|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var nyss och rejsade med polaren mot hans audi a4 1,8t quattro -04 (190hk). Jag har en 325im stcc -04. Vi körde rullande fart från 50km/h, 60km/h samt en gång fick han t.om. köra om mig medans jag körde i ca 70Km/h men sen så hann jag i kapp han ändå och var på väg att köra om han.. hehe. Dom första gångerna i rullande fart drog jag han litegrann upp till 100 typ en halv billängd..men sen upp till 200 så var han jäääävligt långt bak. fan trodde inte att det var sååå stor skillnad! han var utan överdrift 50-70m bakom mig!! killen kan köra och växla osv så då drar jag slutsatsen att bmw gör sina bilar bättre helt enkelt :) Ville bara dela med mig av upplevelsen med min nya bimmer.. fan det kändes skönt att piska han! MVH ///Bimmarkomanen | |
| Alltid skoj o gasa lite.. :D Ser att du ägt en 330, hur upplevde du skillnaden i prestanda mellan 325an och 330n? stor? | |
|
Ganska stor på dom låga varven faktiskt. men vid högre varv var det inte så farligt. en grej också är att 2an enbart kommer upp i typ 90km/h medans 330in gjorde lätt över 100km/h! :S MVH ///Bimmarkomanen |
|
| Det beror på att audin väger lite mer med fyrhjulsdriftenoch fyrhjulsdriften gör Audin långsammare i högre farter. Hade ni däremot tagit stillastående så hade du inte haft en chans, det vill jag lova ;)) | |
|
no shit sherlock ;) jo det hade jag haft gubben, tro mig :) det var stoor skillnad så han hade ändå inte haft någon chans. som jag sa jag körde t.o.m i 60-70 lugnt i 4an och han körde om mig med full gas. jag hakade på efter han i 2an efter 2-3sekunder!! ändå så hade jag kört om han i slutet om inte rakan tog slut :) MVH ///Bimmarkomanen |
|
| Den gör väl ändå typ 99 på tvåan? Men visst, man måste i med trean för att komma förbi 100-strecket. :-) | |
| en gammal 1,8 trög haha :P klart du drar en sån. det där är inget annat än en billig ekonomimotor som massproducerats både till ww, audi, skoda, seat m.m. oavsett om de är chip o skit och annat laddtryck kan den inte matcha bmw varvilliga motorstruktur. | |
|
@Aquilla 1hk är 1hk, bara för att en motor är varvillig så är den inte snabbare än en annan motor med lika mycket hk, den bara utnyttjar motors kraft på ett annat sätt. Sen finns det andra många faktorer som spelar in, vridmoment, utväxling, förarare, vikt, osv... Sen att påstå att AUDI's motorer är "BUDGET" är bara idiotiskt. BMW's motorer är lika mycket "BUDGET" som AUDI's. Sen att AUDI fördelar kostnaderna för utveckligen av motorer på fler olika märken, det är en annan femma, Bmw gör samma sak, fast inom BMW concernen då. Förutom deras PRISVINNANDE 1.6liter turbo motor som även går att hitta i ett "BUDGET" märke som heter Peugeot! Hoppas att det inte dödar ditt anseende om BMW's motorer ;) |
|
|
Hallå, grabbarna som drömmer... Inget illa om BMW, men en chippad Audi A4 1,8T quattro får man ut ca 239 hk och 380 Nm. Det finns ingen chans i helvete att du kan dra en sådan med orginal BMW, inte ens med en 330 för jag har själv ägt en chippad A4 och jag HAR dragit skiten ur flera 330n upp till 120 km/h, sen fick jag ge mig då min fyrhjulsdrift slöa ner bilen på rakan. Men i kurviga förhållanden har BMWn inte en chans om den inte har fyrhjulsdrift själv. Om din polare nu är så duktig förare som du nämnt så ska han ta dig i starterna ALLA gånger, annars kan han helt enkelt inte köra en Audi. På en fyrhjulsdriven bil får ner hela kraften på vägen direkt. Leta upp på YueTube en duell mellan en Audi S4 och BMW M3 så ser du att Audin tar M3an på alla starter men sen saktar han ner och M3an sticker iväg. |
|
|
Att jämföra med en chippad bil, är inte annat än fel... En bil i originalutförande ska naturligtvis inte ställas mot en chippad bil - tryck in en kompressor i bmw:n och vi är på samma nivå... |
|
|
Vid rödljus-race har man väl inte mycket val... Det är ju inte så att man håller upp en lapp i rutan med texten "kör du trimmat är det inte rättvist"? Full möjligt att jämföra om man inte står vid granen och är klassindelad från start... Det var en Volvo 855 som ville rejsa och jag höll mig strax bakom och pressade honom lite, det blev svart rök, det blev vit rök och då kunde jag cruisa förbi utan att slita onödigt på min bli. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
BWM_Aleks: Tycker du ska läsa om och tänka om. Jag har aldrig sagt att Audin var chippad :) dvs jag drar skiten ur Audin any time ;) Ang att du "drog skiten" ur 330s med din chippade a4 kan bero på olika faktorer: Antingen att du bara snackar eller att dessa 330s inte mådde bra eller att förarna var kassa. Mig i min förra 330 hade du inte dragit kan jag lova dig ;) Btw. Idag var det dags igen hehe.. polaren med sin s60 2.5t fick smaka på bmws piska :P (nu kommer säkert alla volvonissar att hoppa på mig haha) MVH ///Bimmarkomanen |
|
|
