|
|
|
|---|---|
|
Har fått fruktansvärd beslutsångest inför kommande Inspection II-service på min M3 E36 3,2 -97. Jag står i valet och kvalet om vilken firma jag ska låta gå loss på min käraste. Era åsikter om detta mottages tacksamt! Bilen är tidigare "överservad" med onödigt täta olje-/inspection-service'ar. Alltid på auktoriserade BMW-verkstäder. Har för närvarande rullat knappt 11 000 mil. Antingen ska jag lämna till den auktoriserade BMW-verkstaden, Autopartner, här i Växjö. Problemet här är att jag alltid har blivit snobbigt/illa bemött samt att det känns som jag inte litar på att servicen blir korrekt utförd. Prisförslag här ca 12000. Eller lämnar jag till BeTe Bil. De har, så vitt jag förstått, förr varit auktoriserade innan Autopartner (RS Bil) tog över detta. De är väldigt trevliga och verkar ha riktigt bra koll på läget. De använder givetvis originaldelar och följer BMW's inspection-program. Problemet här är att jag får ingen auktoriserad stämpel och det känns som jag förstör bilens servicebok. Prisförslag här ca 8000. Finns det någon form av garantier som följer med bilen, som skulle "brytas" ifall en icke-auktoriserad verkstad sköter servicen? Det känns just nu som att pålitligt folk väger tyngre än en auktoriserad stämpel, så just nu lutar det åt BeTe bil faktiskt. Kostnadsskillnaden har ingen större betydelse så länge bilen mår bra. Tacksam för alla era åsikter! | |
|
Hej, Du sabbar du inget rent garantimässigt eftersom bilens garantier redan gått ut. Visst kan det se bra ut om bilen alltid har varit servad hos en auktoriserad verkstad... men egentligen så säger ju det ingenting. Jag hade tidigare en V40 som jag beslutade mig att serva hos en icke auktoriserad firma i Umeå men som hade riktigt bra rykte. Dom nollade även service indikatorn och stämplade serviceboken. Priset jämför med auktoriserad volvoverkstad i Umeå var ganska så precis 50% lägre. Jag hade inga som helst problem att sälja bilen sen. |
|
|
Om du annars vill att en auktoriserad BMW-verkstad ska utföra servicen på bilen till ett konkurrenskraftigt pris så kan jag rekommendera Bilsalongen i Grästorp. Duktiga mekaniker och serviceinriktad personal, du får till och med vara med och titta på. En bit att åka men det är värt det om man vill spara lite pengar, behålla servicebokens kontinuitet och samtidigt få ett bra bemötande. |
|
|
Hej Elmgren. Prova med att ringa till lunds bil och trim i Avesta. Dom håller på med BMW. Där är dom riktigt bra. Lycka till!! Nr är 0226-57085. |
|
|
Vaders; Att jämföra en Volvo V40 mot en M3 är väl lite som päron och äpplen. biderman; att åka till avesta från växjö är kanske inte så lyckat bara för en service. elmgren; Jag rekomenderar dig att serva bilen på en auktoriserad verkstad med tanke på att de har vissa program att följa som ges ut av BMW. Man har alltid de extra tusenlapparna att ta igen vid en eventuell försäljning. Christofer |
|
|
Laths: Det är kanske sant men det är väl alltid kul att ta en liten åktur på samma gång?! |
|
| biderman; Hehe... ja det är sant. Man ska utnyttja sin M3:s fulla potential när det gäller lånmgfärdsåkning :) | |
|
Nifab i Sävsjö är vassa i dina regioner har jag själv erfarenhet av. Mvh Asken |
|
| Kan du inte göra jobbet själv då? | |
|
Tycker att du ska ta bete jag har alltid blivit bra bemött där och de har alltid varit hjälpsamma och verkar pålitliga. De har dock semester nu så om det är brottom kan du inte få någon tid där ännu på ett tag. Jag ringde dit igår senast och blev rekomenderad att prova på Alvesta bil och riktning de skulle ha jobbat mycket med bmw enligt receptionen på Bete, lite billigare också. Jag fick trevligt bemötande där med. Tycker du att han i verkstaden är snobbig på autopartner? |
|
|
Har glömt uppdatera här :) Jag lät BeTe sköta servicen och det är inget jag ångrar, än i alla fall. De använde endast Quaker State-oljor vilket jag inte ville ha... Men jag köpte helt enkelt de oljor jag ville använda och la i framsätet så tog de dom istället. Kanonnöjd... gick på knappa 8000:- för Inspection 2. O_Wimhead: Nej, killen i verkstaden har alltid vart trevlig! Dock är där en liten slyngel på 19-20 år nånting som de släpper lös på M3'or och det tycker jag absolut inte om! |
|
| Hej! Själv lämnade jag in bilen till bilsalongen i grästorp för felsökning plus byte av bussningar. Sen fick jag tillbaka en bil utan vajjer till motorhuven. Sa att dem fick fixa vajjern men dem sa bara att den va dålig. Har man gjort sönder nåt får man allt fixa till det tycker jag men inte då. Fick reda på sen att det kostar 2800:- att byta vajjern. 2700:- i arbete. Så tack för det. Åker aldrig mer dit utan tar bilen till skövde där dem verkar mycket seriösa. Tog äver 2 veckor för dem att få hem 4 o-ringar. När dem första kom saknades 2st. Bara min erfarenhet. | |
|
