AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.877

Svensk radio på amerikansk bilstereo?

De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Tjena

Är i full fart och ska beställa en double din från usa och undrar om de går att köpa någon form av liten apparat eller något som gör att radio på den amerikanska maskinen funkar som den ska i sverige??
P.
14
P.L
325i CAB -93
Hur menar du med funkar som den ska? =P

Vanlig radio i USA är samma som vanlig radio i sverige. (Sen har dom Satelit och HD radio i USA också).

Jag kör själv med en kenwood enhet från usa och den funkar utan problem, va bara att koppla in och lyssna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Var det inte så(förut iallefall) att de i Usa bara hade fm-band med 0.5Hz steg imellan så att man t.ex inte kunde få in frekvenser som ligger därimellan som t.ex 103.3?
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
De var det som Hewi nämnde som jag funderade på??

Jag har nämligen hört samma, men din kenwood funkar bra ojämna hz också alltså??
Och sällan nån RDS på USA maskiner..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
P.
14
P.L
325i CAB -93
Jag får in alla svenska kanaler, utan några problem. Men jag lyssnar iof inte så mycket på radio... så jag tänkte aldrig på att kolla upp det innan.

Det där med RDS är lite speciellt, jag har inte RDS på min på min "vanliga" radio men ska tydligen ha det på statelitradion och HD radion.
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Okej, om du har tid får du jättegärna testa och se hur de funkar på ojämna kanaler? =)

Vad eakt gör rds funktionen då??
Visar kanal namn, AF (alternativ frekvens dvs följer t.ex. P3), TA (Trafik info), PTY (programtypinfo), TA-EON ( utökad trafik info t.ex lyssna på på P# och den bryter för lokal info i tex. Radio Dalarna)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
USA använder en snarlik variant (RBDS) på europeiska RDS-systemet (som är utvecklat i Sverige ur det tyska ARI-systemet). Man har även en annan delning mellan kanalerna i sitt FM-system med endast udda frekvenser och men 0,2MHz hopp, 88,1-88,3-88,5 osv upp till 107,9. Själva stereon kan ändå i de flesta fall stegas med 0,1MHz steg, men om inte så missar man garanterat en mängd stationer i t.ex Sverige med en importerad stereo. Vi har flera stationer på jämna frekvenser, t.ex Hörby P3 på 97,0 Mhz. I de flesta fall kan man ändra frekvensstegen i en servicemeny på stereon, det skulle bli himla dyrt och opraktiskt att tillverka skilda apparater i Asien för de olika marknaderna runt om i världen.
I fallet med Satellit och HD (hur funkar detta med ljud?) radion i bilarna så är det tyvärr inget man har glädje av i Sverige.

FP
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Okej, tack för svaret Folke de där gav bra insyn. Så med andra ord borde jag klara mig hyffsat med en amerikansk radio då jag lyssnar på två kanaler som ligger ganska passade. Så de är trafikrapporter och reklam med mer som jag får offra då och de känns värt så många tusen kronor!! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.