|
|
|
|---|---|
|
Hej. Kan det vara annat än topp/toppackningen som ligger bakom när jag får otroligt mycket luft in i kylvattnet? Han börjar koka och ingen värme kommer ut till cupén... Det är en 525i -93 24v När jag stod och försökte få i han mer vatten så kom en liten smäll i från vattenpumpen nånstans som när man öppnar en ny syltburk. och genast fick jag i han regällt med vatten. men problemet kvarstod dock... Bilen var inte igång då detta skedde men jag "pumpade" på den nedre kylarslangen. När jag har bilen igång och känner på avgaserna så tycks det kännas som lite svag fuktighet i avgaserna, men jag vågar inte säga om det är tillräckligt... Har någon nån erfarenhet angående detta så är jag väldigt tacksam för råd. Tack på förhand. /Tobbe | |
|
De är inte direkt lätta att få ur all luft ur de där maskinerna. 1. kolla så vattenpump är ok, så att vattnet cirkulerar. 2. kolla termostat Jag rekomenderar att fylla motorn med vatten genom att ta bort övre kylarslangen på kylaren och fylla i vatten o glykol i denna tills det blir fullt. Sedan lufta och provköra, känna på slangar så du inte har onormalt hög tryck i kylsystemet. Har du för högt tryck i kylsystemet så kan det vara blockpackning alt topp som är dålig. |
|
| Jag har misstänkt blockpackningsfel på en av mina bilar. Den fungerar dock helt utan problem att köra utan att koka. Det blir dock ett högt tryck i kylsystemet samt att vatten försvinner. | |
|
Okej ska försöka med det då. Den funkar ju bra att köra, men jag blir ju rädd att toppen ska ge sig för att jag kör... |
|
|
En liten läcka, t.ex via vattenpumpens axeltätning eller en spricka i en kylare gör att luft kan sugas in varje gång bilen svalnar. När den på nytt blir varm expanderar luften och pressar ut vatten genom locket. Ibland blir locket dåligt och får för lågt öppningstryck. Kolla det också. Ett friskt lock öppnar vid 2,0 bar. Enklaste sättet att kolla om du får tryck via blockpackningen är att låta en verkstad mäta CO-halten i expansionskärlet. |
|
|
Okej då ska jag kolla det. Tack för hjälpen ;) Mvh Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.