AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
576

318is E30 - svårt att få i 2:an.

Hallå, ny på forumet. Testade den här frågan nyligen på rejsa och fick en del olika bud, men jag tänkte hör vad ni har att säga.

Har en 318is -90, som jag ägt i ca ett halvår. Småfixat lite, men mest bytt slitdelar. Den har gått hela tiden utan problem.
Nu testade jag konbana för 1:a gången och då fick jag efter ett par omgångar svårt att få i 2:an. Fick köra på 1:an och 3:an. 2:an gick liksom inte i under själva racet. På väg hem efteråt gick det bra. Inga problem att växla lugnt, men ett par gånger "rasslade det till" när jag växlade ned från 3:an till 2:an - medans jag hade kopplingen intryckt.

Till saken hör att jag innan racet byhtte växellådsoljan till biltemas 80w-90. tyckte växellägena kändes lite annorlunda efter det. Dessutom hade jag p.g.a. rostlagningar i golvet tagit ur golvmattorna och den till kopplingsedalen tillhörande stoppskruven i golvet, så jag kan ha trampat in kopplingscylindern längre än vanligt.

Har hört att det kan vara länkaget, men det glappar inte särskilt mycket vid normal körning. Vidare har jag hört att kopplingen kanske skall luftas. Det värsta scenariot skulle vara om själva växellådan - typ synkring - skulle vara paj. Hur vet jag det?

Vad tror ni? Vad bör jag göra?
/ Andreas Falun
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.