|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Intressant läsning. Undrar en sak ang din Audi 1.8T Quattro BMW_Alex. Hur startade du för att få bäst acc? Kopplingen blir inte långlivad på dem ifall man försöker sig på 4-hjulsspinn. Man får väl rulla igång den som vanligt med 4-hjulsdrift och trycka fullt så fort bilen rullar och kopplingen låser. Får man tillräckligt med laddtryck på så pass låga varv så det skulle ge bättre acc än att spinna iväg med säg 25% hjulspinn med en 325, vilket går utmärkt. Borde bli större skillnad med effektstarkare bilar men med dessa hk tror jag inte quattron ger något stort övertag på torr asfalt. I kurvor på torr asfalt är quattron bara till nackdel som sagts tidigare. Bilen understyr och jag hade hellre slängt ut 200kg och fått högre kurvhastighet den vägen. Men på sämre underlag är de ju super. | |
| Jag tycker sportkänslan är sämst i 9-3, eftersom den har sämst väghållning. | |
|
Väghållningen är dålig med originalfjädring ja. |
|
|
Pratar vi den gamla 9-3 anser jag den vara så dålig i original att det krävs rejäla förbättringar för att den skall bli acceptabel. Den nya 9-3 (fast så värst ny är den inte längre) är bättre, men det krävs duktiga modifieringar för att den skall gå jämt med en E90 runt en bana. |
|
|
I den jämförelse jag beskrev upplevde jag 9-3:an som sportig i sin helhet. Däck och sänkningssats spelar stor roll vad gäller just väghållningen, som du fokuserar på. Jag skulle välja Aeron före en A4T även idag, även om A4:an känns mer kvalité. |
|
| Smaken är olika, jag skulle lätt välja Audin före Saaben, eftersom den har ett bättre chassi, med bättre väghållning, därtill långt bättre kvalitetskänsla. | |
|
Bmw_Aleks: Jag tycker helt ärligt att du överskattar a4an, den är ingen raket precis utan rätt så slö faktiskt. jag har kört den så jag vet skillnaden. om du säger på att den drar 325an i starten så antar jag du menar kanske typ de första 2 sekunderna. men det kompenserar 325an ändå innan man kommit upp till 100 kan jag lova dig. jag vet för guds skull! upp till hundra från 0kmh/h så förlorar audin tyvärr. finns ju t.o.m siffror på det så jag förstår inte varför 325an INTE skulle "ha någon chans"?? haha :) Bmw:n är snabbare helt enkelt från t.ex 30km/h och uppåt ;) vem bryr sig om de 2 första sekunderna. MVH ///Bimmarkomanen |
|
|
Ps. ang att det finns siffror på det så menade jag att det finns bevis på att audin inte är snabbare 0-100 trots quattron. :) MVH ///Bimmarkomanen |
|
| jag vet vad jag pratar om med. farsan har en 2.0t fsi quattro. och tråkigare effektkurva får man leta efter som sagt..en riktigt ekonomi motor med sjunkande laddtryck ju mer man varvar. = lättryck. 193 bmw hästar är en helt annan sak än 200 audi hästar. oavsett om 1 hk är 1 hk så finns det skillnader. o jag tror inte de handlar enbart om att bmw bättre uttnyttjar utväxling. man får vad man betalar för. finns en anledning till att bmw är dyrare, inte bara för de är mer status än audi utan att de ligger bra mycke mer pengar i utveckling av en bmw motor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.