|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
nu är det dags för min E39 -01 att få sig en oljeservice. jag bokade tid hos BMW Solna, och de tar dryga 3500 kr. tycker det låter lite väl saftigt. kollade med Speedy på Valhallavägen i Stockholm (som jag litar på), och de tar ca 1700 för samma jobb, dvs byte av olja+filter samt klimafilter. min fråga är om det är värt att betala dubbelt så mycket för en BMW-stämpel i serviceboken på en bil som gått drygt 14.000 mil? ok, på en inspektion 1 eller 2, men på oljeservice känns det lite bortkastat. Speedy kör för övrigt Statoils olja helsyntet viskositet 5 40. har sökt lite sporadiskt, men inte hittat något. mvh //B | |
|
Nej, det tycker inte jag. "Speedy kör för övrigt Statoils olja helsyntet viskositet 5 40." Som märkesoberoende (?) verkstad måste de väl hälla i rätt viskositet enl. tillverkare. Begär att få olja med rätt viskositet och klassning enl. servicebok. |
|
| Enl. instruktionsbok menade jag.. | |
| det kan ju vara en idé. jag frågade om de körde samma olja som bmw, och fick då svaret om Statoil-oljan. ska kolla i boken om jag kan hitta något. tack för tipset! | |
| BMW slår i Castrol SLX 0W-30 i M54-motorn, men det behöver ju inte stå Castrol på dunken. Bara klassning och viskositet stämmer. | |
| Klimatfilter = kupéfiltrena? Att dem ska ingå i de där 1700 kr låter för bra för att vara sant, det kan ju inte vara de med aktivt kol iaf. Ingår det ens i en oljeservice? | |
|
Kupéfiltren ingår i alla servicar inkl. oljeservice. Det låga priset beror nog på en billigare föreslagen olja. Arbetstiden är väl en halvtimme ung. |
|
|
ja, klimafilter ska vara samma som kupéfilter. jag vet inte om det är något som brukar vara dyrt, men det skulle ingå i alla fall. om det är oljan som gör det billigt kan det ju dra iväg om jag ber dem om en annan sort. får som sagt kolla vad det är som gäller när jag kommer till bilen efter jobbet. jag vill ju som sagt inte misshandla bilen för 1500 spänns skull. viktigt att den mår bra under min 1000 mil långa bilsemester om några veckor. |
|
|
Nu har jag inte serviceplanen framför mig men inte byter man väl kupefilter vid oljeservice? Däremot ska dom om jag inte minns helt fel bytas vid både inspection 1 samt inspection 2 vilket i mina öron låter lite väl ofta. Iofs om man känner att man måste ha fräsht aktivt kol kan det väl möjligen vara mening med att göra det. Det sitter ju två relativt stora kupefilter på bilen så det är ingen risk att filtrena är igensatta efter 2500-3000mil. 2st Kupefilter med aktivt kol kostar runt 600-700 och det tar runt 2minuter att byta dem. Oljan som BMW använder kostar runt 200:-/L och motorn rymmer 6,5L och sen ska du ha ett filter för runt 100:-. Materialkostnad för oljebyte inkl kupefilter är alltså runt 2000:- Att ta 1500:- för 20 minuters jobb känns lite blodigt från BMW's sida. Oljan du ska ha i din bil ska uppfylla specen för LL-01 (BMW LongLife 2001). Statoil har överhuvudtaget ingen olja som uppfyller normen, man kan i nödfall köra med t.ex Laserway 5w-40 som uppfyller LL-98 men då ska man byta olja med 1500mils intervall. En billig och bra olja som man kan använda är Mobil1 0w-40 som uppfyller LL-01 samt går att köpa för runt 120:-/L. Den använder jag själv i min 530d. Dock skulle jag aldrig orka lämna in bilen för oljabyte. Det är 10 minuters jobb att byta olja och man gör det enkelt utan att ens hissa upp bilen. Mycket smidigare och billigare jämfört med att åka till en verkstad. Om man sen passar på att göra det när man ska tvätta bilen på en GDS hall och kan hissa upp den så är det ännu enklare då man sliper krypa på marken =) |
|
|
Ja, precis. Byt själv och då kan du ju slå i vilken olja du vill. Ett annat alternativ kan ju vara att göra en Bilstein invändig motortvätt samtidigt, kostar ca en tusing, blir ju ändå billigare än låta BMW byta oljan. När det gäller kolfilter så beställde jag för ett tag sedan från tyska e-bay och betalade då cirka 350 inkl. frakt och då var ändå frakten på 14 euro. Prova och slå ihop dig med några som också behöver filter och ni sparar rejält på frakten. |
|
| Ubbe, kupéfiltren byts vid alla servicar: Länk | |
|
OF - 128:- MF - 445:- st SLX - ~230:- L total ca 2500 dvs |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ubbe: Longlife -98 är godkänd för 2500 mils intervall. En M54 motor tillverkad till och augusti 2001 kräver dessutom inte LL-01 olja utan det räcker med LL-98. Enligt BMWs SBS 3,0 förskrivna motoroljor. LL-98 BMW godkända oljor finns det gått om. ICA brukar sälja Mobil Synt S 5W-40 för 299 kr /4 litesdunk privärt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
230:-/lit för SLX låter högt. Har köpt på BMW för 140:- Mapodo runt 80:- För 230:-/lit skulle jag nog välja ett annat märke. |
|
|
Hur länge sen var du det du handlade den oljan ? För då kan jag ta o handla på mig ett par fat med tanke på att det rekommenderade utpriset lär vara högre än 140:- |
|
| 230:- för slx är väl ett rån. Jag har ocskå för mig att BMW tog 140:-. På nätet finns bla följande: Länk | |
| Det var ett år sedan skulle jag tro. I.o.f.s bara en liter jag köpte för att pytsa i min M54 som ju vill ha lite bonus som sig bör ;) | |
|
En liter SLX på BMW låg på en 180-190kr när jag köpte i höstas. På Micro har dom legat på över 200kr ett bra tag. 3500kr låter ändå lite i överkant. Det kan ju lätt skilja en femhundring mellan olika BMW-verkstäder och i Stockholm finns det väl ett par att välja mellan? Ska själv in med min 530 på oljeservice om två veckor och för en gångs skull kunde jag tajma in Theanders sommarerbjudande på servicar. Glömde fråga om exakt pris men på 318 så var rabatten drygt 500kr så den bör ju vara något liknande på min. ___ //Ulf |
|
|
hoppla, här drog det iväg! :D tackar så hjärtligt för den minst sagt djupgående genomgången av oljor. då får jag be Speedy skaffa rätt olja, så gör jag det hos dem. dels är jag inte så sugen på att göra det själv, dessutom så måste ju serviceindikatorn släckas, vilket jag antar krävs en verkstad till. (?) ska höra med dem vad de kan fixa. tack igen för all info, fint forum det här. |
|
| Det finns mek-tips på hur du nollställer indikatorn här på sidan. På en -01:a gör du det via tändningslåset och trippmätarnollställningen. På tidigare årgångar via OBD-uttaget. De flesta verkstäder vet hur man nollar indikatorn. | |
|
De körde ju för en månad sen en drive på BMW, oljeservice för E39 för 995:- Att man inte slog till då.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.