|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Hej på er,ska du köpa BMW i Tyskland så åk långt ner till södra Tyskland det gjorde jag,ja va till Munchen o köpte min jag köpte en e39 528iAT -98 och jag hade kollat försäkring innan o det skillde en hel del så det blev en 528 den är det enkelvanos på jag tycker den går bra hade innan en 535i o den var det naturligtvis mer drag i men men man kan inte ha allt, vi låg o körde i ca 130 på autoban o då drog den 0,75-0.8 det är inte kattpiss med dagens soppapriser 90Km i Sverige plan väg drar den ca0,6-0,65 o då är detta en Tripptronic inte illa,men jag tror att Tysklands-bilarna är annorlunda drevade än i Sverige eftersom dom får köra fortare där än här är inte säker men det är en tanke som brukar dyka upp,en annan sak jag kan rekomendera är att tanka 98 så kommer bilen gå mycket bättre o billigare än med 95,Ha en skön sommar alla BMW-Åkare Åerra | |
| Håller verkligen med tidigare inlägg om att 540 många gånger känns som mer än man oftast behöver. . . . men när man väl behöver så. . . . vår manuella 98 Touring har åxå ett snitt på 1,08 de senaste 2000 milen, då är det mycket snålkörning. Och j-klar vad däckbredd spelar roll på förbrukningen. För övervägande stadskörning hade jag valt en 528, om ekonomin får vara med i beräkningen. | |
Proctologist |
Åker till jobbet ca 5km varje dag i bland cyklar man ;) Annars åker man mycket hem till frugans föräldar runt 20mil tur och retur dit. Så det blir ganska mycket landsvägs åka Så kanske 540 är rätta valet då? Frågan är bara hur mycket mer den motorn allmänt krånglar mot för 528:an? |
|
perrab55: Ingen skillnad på utväxkling mellan svensksålda och tysksålda. ___ //Ulf |
|
Proctologist |
Tändstift osv och sådana enklare grejor är det jobbbigt att byta på 540;in? Börja närma sig köp nu, frågan är bara om jag testar en 540 att jag inte kommer bli nöjd med om jag sedan testar en 528... är verkligen skillnad i draget mellan dessa bilar enormt? |
|
Om man gjort det en gång tidigare så tycker man nog att det är skitenkelt att byta stift på 540. Svekke |
|
|
När jag jämför min fars 530iA-01 med mina 540i E34 (både manuella och automat) så är skillnaden den att när jag i 530 är nöjd med prestandan så är plattan i mattan = finns inget mer att ge, medan i 540 så trycker den i väg en j**vla massa till. Så om dom inte ligger och kör upp 100mil i veckan som jag gör, köp en 540, gör man som jag är det 530d som gäller eller i mitt fall Passat TDI, den drar 0,48-0,58 jämfört med 0,93-1,02 på landsväg, snittfart ca 110km/h, den stora skillnaden är om jag kört hårt respektive lugnt. Enda anledningen att köpa 528 som jag ser det är att man hittar ett riktigt fint exemplar eller om man bara kan tänka sig 6cylindrigt.. Stephan PS; Min devis lyder; Riktiga bilar har V8! :D |
|
|
540 är väldigt tyst och diskert vid normal och försiktig körning. Men trycker man ner gasen och varvar ut han så låter det underbart :) __________ |
|
|
Jag har en 530, 231hk, och 540 går bra mycket bättre, 286hk. Jämför det med en 528, 192hk, det är nästan 100 hästar till. Klart att det är stor skillnad. |
|
|
tja! eftersom att du uppenbarligen lekt med vassare japsar innan så kommer du bli besviken på 528an då deändå e en relativt tungbil med lite effekt kontra vikten, så hade ja fått bestämma så hade de blivit en 540 direkt Mvh Patrik |
|
Proctologist |
Byta denna Länk mot min japs dålig affär eller? Länk 740 lär bli dyrt va? |
|
Proctologist: Din Mitsu verkar vara i mycket fint skick, inte riktigt samma klass på 740:n du länkar till. Mvh |
|
|
