|
|
|
|---|---|
|
För er som vill veta hur det är att ha en lite äldre 1:a så kan jag berätta att min -04:a tillverkad i september 2004 med 6400 mil på mätaren har varit inne på sin första besiktning. Jag fick en anmärkning på parkeringsbromsen som var undermålig så den måste fixas. Annars såg det bra ut. I övrigt så har jag fått byta bromsbelägg bak på grund av gnissel och justera huvlåset sedan jag köpte den i november 2006 då den hade gått 3400 mil. | |
| Det är väl helt ok, för en ganska modern bil. För mig som gammal Mercaåkare ligger ribban högt och en bil är gammal när den passerat 15 år och 40´mil. Men några sådana evighetsmaskiner lär man väl inte få se igen, inte ens från Stuttgart ;) | |
|
He,he...min M535:a har gått betydligt över 40000mil och även passerat 20 årsgränsen med marginal ;) Men vad jag har bytt och repat ska jag nog inte börja räkna upp här o nu iaf ;) Men den går i daglig trafik än idag,och ser väl "hyfsad" ut ännu :) Mvh Janne. |
|
| Byta bromsbelägg pga av gnissel!? Varför inte ta loss dem och smörja in dem med fett? Det gjorde jag och vipps så var gnisslet borta o. greppet än bättre! =) | |
| Diskuterade bromsbeläggen med verkstan och det var tydligen något typfel på en del tidiga E87 som har besvärats med gnissel. De nya är tydligen inte samma. | |
| Jaha då har handbromsen fått sin dom. Nya handbromsbelägg samt skivor bak anser verkstaden. 5200 kr. Jag får skylla mig själv som åkte till en BMW Group. Hade säkert blivit billigare någon annan stans. | |
| Trist att få anmärkning på bilens första besiktning, kan inte hända ofta. | |
| höhö, 5200:- för ett jobb som tar typ 30 minuter och är lika enkelt som att byta däck. Köp delar för ett par hundra på mekonomen och be någon i din bekantskapskrets byta (om du inte kan själv - vilket jag förutsätter varför du frågade verkstaden). | |
|
Det mest märkliga måste ju ändå vara hur handbromsen kan ha blivit så dålig att både belägg och skivor måste bytas, på bara 4 år och 6400 mil? De enda bilar jag fått byta handbromsgrejor på har antingen gått 30 000+ mil (slitna belägg) eller varit 30+ år (rostigt/slitet). Kan väl bara bero på att man inte motionerat den överhuvudtaget så allt rostat ihop, alternativt praktiserat handbromsvändningar lite väl entusiastiskt. Eller så tycker BMW-verkstaden att man ska kasta bort fungerande grejor och köpa nytt eftersom de inte ids olja/justera vajern lite... Jag skulle då inte köpa verkstadens förklaring rakt av utan att kolla själv. Mycket möjligt också att det går att få fason på det hela med lite rostlösning, bromsrengöring och stålborste. P.S: Då bor jag iofs i Luleå, kör man på t.ex. västkusten kanske det beckar ihop betydligt fortare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.