Citat: "Men i kurviga förhållanden har BMWn inte en chans om den inte har fyrhjulsdrift själv" Det stämmer inte alls, såvida du inte utgår från att den kruviga vägen har beläggning av grus, eller är täckt av is eller snö. På normala förhållanden (torr asfalt) har inte audin något övertag, tvärtom så är en bakhjulsdriven BMW vassare. |
|
|
4-hjulsdrift endast övertag vid dåligt/halt väglag, rent generellt. Audi är (var) framtunga i grundutförande vilket gör att de gärna glider ut ur kurvorna med nosen mer, speciellt då 4-hjulsdriften väger mycket. Sedan kan man ju definiera "starten" hur man vill, jag personligen tycker att 0-50km/h är intressant där Audi RS2 presterade på 1,9sekunder och VAR världen ssnabbaste inom det intervallet, har på senare tid dykt upp några bakhjulsdrivna vildjur som faktisk är en och annan tiondel snabbare på det intervallet, så 4-hjulsdrift och fördelar är inte alltid relevanta i alla sammanhang, dock rent generellt och speciellt vid samma effekt och viktförhållande bilar emellan så vinner man i starterna. Men vinna för mig är inte att ha de snabbaste bilen, för det får man aldrig utan att få ha en bil man är nöjd med och inte behöver spänna musklerna med. Väljudande sexa i fronten tillsammans med ett balanserat chassie och skön växellåda är alldeles tillräckligt, klistermärkes försedda japanska och svenska bilar med toppputs och 20" fälgar imponerar föga, men det är bäst att låta dem tro det så slipper man avundsjuka miner. |
|
|
Bra sagt ni båda..kunde inte uttryckt mig bättre. :) kan säga så här. polaren med audin fick provköra min bil och gick ut ur bilen ganska snabbt kan jag säga. han sa exakt dessa ord: vilken känsla! växellådan är fan fenomenal!" sen så sa han hur trött han var på sin audi och vägrade köra fler rundor som jag erbjöd honom. detta är sanningen, inget snack. MVH ///Bimmarkomanen |
|
|
Håller med dig och inte på samma gång :) Förstår inte hur man kan säga att man är trött på sin rätt så nya A4,är hur sköna bilar som helst. Sen kan jag förstå han ur den synpunkten att en 1,8T har en riktigt tråkig effektkurva orginal..dom går riktigt bra upp till ca 4000rpm för att sedan nästan då,finns liksom ingen turbokick. Men det löser man som sagt med ett chip! blir en helt annan bil efter det alltså. BWM_Aleks: Att du drog många 330 upp till 120 är inga som helst konstigheter,bmw är inte bra på den intervallen...men sen när 3:an slängs i så är det andra saker!! :) Att den drog dig efter 120 har inget med 4hjulsdriften att göra(lite kanske) men det finns helt enkelt inte kraft ur den lilla motorn i högre farten om man jämför med 3,0:an. |
|
|
men det var faktiskt inte jag som sa att jag var trött på audin hehe :P tycker att audi gör bra bilar men bmw gör dom snäppet bättre på nästan alla punkter. MVH ///Bimmarkomanen |
|
|
Orginalhistoria vad jag har hört och själv upplevt med bmw, är att den 6cyl motorn lever mer på vrid och råstyrka, alltså den orkar mata även fasst det finns lite motstånd. provade en saab 93 lättryckare som ska vara på 193hk exakt som min 328i och den saaben upplevdes mycket pigg i lägre farter, piggare än min då. men dog av hårt efter en 120- 140blås då min bmw forfarande matade på. Enligt mig själv tycker jag att bmw har mycket bra bilar! har mycket hellre en 6cyl motor en 4cyl med turbo, desutom är de inte lika roliga att köra i längden. så Bimmer330ci jag förstår att sin kompis sa som han sa! om det nu är sant vill säga ;) Bmw OWNZ |
|
|
klart det är sant. MVH ///Bimmarkomanen |
|
|
Haas: Det var ju precis det jag skrev :p Visst har det med fyrhjulsdriften att göra som väger mellan 150-200 kg tyngre. Dessutom får du ner hela effekten i backen då alla fyra hjulen greppar direkt o sticker iväg. Att driva med fyra hjul i högre farter saktar bara ner bilen jämfört med bakhjulsdrift som dessutom väger lättare och varvar ut mer, därför vinner Audi med fyrhjulsdriften på starter o låga farter för att sedan lämna väg åt BMW som sticker ifrån. En chippad A4 som jag hade va inte direkt långsam utan gick upp till 255 km/h, så den går men BMWn kommer snabbare upp i högre farter. Det jag ville säga till Bimmer330Ci och hans inlägg var att han inte har en chans mot en A4 190 hk Quattro i starter mot sin 325. Jag har haft en och jag vet vad jag har gjort med den i 4 år och hur den går o funkar i minsta detalj. Däremot vid utväxling från 3ans växel o uppåt så sticker BMWn ifrån, men ALDRIG från start. |
|
|
Jag har haft både A4T, 9-3 Aero, samt 330. A4T känns väldigt responssnabb men har av naturliga skäl inte mycket kraft i högre farter pga sin lilla motor. En rejäl trimningspotential där dock, och en helt annan bil då. Aeron känns kraftfull och sportig. Äkta turbokänsla och "tight" kupé som ger en känsla av sportbil. 330:n är mest bil av de tre totalt sett. Givetvis mycket pga sin starka motor, men även för den sköna körupplevelsen. Kvalitétsmässigt vinner Audin men BMW:n som tvåa. Sportkänslan starkast i Aeron. Totalvinnaren helt klart BMW:n. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.