AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
535

Lessnat på audi!

tgl
Hej!
Tänkte höra med er ang. 328i-ci och 325,vad bör man se upp med vid ett inköp av dessa mod.vad kan krångla finns rost på 95-99,vad är att föredra 235 el.328 vilken är mest lättrimmad och minst problem med .
Vilke utr.bör finnas vid köp,är import något att fundera på,har hört att en del skulle aldrig köpa utan M-optik.
MVH TGL.
Har för mig att tidiga 328 typ fram till 97 hade problem med att robotarna i fabriken drog topplocksbultarna lite väl hårt vilket ledde till strippade gängor i blocket efter x-antal mil o självklart ett litet trevligt motorhaveri...
Satsa på en fullsmetad bil med klima,skinn mm...M-speglar e snygga men ack så stöldbegärliga,tänk på det!!

fo
242
foo
328iC '96
Hej,
Vad har du för krav? Vilken bil körde du innan? Hur mycket pengar har du tänkt att satsa?

Rent generellt tycker jag du skall satsa på en 328 eftersom motorn är så otroligt mycket roligare att köra. Det skiljer inget rent hästkraftsmässigt men vridmomentetskurvan är helt annorlunda. Dessutom uppgraderas bilen i övrigt runt '96 med bla. automatisk klimatanläggning som iaf. jag tycker är obligatoriskt.

Jag tycker även att du skall satsa på en bil som inte gått över 8.000 mil och då hamnar du runt '97-'98. Importbilar har mindre rost, mer utrustning och är troligtvis lugnare körd. Nackdelen är försäkringskostnaden samt andrahandsvärdet.

M3-optiken tycker jag gör bilen klart snyggare. Det är mycket dyrt att köpa till delar efteråt.

328:an är inte trimnings vänlig. Det enda du i princip kan göra är att köpa ett trimchip samt sportavgas. Avgaset är mest för ljudets skull. Vill du ha mer pulver bör du satsa på en M3 direkt. Priset skiljer inte särskilt mycket utan det är ägandekostnaderna som skiljer, främst reservdelar och service.
e36 modellen har ganska humana reservdelspriser och går man till rätt verkstad och är lite händig själv så är det riktigt ok. De problem som finns är oftast obalans i framvagn och sedan de vanliga som vattenpump, slagna bromsskivor, dämpare, ljuddämpare etc. Tidigare årgångar innan '95 samt främst Svensksålda har en tendens att rosta i motorhuv, baklucka samt hjulhus.

Om du vill ha en komfort bil kanske inte cuppen är den bästa heller eftersom den har högt vägljud pga de listlösa dörrarna.

Vilken bil har du nu? Jag är inte så insatt i Audi bilar men en A4 1.8T med ett litet chip i kan ju inte vara helt fel. Om du även styvar upp fjädringen lite så blir en rätt potent vagn ändå. BMW kommer aldrig upp i samma råstyrka om man räknar HK/kr samt försäkringen är billigare för Audin. Det som kanske talar emot Audi är väl den lite "tråkigt säkra" väghållningen samt utseendet som inte direkt skriker sportighet. Service delen har jag bara hört negativt om också ;(

Tala om lite mer vad du vill ha ut av bilen så kanske vi kan komma med lite åsikter.

/foo
fo
242
foo
328iC '96
ojdå, glömde det viktigaste med M3 och det är den skyhöga försäkringskostnaden... men det visste du säker redan ;(

/foo
foo:
Jag måste nog kommentera ditt inlägg lite.

jag tror att just 328 är den som är lättast att trimma. Detta pga. att insuget är strypt på just denna modell. Det har att göra med en tysk hästkraftsgäns för försäkringar (tror jag att det var). Så skaffar man ett insug från en 325 och mappar om motorn så ska man tydligen få en hel del hästar till, dock vet jag ej hur många. Det vet kanske någon annan här inne.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
tgl
Hej!
Audin är en A90 2,3E 5-cyl.med 136hk,190nm så det är ingen sportbil direkt.
Det jag söker är bmw´s utseende och 6:an och så är det lite roligare väghålln.än A4 1,8t.
Jag hade väl tänkt mig någonstans i 100-120000kr klassen.
Men det som är problemet är väl försäkringarna om man bor i sthlms omr.har för mig att även om man närmar sig 30- och eget garage,ingen under 24 kör bilen, är den väldigt dyr att försäkra.
Är importbilarna dyrare att försäkra eller?
Mvh tgl.

PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Import bilar är betydligt dyrare att försäkra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.