AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.097

Knakande bromsar och sporadiska skrik

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
När jag bromsar så knakar det där fram. Även ifall jag trycker ner bromsen stillastående. Dessutom skriker det ibland om bromsarna när jag kör, men inte alltid.

Jag läste i nån tråd att det kan bero på att bromsklossarna är slut, är detta den troligaste orsaken för mig också? Eller kan det vara något värre?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Bromsarna verkar fungera som de ska iallafall och nitade fint när en älg dök upp framför bilen i helgen.

Ingen som har några förslag?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
hur ofta plockar du av fälgar och tar bort beläggen för rengöring runt sadeln? det behövs då och då och då kan du passa på och titta på beläggens förslitning samtidigt, även damaskernas status kan du kolla, låter det jobbigt? ta ett hjul i taget under sommaren och du har alltid har fräscha problemfria bromsar
Uffe/bildock
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Man tackar för tipset! Igår tog jag av hjulet på ena sidan och lät en polare som är bra på bilmeck lyssna. Det visade sig att beläggen och skivorna är slut och att det var plåtbiten som sitter mellan beläggen ovanpå som knakade eftersom beläggen var så utslitna.

Nya belägg och bromsskivor är beställda från Tyskland och jag hoppas att det ska ta bort det konstiga knakandet när jag fått dem på plats!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Idag blev skivor och belägg bytta med de nyköpta från Tyskland och det rockar! Inga konstiga knak eller skrik från bromsarna och allt fungerar som det ska nu :-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag var nog lite för snabb med att jubla här. Jag har kört ca 150 mil nu med de nya bromskivorna & beläggen och knakandet & skrikandet är fortfarande borta.

Men det verkar som att bromsarna ligger an när jag kör iväg efter stått still med bromsen vid t.ex. rödljus. I några sekunder så viner det högljutt om vad jag tror är bromsarna och jag får känslan av att de ligger an. Detta hade jag innan bytte skivor och belägg också, fast det försvann under de första 100-120 milen efter bytet.

Bromsoken ser riktigt fina ut och jag frågade killen på Speedy när han bytte bromsarna åt mig hur oken såg ut och han sa att de var fina också.

Jag har kännt på fälgarna och de är ljumma, men inte jättevarma och dessutom ungefär densamma temperaturen på alla fyra.

Vad kan det bero på att det viner högljutt om hjulen när jag kör iväg efter ett kortare stopp?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Köpte du original belägg och skivor ifrån tyskland? Jag har 2 gånger haft problem med skivor och belägg som inte varit original när jag lät verkstaden byta det jag hade med mig.

Numer är det isärtagning, blästring samt uppsmörjning av alla rörliga delar kring bromssystemet som tydligen genomförs på en del verkstäder. Vägsalt....

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.