AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
473

Starkare drivlina på E30

Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
Tjena! Jag har trimmat min 325:a -90 och skulle behöva en strakare drivlina, typ M5 eller nåt i den stilen...

Så min fråga till er är om ni vet vad som passar nåt sånär på E30:n och vad som skulle kunna hålla för 350-400 hk.

Maila gärna på henningssonracing@hotmail.com

Tack
Jo
744
Jonhny
745 -85
Har det inte bevisats att 325-linan håller för mycket med tuffare tryckplatta och sinterlamell ?
Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
snarare tvärtom... en kompis har satt turbo på sin 325... han har knäckt 2 bakaxlar och ändå har han bara en grupp N turbo...
Jo
744
Jonhny
745 -85
Samtidigt så kör Bäckis med 500hk utan större bekymmer så vitt jag vet. Själv har jag bara haft runt 300nm o 240hk, men det var ju inga problem
Jonhny

Bäckis har ju ngn fet Oldsmobile bakaxel tror ja.....
Jo
744
Jonhny
745 -85
Men han körde väl 325-axel förra året ?
Vad jag kan komma ihåg så skulle axlen hängas dit i vintras.
Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
okej... vad behöver man göra med motorn för att den ska hålla då? jag har tänkt riva ner den, byta lager och packningar samt sänka komp:en... kan jag ladda på 1,5-1,7 bar då?
Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
dessutom... vart hittar jag en diffad bakaxel? kan ju antagligen va e30 orginalare då efterssom ni säger att den ska hålla...
Jo
744
Jonhny
745 -85
M3-axlen har lagom utväxling.
Sen beror det ju på hur man behandlar dem om de håller. Jag har sett folk köra sönder volvos turboaxel med knappt 200hk, men också sett axlen hålla för 400hk... Det finns alltid nån som kan misshandla grejerna så att de går sönder oavsett hur mycket de ska hålla för.

Med 1,5-1,7 i laddtryck ska nog kompet vara lågt. Annars blir det nog svårt med tändningen. Att backa den för mycket tappar du mycket effekt på. Låter ju som en rejsmotor ska byggas ?

Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
nja... det började med att jag satt i en soffa med en öl i handen och skämtade om att sätta in en turbo i bmw:n... men nu har det burit iväg mer och mer... så nu står jag och funderar på att köpa racefärdigt block och sätta i smidda kolvar och trim kam och Gud vet vart detta kommer sluta... =) men jag måste ju ha en diffad axel i vilket fall... annars blir det inget kul att köra... har du turbokonverterat din 325, Jonnhy?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Nu är jag helt övertygad om att det blir en rejsmotor =)
Jepp, min e konverterad. Just för stunden väntar den på större turbo o trevligare koppling. Lite sommardäck hade inte varit fel. Varför kan inte däckhandlare säga att det kommer ta tre veckor innan man får sina däck. Det hade varit bättre än att de hittar på dåliga ursäkter varje vecka...
Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
japp.. det e samma sak på alla däckfirmor... vad har du för fälgar till din? e det en E30?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Krysseker-15" på en -87 e30. Fick faktist däck idag. Maxsport Asfalt-rallydäck. Killen som sålde (Kal's prod.) sa att de var gatgodkända, men jag kunde inte se nåt DOT-märke. Fast iof står det inte "for racing purposes only" heller så det är nog lugnt. Måste inte alla rallygrejer vara gatgodkända eftersom de kör på gata ?
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Peke!
Är din kompis bil sänkt?
Kör du inte sänkt så törs jag nästan lova att det håller om det är fräscha grejer. Om man sänker bilen så ser ju drivaxel-vinklarna ut som ett "Z", och då pajar det garanterat efter ett tag.

"Mål år 2002, åka en 11:a"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.