Jag stod i samma val för en månad sedan, 528 eller 540. Grejen är dock att man måste över 90.000:- för en fin 540 med TU-motorn och bra utrustning såsom navi, komfortstolar, schysst färg... Sen är 540 en bränsleslukande bil med någorlunda höga driftskostnader, vi snackar lösa oljepumpsbultar, kylare som spricker, dyrare delar än till övriga E39-serien och naturligtvis märkbart högre försäkringskostnad. Men visst, skillnaden i prestanda är påtaglig med nästan 100hk mer (även om jag har läst att M52TU är underspeccad vad gäller effekt). För mig föll valet på en oxfordgrön 528iA -99, en premium selection bil som haft en ägare i Tyskland och även en ägare i Sverige som är en pensionerad BMW-säljare och dessutom importerade den själv. För under 70 fick jag denna bil som dessutom har det mesta i utrustning såsom navi, komfortstolar med nappaläder, Style 5 BBS, xenon, PDC, 16000 mil. Så guldklimpar går att hitta, och jag som haft en M Roadster innan är toknöjd med prestandan i 528:n. |
|
| Oavsett bil man köper så blir det snabbt vardag. Har kört både 528 och 540, och visst vinner 540:in prestandamatchen. Men om jag hade stått inför valet hade jag absolut valt 528:an. Dels beroende på att den faktiskt går väldigt bra, dels pga av totalekonomin. I den ekonomiska beräkningen tar jag med att jag tror att den håller sig bättre i värde också. Stora och gamla muskelbilar är med svårsålda. | |
|
Valet och kvalet. 528 går riktigt bra, fullt tillräckligt och lite mer tom. Bränsleförbrukningen beror till stor del på HUR man kör. Våra 540 har legat på ca 1.2 blandad körning. Däremot är 540 (gärna touring) en sleeper som många inte riktigt räknar med. Förra veckan fick en ung kille i en Seat Ibiza Cupra 1.8t 20VT på 222an ngt att tampas med. Det var ganska imponerande hur man verkligen "flög" ifrån honom när han gick in i högerfilen.. Detta trots lastad bil och 2 pers i BMW medans han var ensam. |
|
Proctologist |
Vilken bmw är absolut mest prisvärdast samt har bäst kvalite och går tystast. Innom prisspannet 70-80 tusen, bilar som ligger mellan 80-90 kan vi räkna med även, då dom ofast går att pruta ner till 80. Har börjat snöa in på en 328 touring i stället för 528:an? är det ett sämre val?; Eller finns det någon annan modell i dessa prisspann som är bättre än båda dessa bilar? |
Proctologist |
Glömde tillägga att det ska va kombi då helst :) |
|
Jag skriver under på att prestandan i 528 är fullt tillräcklig och jag har aldrig saknat kraft i den. Trots att mina två senaste föregående bilar varit E34 540iT/6 och S**b 9000 Aero steg 3 som varit riktigt snabba bilar så finner jag 528´n tillräcklig. Visst, första gången jag körde 528´n så fann jag den lite trött och undrade ifall det var fel på den... Men då hade jag ju hoppat direkt från S**ben. Men efter en vecka vande man sig och jag har efter fyra månader aldrig varit i en trafiksitauation där kraften inte räckt till. Någon skrev att 528 är tung. Jag skulle vilja säga tvärtom. Enligt reg-pappret väger min manuella sedan 1530kg och det är ungefär samma som pappbygget S**ben jag hade och 370kg mindre än 540-touringen! Är jättenöjd med min 528i, prestanda kontra driftsekonomi är oslagbar? Men självklart, hjärtat säger 540... På pappret är E36 328iT en tiondel piggare till hundra än 528i sedan och har lägre toppfart. Har aldrig haft en E36 själv men jag tycker den verkar lite bräcklig i kvaliteten? Har fått den uppfattningen av andra som kört E36. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Proctologist: Om du vill ha en tyst bil så är E39 528/540 bästa valet. 528 kan man byta insuget på och få lite mer toppeffekt: Länk Länk Mvh |
|
|
E46 håller värdet (alldeles för) bra, tycker de är något överprisade: Länk E36 har ganska dålig passiv säkerhet så undvik den: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.