AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.646

Tappa effekt i V8an, avgassystem?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hur reagerar 4liters V8an på "bättre" flöde i avgassystemet?
Min slutdämpare är sönderrostad så jag har skaffat en universaldämpare i 3½".. anledningen till den brutala storleken är för jag har tillgång till rostfria rör i den dimensionen..

Iaf.. Först tänkte jag ersätta alla dämpare med min nya och rör fram till kattarna. Men jag är orolig för att tappa vrid på lågvarv pga av de nya i princip obefintliga mottrycket?

Ev har jag kvar mittersta dämparen.. vad tror ni?
Har ju sätt 540 med 2x3" men jag har ju ingen aning om hurvida de tappat bottenvrid lr inte.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tyckte jag tappade bottenvrid på låga varv i min 3 liters åtta när jag bytte till 3".
Och eftersom 3 litaren redan med orginalsystem är totalt orkelös i botten gjorde det ju absolut inte saken bättre.

Jag gjorde ju inga direkta mätningar på att den verkligen tappade vrid men det kändes så.

__
/Chrille
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

3 liters 8an är ju iofs känd för att va dyngslö som du säger :)
Men principen är ju den samma =/ Tror jag har kvar mittersta dämparen.. lr?
sk
35
skäggo
540iA -97
du kommer tappa ganska mycke mottryck om du sätter i 2st 3.5 tumsrör.

har läst om att 2.5tum räcker till 400 eller 500hk och att sätta i 2st 3.5tummare kommer garanterat slöa ner motorn under 2000-3000varv

har även testat att köra 3tummare på en fård eskort 1.6L och den gick som död råtta om man inte va uppe i 4000v.

så mitt svar, skit i att du har rör liggandes hemma,
2.5tumsrör på mekonomen går på en hundring metern

lycka till

man ska inte kasta glas på sten
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag ska ha singel 3½" såklart.. dubbla 3½"? Får de plats änns :)

Jag får väl förtydliga att jag både har raka rör samt böjjar i rostfritt alltså. Så de är inga 100kr metern som gäller då.

Det blir största simonsdämparen och orginal mittdämpare, uppdaterar när jag fått på skiten :)
sk
35
skäggo
540iA -97
väntar på svar kan ju bli intressant hur bilen går sen

själv väntar jag på att få låna en lyft och tömma kattarna så är jag nöjd ;)

man ska inte kasta glas på sten
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Men hallå! Vadå att 3 litersåttan är dyngslö..min e det inte iallafall! ok den är faktiskt chippad av en guru i stockholm...har ett ferritasystem under,brummar skönt..nä slö..fan en v8 skall varvas då trivs den iallafall min:)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har byggt färdigt mitt avgassystem nu.
3½" direkt på första ljuddämparen vart de + största simons-dämparen där bak. Ljudet vart gott, dock tycker jag en del V8 ljud försvann =(
Effekten har jag ingen uppfattning om, jag har kört utan sista dämparen så länge så jag är van.

Skulle va kul o jämföra med en orginal 540 och se om de är nå skillnad, jag chippa bilen precis med och jag känner verkligen 0 skillnad. =/
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej igen! på sugmotorer får man inte den där"kicken"som en chiptrimning gör på en turbomaskin,där har du ju ett ökat laddtryck ihop med ändrad bränsletid som sparkar..men på MIN LILLA 8:a märkte jag att hon sparkar bättre på fullgas jämfört med originalchip,men som jag har skrivit tidigare att varv är gud på dessa motorer,dom trivs på höga varv,sant är att 4 litern har bättre bottenvrid än 3:an..Du får ju BARA 10-15% mer effekt på en sugis jämfört med en turbo som kan ge 30-40%mera effekt än orginal..men vi åker skönt :)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jo, visst.. jag är inte korkad, jag vet hur de fungerar med laddtrycket på turbobilar. Men det är utlovat 14hk och jämnare effektkurva. Och jag tycker mig inte känna något, den varvar 7300 när man varvstoppar och fartspärren ska va borta, ska testa de snart =)

Jag har aldrig kört lilla 8an, me jag har läst att den är markant slöare än stora. Jag tycker generellt min motor är mkt vridstark och bra tryck i, så din är säkert inte slö :) Men relativt då..
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Fan de tog skruv..klart att man har bättre vrid med en större motor,och lilla 8:an är klenare än storebror..men jag är nöjd o det är huvudsaken,bara jag kör ifrån blindsmiden från Torslanda så är jag nöjd! ps..du e inte korkad!
Fan vet, min kanske är trimmad? (Importbil)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.