AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Aut låda som anpasssar sig efter körsätt? 525 -03

Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Hej

Har precis köpt en 525ia -03 som har gåt i storstan, dvs mest gasande och bromsande hela tiden med andra ord.....

jag tycker den växlar ner alldeles för fort, ligger man i 100 på farthållaren och de kommer en liten backe så växlar den ner till 4:an nästan direkt och ibland ochså till 3:an och då hamnar varvet på ca 4000 rpm, ska den inte försöka segdra lite, är de på något sätt så den anpasar sig efter körsätt och man därmed kan nolla den på något sätt, vi bor i liten stan och kör mest landsväg....

Nu får man föra spaken åt sidan och lägga i 5:an i man för att den inte ska växla hela tiden..... och då klarar den backarna utan att tappa fart ändå utan att växla ner....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För du spaken åt sidan sportläge kopplar du ur "växel 6" =Lockup. Då den är spärrad i sportläget.
Lossa bägge batterikablarna från batteriet och lägg ihop dom några sekunder, vänta sedan i 20 minuter innan du skruvar tillbaka kablarna ordentligt. Får du se om det blir nån skillnad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hasso: är batterireset enda sättet att "nolla" lådans beteende? Tycker min är lite nervös med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går att nolla med diagnosprogram också.

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok, tack.
Vet inte om du menar E39, men min växlar också ner väldigt lätt. Kan kanske bero på att det behövs med tanke på det obefintliga bottendraget + momentomvandlare... Tycket själv att man måste göra kickdown för att det ska bli lite fart.
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Har tömt systenet tror jag efter kopplat ihop plus och min minus några minuter sedan låtit plus vara av 20 min, det jag märkte var att stereon fortfaran de hade kanaler och sådant lagrat, dock ej klocka ocj datum..

Men de kan ha nollat lådan ändå eller...

Har inte provat landsväg än....

Pär
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det finns inget lagrat körsätt i lådans minne. Det är en seglivad skröna. Lådans anpassning är momentan och påverkas aldrig mer än av de sista 15 sekundernas körning.

Att nolla lådans minne kan bara påverka hårdheten i växlingarna men aldrig när och hur lätt de sker. Däremot kan nollningen av motorelektroniken påverka kalibrering av tex spjällägesgivare som lådans styrbox i sin tur använder som input för att beräkna när växling ska ske. En felkalibrerad spjällägesgivare kommer skicka fel signal till lådans box när växling ska ske vilket kan ge överkänslighet eller dess motsats vid gaspådrag.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om körsättet skulle lagras i lådans minne skulle man snart få ganska knasiga situationer. Några exempel:

När jag i augusti har bråttom till jobbet på E20 så skulle växlingarna i en viss trafiksituation påverkas av att vi förra månaden varit på 500 mil bilsemester med fullastad bil och husvagn.

Lådans växlingar när jag kör bilen skulle i en viss trafiksituation påverkas av hur bilen kördes för två timmar sen av min sambo som kör jättelugnt.

Säg att en bil körs ungefär lika mkt av man och hustru under flera år. Vems körsätt skulle då ligga i minnet och till vems fördel?

Dags att avliva skrönan nu...

molle
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Har en kompis som hämtade en 523ia -97 för några år sedan och den hade endast gått inne i stan i flera år och denm vägrade växla upp till högsta växeln, först efter 5000rpm så la den i högsta växeln... detta var på diskussion då och då sas de att man kunda nolla lådan så den var som "ny"

Menmen då vet jag att de inte går..... då är de ingen ide att fösöka mer...

Pär M
Bmw 525iA T -2003
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Denna länk förklara en del vad lådan gör och inte.

Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
525t: Men som jag sade så kan en nollning av motorelektroniken ge en påverkan på lådans känslighet eftersom det ibland tycks påverka tex spjäll o LMM signaler som o sin tur påverkar känsligheten i lådans växlingar. Har själv nollat motorelektroniken på en bil som hade svårt att växla ner vid gaspådrag och det löste saken. Upplever du problem så kan du prova men man ska inte göra nollning av lådans box till rutinåtgärd eftersom det även sänker hydraultrycket i lådan till värden anpassade för tjockleken hos nya lameller.

Vad jag ville förtydliga var bara att de adaptiva lådornas anpassning till körsätt och väglag är momentan och saknar långtidsminne som kan nollas.

molle
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Tack för alla tips, får ta en sväng till vännerna på bmw verkstaden....

tack alla... Pär

Pär M
Bmw 525iA T -2003
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.