|
|
|
|---|---|
|
har sökt lite men inte funnit riktigt mitt symptom har en 525tds-96,32000 kontrollerade mil,helt ny pump monterades vid 29000mil och den e jätte lättstartad när den e kall men när den e varm och har stått 30-40min får man mala typ 20-25sek innan den startar..mer lättstartad om den står bara 5-10 min startmotor reno. vid ca 27000mil,nytt batteri så snurr e det på den | |
| förpumpen kan det väl inte va då den bara går när bilen glöder,eller? | |
| Har precis likadant problem!! Någon med lite info?? | |
|
Glömde att skriva att förpumpen är det inget fel på.. |
|
|
kan vara bränsletemeraturgivaren som är dålig. Känner av om den skall ge mer bränsle vid kallstart. jenza |
|
| om insprutspumpan er nyrenoverad kan den jo evt väre felinställd .. men troligen er det nog en utät spridar eller utät returslang.. det bruker så vitt jeg vet vära en av dom 3 ting när man har dom symptomer.. min gör detsamma men det er pumpen der er kass | |
| har precis samma problem!!har också en ny dieselpump i min 525:a. blev din sådär efter pumpbytet?? min har varit sån så länge jag haft den och pumpen byttes innan jag köpte den. | |
|
Lånar denna tråd: Har kört med min Tds 525-92,i ca 2år,svårstartad när den e varm. samtidigt lka länge med läckande pump,hela Jönköping e full med mina dieselspår på gatorna. Köpte för en mänad sedan en beg,pump från privatperson.lämnade in till en EJ autoriserad verstad.. Samma srtl ändå.läckande pump+svårstartad. Nu till min fråga,Kan de vara NGT dom gjort Fel?,glömt ngt o dra åt,eller så? Eller har jag helt enkelt haft otur IGEN,o fått en pump med dåliga packningar? Hoppas ngn av er har ngt tips,måste ju åka tbax o lkga... Tack..Valle |
|
Tanner |
Jag hade samma problem, jag bytte slangarna som går från insprutarna och bilen starta direkt oavsett kall eller varm |
| Slitet pumphuvud då blir den svårstartad varm.. | |
|
Valles: Problemet kräver några i garaget med en god portion nogrannhet och tålamod. Täta läckan istället för att måla Jönköping med diesel :-) Sök upp läckan ordentligt(!), var kommer den ifrån och varför. TDS som så många andra modeller har larvigt många ställen som dom kan läcka ifrån, många skarvar mellan tank och pump. Börja från motor och gå bakåt: - Slangarna mellan spridarna? Torkar gärna, svårt att se om dom är spruckna - Spridarna? Fuktar dom? - Rören mellan Pump och spridare? Dras dom för hårt mosas koningen och dom börjar läcka. - Pumpen? Tyska packningar och svensk diesel är ingen bra kombination - Filtret? Många missar packningen vid filtret, O-ringen skadas lätt. Smörj den med fett innan du monterar den så går det lättare. - Kopplingarna mellan tank/filter? Allt för många, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Läckage här gör att det tar tid att pumpa fram bränsle till pumpen. Kolla även så rören inte är igenomrostade. - Förpumpen? Spricka i locket? Funkar pumpen som den ska? Byt den om du känner dig tveksam, 500:- på Biltema (samma som Volvo 740 enl forumet) eller 1800 original. Då diesel har betydligt högre densitet i luft behöver man inte vara hjärnkirurg för att räkna ut att den suger en hel del tjuvluft. Måste du pumpa ur luften först tar det en stund innan dieseln når fram. Laga den så snart du kan, BMW's startmotorer är löjligt dåliga! 25-30 sekunder på starten kommer obönhörligen att få solinoiden att svimma till sist! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.