AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
38.484

Köpråd: 528 eller 540 e39?

Sida 4 av 4
ol
161
olve
535D -07 LCI
Själv så skulle jag inte klara mej utan det "nödvändiga"+El stolar med minne,Kanon att ha när man har en Fru som oxå anv. bilen, sen är dragkrok ett plus,
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Helt klart mest utrustad hittills...
proctologist: de tre senaste exemplaren du har hittat verkar helt ok så det är bara för dig att bestämma vilken av dessa du vill ha.
Proctologist
Ska ha lite mer is i magen och avvakta, ju mer man surfar här ju mer utrustning verkar man vilja ha då man köper bil.. kanske inte så bra...

Får se vad som dyker upp
Proctologist
Vad skulle ni valt om ni är ute efter en e39 touring nu, den där svarta 525;an 01:an som gått över 16000mil (svenksåld)

Alt 523 touringen som länkades till den gråa som gått lite över 10000mil

(Svenskåld) den med.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
525:an helt klart!

Ljust skinn, xenon och farthållare, dessutom en "äkta" -01, byggd i Jan 2001, bara 2 ägare enligt vv.se...

Mvh
Proctologist
Jo den är fin men lite överprisad =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Allt är relativt vad gäller överprisning av E39:or.

Länk
Länk

Det finns säkert lite av skala av på priset på 525:an.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
130' för en rostig 530i -01 med 14.000 mil? Snacka om att vissa överskattar prisbetydelsen av M-paket ;-)

Vet ju själv vad jag fick kämpa för att få iväg en felfri och rostfri 530i -02 så lycka till önskar jag herren ovanför.

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, finns det som nu många till salu så väljer väl de flesta en billigare och även bättre. Den borde väl kanske ner 40-50´ om det räcker. Det bästa vore väl kanske att snygga upp skavankerna och sänka priset med 25´.
Proctologist
Sugen på 525:an men han måste minst ner 10000 innan det börjar bli rimligt.

Denna

Länk

har ju inte inte gått långt alls, svart skinn med

Är ju bra att man kan köra lite innan den börjar krypa upp i ordentligt med mil, dock vet jag inte om det är stor skillnad motormässigt mellan 523;an samt 525:an.

Sedan har den ju motor asmt kupevärmare monterat redan bra för mig i norrland!

Men givetvis så skulle jag helst vilja ha en svart bil

Proctologist
Dock är 523:an g länkade till grå, är det en svårsåld och fulfärg på en e39?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
523:an-00 har M52TU med dubbelvanos. En riktigt fin maskin inte alls stor skillnad mot 525. Effektsiffrorna på dessa har i flera fall visat sig ligga i underkant på papperet. Bra bränsleekonomi också. En riktig lågmilare om allt stämmer.
Ang. färgen törs jag inte uttala mig, men jag tror inte den är en kulör som ratas. Oxfordgrön brukar väl vara en trögsåld färg annars..
Proctologist
Länk

denna har sänkts mer i pris, och ska va sv-såld

RInger det varningsklockor på denna bil tycker ni?
Transocean
Jag tycker du som Proctologist är ute och cyklar med dina bilval. Klart att du leasar en ny 550iA genom rörläggarfirman, och med tanke på antalet stackars människor som måste få sina bakvagnar undersöktä/åtgärdade lär det trots alla leasingkostnader bli en bra slant till övers. Varför överväga såna där gamla åsnor?
Proctologist
Köpt 523 00:a äntligen:)

Körde sakta upp från sthlm till norrland, hade ju sommardäck på och vinterdäcken inlastade i bilen.

Enligt färdatorn 0.81 är det bra eller dåligt? tycker jag läst här inne att 523;an går ännu snålare jag körde verkligen väldigt snällt, hela vägen =)

Något att titta upp tycker ni?

Får nog byta olja och titta igen vid nästa körning oljan var inte bytt på över 1 år :)

Proctologist
Förresten vilken olja ska man ha om den ska gå i vinterklimat blir väl max 20 minus grader kallt här

Är castrol edge i den nu 5w30, men tycker den tickar lite med den..

Ska man köra med 0w30 olja i 523:orna på vintern eller är det overkill?

Eller räcker det som vanligt med att kör på valvoline 5w30 eller 5w40?
BMW hällde i Castrol Edge 0W30 i min 528 vid senaste servicen. Lite tunnt kan tyckas men motorn spinner som en katt och är knappt hörbar. Får lita på BMW:s rekommendationer.
Proctologist
Skillnad på 5w30 och 0w30 oljan?

Castrol allstå, visst borde ow30 ge en tystare motor?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
0W-30 och 5W-30 har samma viskositet som varm. 0W-30 oljan är något tunnare som kall.
Vill du ha en tjockare olja är 5w-40 du nämde det som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.