AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.364

HJÄLP har kört carsoft och nu startar ej bilen?

Sida 4 av 5
toppen bra info !!Jo scanner i carsoft ska man bara köra install filen i den mappen? Det behövs ej något mer?
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
hasso ..

hur forklarer du då at felet och felkoden forsvannt etter nyckelkodning
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mak79:Den förklaring står i mitt förra inlägg. Ett känt systemfel att detta råkade sammanfalla med din initiering är ren slump.
för övrigt hindrar inte felkoden i carsoft att bilen startas, de bilar jag haft detta i har haft den felkoden väldigt länge lagrat i minnet och funkat helt OK.

Du kan initera/koda vilken BMW nyckel som helst till din bil så länge den har rätt frekvenz i överföring (två olika frekvenser används) så att fjärrlåsen fungerar. Men du kan inte starta med någon annan nyckel än den som är inkodad av BMW i EWS från början även om den skulle passa i tändningslåset.
Just därför så många blir blåsta som köper billiga ofrästa BMW fjärrnyckelämnen på Ebay och tror dom ska fungera visst lås och lås upp går bra men tji att starta bilen.
Obs inget jag har hittat på själv utan ren teknisk fakta hur systemet fungerar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
glöm ej min fråga
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
mak79: nej det går inte att synka en ny nyckel genom att sätta den och trycka på några knappar. Bara att åka till BMW eller köpa grunkan jag länkade till. Hasso har redan förklarat det för dig.

thomasi: jag gav dig ett alternativ och du skickar ut mig i lekstugan. Jag vet en som definitivt borde bosätta sig där och ge f-n i att pilla på bilar.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
hasso jag kollade på real Men var kan man se reservdels nr?? Vet du dom här 61358369482 och61358353099 vad är dom till
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Länk
tack hasso
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
hasso ..

at du siger man ikke kann och at du siger den felkod inte gör at bilen inte vill starte ändrer jo ikke på det fact at min bil slukkede 3 sek efter start värje gång jeg läste felkoder den sagde att ews inte känte igen nyckel og efter jeg kodede den som der står i autodata forsvannt felet helt och har inte värit der sedan...

alla der har mekket lidt med biler ved ju osse at teori og praksis inte alltid går ihopp så en ting der virker for en person kann väre umulig for andre
men då dette verkede for mig og det ju bara tager 2 min var det vel värd att forsöke oavset om du mener det inte har en verkning .. det fungade ju for mig så oavset hur månge gangar du säger det inte funger ..

"ews genkänner inte nyckel" + nyckelkodning = fel borte .. kann inte väre en tilfälle
mak 79 Jag har ju inget att förlora Jag ska prova Hur gjorde du exakt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mak79:
EWS/ startspärrenenheten kommunicerar inte alls med den fjärrlåsningsändarenheten som nyckeln kommunicerar med och som är den enda överföring du kan påverka själv med knapptrycks"kodning" eller som heter initiering som du gör enligt instruktionsboken och som också är beskriven i autodata.
För övrigt liknande procedur för att initera eftermonterade "larmnycklar" till tex Carguard efter batteribyte. Och har inget med startspärr att göra där heller.
Dessutom om du läser i Autodata för nyckelprogramering så står det ingenting alls om knapptryckningar under menyn Immobilzer vilket är EWS startspärr.
Utan där står:
" Ny ersättningsnyckel redan matchad/kodad till startspärren/EWS slå på tändning till o från så är den aktiverad."
Hur skulle du kunna starta bilen med servicenycklen tex som inte har någon fjärröverföring eller nått batteri i nycklen ??
Fortfarande en ren slump du råkat ut för.
Dessutom fungerade 4st andra E39 med denna felkod du hade utan anmärkning, det är en kod som inte blockerar utan enbart sparas i minnet.
Jag har även testat i praktiken som jag sa tidigare och det finns massor med E39 ägare som kan bekräfta att det är inga problem alls att starta en E39 med en oinitierad nyckel när batterierna tex tagit slut och fjärrmanövreringen inte fungerat.
Att just din bil skulle var olika byggd än alla andra E39 förfaller otroligt tycker jag.

Länk
nu hasso har det hänt konstiga saker??? Jag bytte ett relä i boxen motorutrymme det står 1388533 2/4x21w+0-5w sen startade bilen Ok när jag slår på tändn så slår ett relä till där framme då startar den Men ej då det inte slår till Upplever ljudet mer mot mitten av motorn?Vad är det kam givare ?
relät jag bytte är till ac kompressor Jag tror ej det har samband ??Men man vet alldrig på en bmw Vilket ror ni i första hand är felet ? nyckel är ny.Kan det vara sändarringen runt nyckel ? Eller lilla kretskortet den är kopplad till??
Relä märkt 2/4x21W osv är blinkreläet för bilens 4st 21W lampor osv, vilket framgår rätt tydligt av beteckningen.
Hur detta kan påverka bilens startsystem eller AC-kompressor är för mig en gåta.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du rotat runt i boxen, så bör nog felet finns där, dålig anslutning som du lyckats rucka på eller liknande. Möjligen finns det ett DME relä(motorstyrningsrelä) som kan krångla sitter på flera modeller av BMW, men vet ej om det finns på E36 316. Nån gemensam jordning i boxen månne ? bruna kablar.

Länk
nu går den toppen dom förra ägaren klåparen hade lindat av ett par varv på antennringen runt nyckeln och skarvat den med kabeln till lilla ews relät Jag bytte ring och lilla relät Nu går den på alla nycklar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skönt att det löste sig...

Mvh
ska till bmw den 23:e då har jag tid för byte ews box som dom konstaterat var fel på Undrar vad dom säger när jag avbeställer tiden Boxen kanske jag åker på och betala den är ju beställd till bilen?? Men samtidigt har dom gjort fel diagnos Vi får se???
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det du beskriver borde gjort att bilen inte gick att starta! Hur kunde du köra med bilen om det orsaken var något som förra ägaren gjort?
därför att det blev kontakt ibland Då startade den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.