AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.077

Nya 18" däck till Z4 coupe

Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan
Jag har blivit otroligt trött speciellt på vägljudet från mina orginal RFT däck, kan knappt jämföra dem med budget däcken Marshal som föräldrarna köpte en gång till sin Z3.
Nu har jag inte testat en likadan bil utan RFT däck så jag är ju inte helt säker att detta kommer göra någon stor skillnad men vad jag läst på forumet här så hoppas jag det.
Nu till frågan vilka däck rekomenderar ni till mina 18" 225/40 och 255/35?
Ska jag skita i att köra minst 1000mil till som jag tror mina RTF däck lär klara.

MVH Jonas
Z4
28
Z4 Coupe
BMW Z4 Coupe 2006, uttagen april 2007
hej på dig,
antar att du har bytt däck nu, hur blev det? Stor skillnad?

Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Oj missat helt att svara,
Kan för skriva hur det blev om någon fortfarande kan tycka det är intresant.
Jag bytte till Goodyear Eagle F1 Asymetric av samma strolek som orginal.
Kostade totalt mellan 6700:- till 7000:- har jag för mig vilket kändes billigt och bra.

Däcken är snygga för den som undrar och fyller nog ut lite mer med fälgskydden än orginaldäcken tycker jag.
Bra grepp även om i början orginal kunde kännas bättre på tort men efter jag själv ställde in hjulen bak lite så tycker jag att de blev bättre. (Har alltså inte fått tummen ur att göra riktigt hjulinställning)
De är tyvärr inte direkt tystare men det kan bero på mina sportdämpare som hårdare är orginal. Däremot så har den sjuka spårningen som man hade med orginal däcken blivit mycket bättre.

Så totalt:
Minst lika bra väggrepp på tort väglag som orginaldäcken och bättre i vått väglag.
Lite hårdare än väntat men känns mjukare och följsammare vid vägskarvar osv än orginal så behagligare och bättre komfort.
Samma ljudnivå ungefär.
Mycket mindre spårning när man kör.

mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.