Fritte525>> Givetvis är det tråkigt när saker går sönder, men "gammel skit" går sönder förr eller senare. Oavsett vem som tar i det :) För att slippa göra dig som kund missnöjd skulle de givetvis bjudit dig på en ny vajer för hundra spänn som good will. Så kunde du bytt den själv. Gällande o-ringar. Att de inte får de delar de beställer kan man knappast lasta dem för!? Verkstadsdelen på Bilsalongen i Grästorp har enl mitt tycke bra service, bra priser och trevlig personal! Och jag kommer fortsätta serva mina bilar där pga det. Magnus skall ha en eloge för sina snabba svar på kostiga frågor om komponenter. Tyckte även att Emil som tidigare jobbade där var kanon. Men en plump i protokollet, enl mitt tycke, var när jag efter telefon ping-pong med en person på autosalongen, som jag tidigare inte haft kontakt med. Men som dök upp efter ägarbytet, och M-bilar i Västerås kommit överens om att lämna bilen i Grästorp för en premium selection garantiåtgärd. Grästorp har tyvärr inte PS, men skulle fakturera till M-bilar (Och därifrån till IF som sköter den garantin) Och jag får ändå åka och hämta bilen igen efter en halv dag utan åtgärd. (Kul när jag har ~30mil t.o.r mellan jobbet & Grästorp) Därefter fick jag ganska olika historier förklarat för mig från resp företag, varför det blev som det blev. Btw. Därefter åkte jag till M-bilar och fick min bil åtgärdad, samt felsökt även om resultatet på en av åtgärdspunkterna visade sig vara av karaktären "det skall vara så" Dvs ingen separatfakturering för felsökning bara för det antagna felet inte var ett fel..... Dit åker jag gärna igen och köper bil, så den oskattade hundralappen gav utdelning :) Sammanfattat kan jag ändå absolut rekommendera både Bilsalongen i Grästorp och M-Bilar i Västerås för bra service! Å när jag ändå skriver här, BMW group i Göteborg ger en skön kontrast, mot de tidigare två, på hur dåligt det kan vara. elmgren> Ang din fråga, jag anser att du gjorde rätt. Serva där det känns rätt. Men att säga "överservad" svider dock i mina öron. Personligen gör jag alltid en eller två extra mellanservice utanför de ordinarie besöken på alla servicepunkter. Det rör ju sig bara om några tusenlappar i oljor och filter när arbetskostnaden inte adderas. Men så har alla mina bilar gått som en dröm i motorn och drivlina, även om jag kör ~4000mil om året :) |
|
|
"NPe" Jo gammal skit går sönder. Men det kanske är lite skillnad vem kunden är. Jag är ju inte de som ställer mig och skäller ut personerna i fråga. Men som sagt jag har åkt till skövde efter den incidenten och tycker dem är kanon. Grejjar med myckt m bilar och det känns som en tryghet. Mvh |
|
|
Lika mycket sanning att äldre bilar faktiskt går sönder oftare än nyare bilar så är bilen också en kär ägodel för många. Min upplevelse är att det finns många kompetenta verkstäder och kundmottagare men ett fåtal riktigt unika. Det kanske mer har och göra med traditionen att i Sverige skall det av någon anledning göras allt själv "kan själv" mentaliteten i jämförelse med Tyskland där en stolt hantverkstradition vandrar vidare i generationer. Där litar människor på andras hantverk på ett annorlunda sätt. Tillika så är den mänskliga bemötandet både mer korrekt och i en del fall synnerligen hövligt om man talar tyska speciellt. Nu är det varken fel att meka själv likväl som att vara envis. Däremot kanske vi Svenskar här i Sverige kan uppmuntra varandra att anlita varandras tjänster lite oftare? Ett sätt att om man köper en vara eller en tjänst med kvitto så betalas det faktiskt skatt och på så sätt så bidrar man lite lite grand till nedbetalningen av utlandsskulden.... Industrins räknenissar har ju klurat ut att det är bättre med gamla bullriga maskiner som står i Östern och stånkar. Det är väl inte helt fel. Däremot om vi väljer i bland allt som konsumeras till vardags att gynna hemmaindustrin lite mer så skapas det ju fler jobb och vips så kan det ju köpas fler nya fina elsnåla maskiner... Mvh Asken |
|
|
"Asken" Så sant så sant!!! Bra sagt. "NPe" Skrev nåt om bmw group i göteborg. Har allt erfarenheter av dem också. Prata med en snubbe därifrån om magnetventiler och vanos. Han bara skratta åt mig och idiot förklara mig typ. Kommer ihåg en fråga jag ställde som löd: Kan du ta reda på vad det är för dim på o-ringarna som sitter på magnetventilerna. Då började han bara rå flabba och sa att beställ dem så får du se. Kunde jag ha gjort också men i och med att jag har typ flera hundra olika o-ringar på jobbet tänkte jag att jag kunde ta dem därifrån och fixa det samma kväll. Men det ville han ju förstås inte. Men vem vet. Han kanske hade en dålig dag. Käringa kanske inte släppte till, kanske skilldes dagen före jag prata med honom, vem vet ;) Mvh |
|
|
Kanske lite klumpigt skrivet av mig? Med "gammel skit" menar jag inte att bilen är mindre skattad i ägarens ögon, och man tar ett fel med en axelryckning, bara för bilen blivit ett par år gammal. Snarare att en 10år gammal komponent, som utsätts för väder vind och mekaniskt slitage, går sönder. Som sagt, med en gnutta smidigt tänkande hade kunden åkt därifrån med en ny wire i näven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.