AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.017

Köp av BMW 318 -01

Hej,

funderar på att köpa en BMW 318 -01 som gått ca. 7.500 mil. Jag har provkört den och den känns bra i framvagnen, motorn och växellådan. Tyvärr har den en liten fläck rost vid förardörren och kopplingen går ned i steg mot golvet. Det känns som vanligt fast med lite motstånd i? Vad kan det vara för problem? Finns det något jag bör tänka på i övrigt? Service ska göras om ca. 400 mil och det handlar om ett oljebyte för 2.400 hos BMW.

I övrigt, hur är ägarkostnaderna för en bil som denna?

/ Hugo
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
När det gäller rost kolla även under motorhuven på vänstersida ovan lyktan,
dem flesta E46:er har drabbats av rost just där!

Hugger kopplingen när du växlar? gör den det måste du åtgärda vissa detaljer i kopplingen exakt vad vet jag inte men så är det.

*Kolla om länkarmarna är bytta om inte räkna med det!
*Kolla om ratten skakar när du bromsar (Skeva bromsskivor nästan standrad på E46)
*Kolla om centrallås motorn på¨förarsidan är bytt? Om inte räkna med det!
*Lyssna efter klonkljud under bilen

Annars är det en bra bil med låga drftkostnader.

BMW M-POWER
Vad kostar det att byta länkarmar och bromsskivor? En kompis pappa körde BMW 5-någonting och bromsskivorna runt om kärran blev en dyr affär vill jag minnas. Riktigt dyr, runt 10.000 kr.

/ Hugo
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
kolla om bussningar i länkarmarna bak är bytta, samt fjädrarna bak inte är av. standardfel.
Tack för ditt svar 540-dåre. Vad kostar detta om bussningar och fjädrar idag är hela men behöver bytas om ett par hundra mil? Bra att veta om man ska pruta lite.

/ Hugo
Både bussningar och fjädrar är ganska billigt att byta. Jag har bytt bussningar bak på 2 stycken E46 och fjädrar bak på 1 st E46. Fjädrar (BMW original) ink arbete gick på ca 2.500 kr, bussningar bak (mekonomen) ca 1.700 ink arbete. Arbetet utfördes på icke aukt. BMW-verkstad, men det är inte precis rocket science...

Rosten är ju det tråkigaste problemet med E46. Probelmen med länkarmar var väl främst på de första årsmodellerna (98-99).

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.