|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 320 (00:a) har börjat gå dåligt. Den saknar kraft, trycker jag gasen i botten i 1:an så kännst den orkeslös. Vad kan det vara för fel? Den har gått 14500mil. Tacksam för all info | |
|
Har precis samma problem med min e46 320. Skulle gärna ta lite tips och råd. mvh |
|
|
Börja med att göra en felkodsavläsning - annars blir det lätt en dyr gissningslek att byta delar på måfå... Även avgasmätning kan vara intressant som ledning i felsökningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| när du/ni trycker gaspedalen till max går varvtalet också till max eller stannar det vid viss varvtal? | |
| Varvtalet är det inga problem med. Tycker bara man inte får samma respons längre vid gaspådrag. Har hört nått om ett luftspjäll som kan jäklas. Nån som vet vad jag menar? | |
|
Kan vara värt att kolla kompression. Är bilen svårstartad när motor är kall? Startar den samma ögonblicket som du vrider på nyckel elr dröjer det någon sekund? Går bilen hackigt precis när du ska börja köra iväg? |
|
|
Jag skriver det en gång till: Börja med att läsa av felkoderna! Det kan vara en tändspole, en vinkelgivare (kamaxelgivare inlopp, kamaxelgivare utlopp eller vevaxelgivare), LMM etc. Har man inga felkoder kan man gå vidare med att kolla rent mekaniska fel som kompression etc. En koll på tändstiften och "läsa dem" kan ibland ge nyttig information. Koll efter tjuvluft genom sprickor i insugsbälgarna (kolla och känn NOGA!) kan vara klokt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det låter som kamaxelgivarna behöver bytas.. Hade samma symptom på min 330 E46..Dessutom så drack den betydligt mer bensin..Bytte kamaxelgivarna och problemet löst ! |
|
| Samma fel på min 320-02, då var det kamaxelgivaren som strulade. | |
|
Innan du byter kamaxelgivarna på chans - gör en felkodsavläsning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för alla förslag! Felet med kamaxelgivaren, syns den felkoden med OBD uttaget? | |
|
Nja, om du har det runda uttaget under huven bör du göra felkodsavläsningen där. OBD-uttaget under ratten ger bara lite "miljörelaterade koder" och förmodligen innefattar det inte vevaxelgivare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.