|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny här på forumet. Har nyss sålt vår Amg C32 och ska nu köpa en diesel. Dom vi tittat på är Bmw 525D och en 530D. Vi har hittat 2st bilar 1: 525D 6000mil, 2004, Svensksåld, 5 Ägare med M-Sport paketet och med sportstolar med halv skinn.M.m Men det finns lite små skavanker som måste fixas som en lackskada och göra nån ny nyckel. 2: 530D 11000 mil, 2006, Import, Textil klädsel, 2St ägare, Facelift med 231Hk M.m. Pengarna är rätt lika för bilarna 530 kan bli lite billigare tro jag. Men vi kan helt enkelt inte bestämma oss vilken bil som är den rätta för oss. Känns som om vi måste välja bort någe hur än vi gör och vilken vi väljer. Vilken bil ska vi köpa? Då tänker jag mest ekonomiskt, Andra hands värde, M.m. Det är motorn i 530 vi vill ha men utseendet på 525. | |
|
Båda bilarna kommer att tappa ca. 20-30% av sitt värde varje år, det är 3-serien som brukar behålla värdet bäst, 5-serien är inte lika bra. M-sport bilar brukar generellt hålla värdet bättre. Motorn i 525d -04 är inte så trimvänlig eller stark (jfr med nya 525d), 530d är mitt val - synd att den inte verkar ha sportstolar, men det kan eftermonteras, likaså skinn och M-paket. Om ni däremot tänker sälja/byta så småningom igen så är nog en svensksåld "lättare" att få iväg. Ska ni behålla den längre så är mitt svar tveklöst 530d. Mvh |
|
|
Välkommen förresten! ;) Verifiera historiken på båda bilarna innan köp, det finns måånga mätarskruvade bilar... |
|
| Jo det är det som känns mkt tryggare med att köpa en svensksåld just som 525 är. Finns det en 525D utan turbo? | |
|
Ja finns bara med turbo. Ja såg en lista där det stod DT och D så jag var lite seg på söndagen i huvudet så jag fatta inte att dom mena touring:) Men det lutar faktiskt åt 525 dels för att den är svensk såld. Har 6000mil som är garanterade. 530 är det färgen(MÖRKBLÅ) och utrustningen som jag inte är nöjd med. Sätter man en trim box i 525 då går den som en 530 Orginal? FGan det här är svårt. Kan naturligtvis köpa en 530 med M-sport då får jag det jag vill ha, men då kostar den ju 300 och jag har ingen lust att köpa en bil för dom pengarna. Vilken skulle ni ha köpt ? |
|
|
Vem garanterar att 525:an har gått max 6000 mil? Kontrollera noggrant, även BMW Sverige har sålt skruvade bilar - det finns hundratals trådar här, svensksålda bilar kan också skruvas... Det absolut bästa tipset jag har är att importera själv från en BMW-niederlassung i Tyskland. Kolla in på bmw.de: Länk Kanske inte det billigaste alternativet men där kan du verkligen få tag på en bil som du verkligen gillar och ofta är de välutrustade. Du får oftast en EuroPlus-försäkring Länk men den går även att köpa till, men de flesta bjuder nog på den om du frågar. Det absolut bästa med Tyskland är att det är straffbart att mätarskruva nuförtiden (inte för att en tysk BMW-återförsäljare någonsin skulle riskera sitt rykte) OCH att de berättar vilka ev. krockskador bilen har, sånt mörkas i Sverige - i Tyskland får du veta allt! Lite smakprov: Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Skulle tro att 99,9% av alla mätarskruvade importbilar blir skruvade när skumma filurer plockar över dom från Tyskland. Köpte mig själv en en import 530d som en privatperson importerat själv från Tyskland och därefter kört med i nästan 3 år. Han hade gjort alla efterforskningar man kan göra innan han köpte den så jag har komplett servicehistorik från Tyskland där den hade en ägare. Precis som det nämdes är det olagligt och straffbart att skruva mätaren på en bil i Tyskland. Här i Svergie är det dock inte olagligt att skruva mätaren om man inte gör det i bedrägligt syfte vilket i praktiekn är omöjligt att bevisa. Även jag tycker att en 530d är vettigare på alla sätt. Köper man den i Tyskland är det dessutom bara att kryssa i vad man vill ha för utrustning. Även om man specar väldigt hårt vad man vill ha så får man oftast något 10-tal träffar på mobile.de. Jag var på väg till Tyskland själv när den perfekta kärran dök upp på hemmaplan till en riktigt bra pris med exakt den utrustning jag önskade och dessutom utan de många frågetecken som ofta brukar finns runt dessa bilar. |
|
|
Absolut kan svenska bilar vara skruvade. Men jag tror inte att 525:an är det p.g.a vissa omständigheter. Det är ett finansbolag som haft en tvist om den och den har stått sen 2006. Och 6000 mil på två år verka rimligt. Och killen som haft den ha verka skite i bilen helt p.g.a skicket och skadorna. Tror inte 530 som jag tittat på eller är skruvad för den är köpt på bmw i tyskland som premium car nått bevis att dom står för att den aldrig är krockad el skruvad. Och euro försäkring med följer. Den har vart i Sverige 6 mån. Enda som tar imot där är att den är mörkblå och den färgen vill jag spy på redan nu. Men att köpa en 530 -06 för under 200000 gör man inte änns i Tyskland. Han har betaalt 26000e säger sej ha kvitto från BMW. Hade den vart vilken färg annan mörkblå hade jag köpt den. Men sen är det ju skumt att den är så billig. Jag har kontaker i Tyskland med en kille som bor där och han ringer på bilarna vi hittar och han har mkt större möjlighet att pruta att att vi som svenskar ringer. Visst finns det bilar i Tyskland. Och alla kan vara skruvade vart än i världen man köper dom. Men det är ju en risk man får ta när man ska ha allt billigt. Enda garanti att den ha gått som den ska är ju att köpa en NY. Jag tror jag avvaktar tills jag hittar en grå 530 med sportstolar,panorama,dragkrok m.m Men problemet är också att vi har satt en gräns att inte köpa nån bil över 200 så då kan man bara inte vraka och välja. |
|
|
Kodax: Det är bara att vänta till hösten/vintern, nyare BMW 5-serier sjunker FORT i värde. ;) Men pruta ordentligt på 525:an och se vad du kan få den för - det är köparens marknad! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.