AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.618

Köpa 320D E46, fällor och fel

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej!
Jag funderar på en 320D Touring E46.
Vad har de för typfel? Är det något speciellt man bör tänka på?
Finns det några "magiska" årtal med viktiga uppgraderingar?

Funderar på denna 01:a:
Länk

Tacksam för synpunkter!
/ Erik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kolla att turbon laddar som den ska. Min rasade ganska snart efter att jag köpt den (en 04:a och 12000mil). Kostar 18000 om du inte vill meka själv.
-02 kom en face lift och 150 istället för 136hk.
Senare delen av -04 fick de miljöklassning 2005 vilket innebär c:a 4000 i skatt istället för nästan 7000.
Har läst här på forumet att importerade bilar inte har förvärmning till vevhusventilationen vilket gör att den kan frysa så kolla upp det eller köp en svensksåld.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Personligen skulle jag satsa på en -02 med 150hk motor istället. Stor skillnad på karaktären.. Skillnaden är commonrail och E-VNT turbo jämfört med 136 hästarn som sitter i -01. Stort plus för Facelift utseendet..

Som sgats så är -04:orna lite billiagre i skatt och dessutom fick de 6 växlade manuella lådan också (om jag inte minns fel).

Annars är det vanliga kollen..
- Brustna bakfjädrar
- Rost på Baklucka (Skruva loss regplåten o titta, klassiskt ställe)
- Rost under huven och på undersidan av dörrarna.

//amullo
---
gretzky
Turbon som sagt.
Rost på bagageluckan och framkant, undersidan motorhuven.
Om högtalarna i dörrarna fram är utbytta, se upp med vattenläckage.
Skulle hellre gå på en 330, dom går mycket bättre.

dieseldoris
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bättre o bättre vet jag inte. Mer kraft, men högre sopparäkning.

Min drar 8.3l/100km med ett 750-800kg släp bakom i 105-110km/t på farthållare i högsommarvärme(ACC påslagen) med automatlåda..
OCH jag klippte polarns Audi A4 2.4 automat från 70-150 km/t när vi provade draget.. Givetvis ingen raket jämfört med 330i eller 330d, men helt Ok för vardagsbruk.

//amullo
---
Dessutom är ju skatten ruskigt hög på 330d utan PF. En dansk i området där jag bor långpendlade under ca 1 år med just en 330dT E46 -03, mycket trevlig bil men särskilt snål var den inte, och då försvinner kanske lite av poängen med att köra diesel. Då kostade dessutom dieseln ca 1kr mindre än bensinen per liter. En 330d köper man främst för vridets skull.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det finns 330d som har miljöklass 2005 utan partikelfilter precis som 320d. Dock inte förrän slutet av -04. Skatten är något högre för 330d eftersom koldioxidutsläppen är något högre. Partikelfilter är dyrt att byta så det är ju bra att slippa det.
Eftersom turbon inte är vattenkyld är de viktigt att köra lungnt den sista biten innan stopp. Vid hårdare körning bör bilen stå på tomgång någon eller några minuter innan motorn stängs av.
Har inte sett någon som helst rost på min bil som inte är speciellt vårdad så det verkar vara rätt bra rostskydd på BMW. Från mitten av av -04 (ev. april, inte helt säker) förlängdes rostskyddsgarantin till 12år!
Har sett -04or från c:a 110' och uppåt så det är ju inte så mycket mer än den du tittat på med tanke på vad du sparar på skatt och 2:a handsvärdet.
Jag har haft Saab och A4 bensin turbo med 150-150hk tidigare och 320d känns ungefär som desa i prestanda men med mycket bättre stabilitet/ väghållning och komfort vilket kanske maskerar prestandan något. Bättre köregenskaper än den A4 från -04 som jag hade tidigare.
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Väldigt dum fråga men hur lång rostskyddsgaranti har man på en bil som är uttagen i juni 2002? Det är just en 320D och den importerades från Tyskland i februari 2008. Väldigt fri från rost just nu men det kommer ju fort när det väl börjat.

"När du älskar att köra"
na
630
navi
BMW325xi -06
Rostskyddsgarantin för den är 6 år, från när den är uttagen, så där har garantin precis gått ut.
na
630
navi
BMW325xi -06
lias: Jag har en kompis som tog hem en 330xi-02 touring för två år sedan. Den hade ingen rost alls när den kom från Tyskland, han kollade upp den nu precis innan rostskyddsgarantin gick ut och det fanns fortfarande ingen rost.
Då har han mest kört i Dalarna där han bor, men där saltas det friskt också.
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
navi: Tack så mycket för svaret då vet jag. Denna är också fin vad det gäller rost men det är ganska mycket stenskott på den. Jag fyller i dem regelbundet dock för att hålla det undan så länge som det går. Tänkte att jag ska rostskydda den i skärmar och underredet nu också. Antingen med Tectyl eller ett annat rostskydd som en kompis skulle hjälpa mig lägga på. Kommer inte på vad det heter bara.

"När du älskar att köra"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.