AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.107

Ipod integration i E90

En god vän fick sin nya montegoblå E92 Ci 325i i torsdags, en väldigt trevlig bil. Ipod integrationen verkar dock vara lite av ett skämt om jag förstår saken rätt. Den använder alltså USB för laddning och kommunikation. Däremot använder den aux ingången för ljud. Det innebär att den kör en analog ljudingång med MARKANT sämre ljudkvalite än ren musik från USB minne.

Förstår inte riktigt hur bmw tänkt där, möjligen att spara in några kronor på att inte ta fram en riktig bottenkontakt som kör laddning och ljud digitalt hela vägen. Sen var ljudet som vanligt ett skämt i professional stereon som ändå är ett steg över business stereon.

Jag kikar runt lite efter en ny kombi då 330 och 335i är intressanta. Tyvärr verkar det som Bmw inte blivit ett dugg bättre på senare tid med sina ljudsystem.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min tanke när jag beställde 330i E90 var att välja enklaste ljudsystemet och bygga bättre ljud i bilen själv, eftersom inget av BMW:s ljudsystem var bra nog. Tyvärr har det visat sig att jag inte haft tid att göra något åt bilens sunkiga ljud.
Tyvärr är det inte särskilt användarvänligt och bygga ut dessa system med ett fullgott resultat. Man får ta genvägar som högnivå till lågnivå omvandlare med mera.

Skall jag dra en paralell med volvos system som kör fiberoptiskt(MOST) med minst sagt suverän ljudkvalite redan vid första nivån av tillval på stereosidan så känns bmw lite som de lever var på tidigt 80-tal.
Jag har för några veckor sedan gjort en GW500 installation som ger full ipodintergration, USB, AUX och måste säga att det var värt varenda krona. Smidigt och använda fiberoptiken och bara göra en dropslinga från cdväxlaren. Hur som helst, då biljud är en viktig post i mitt bilval så blir man skapligt besviken på att det inte hänt något sen nokia car audiotiden hos bmw.

En arbetskamrat har en IS250 och stereon i den bilen är bland det bästa jag hört. Mark Levinson ligger bakom det systemet.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.