AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.365

HJÄLP har kört carsoft och nu startar ej bilen?

Sida 3 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste lämna in bilen på BMW för kodning till nycklar och DME.
Endast ny EWS enhet är kodbar till en begagnad DME. och tvärsemot.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Thomasi, du kan undvika detta inlägg för att inte röra till det.

Trucker, om DME kodar om den förändringsbara koden i nyckeln, hur funkar det då att skifta mellan två nycklar?
jag har en dme box och ews box från samma sort bil även nyckelringen till denna?? Men varför är då bmw så ovilliga att sälja enbart ews box Och hela tiden ylar om tidsbokning ?? Jo hasso jag skrev var jag var inne Vad tror du gjorde jag någon skada med detta? Och var är det extra farligt i programmet
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
uhm jeg undrar lite hur kan sync mellan ews och dme vära en vitenskap når carsoft har en enkelt knapp der heter sync ews->dme och när man trycker på denne så syncer den fantamig skitet utan bruk av koder och andet .. har gjort det på min i forbinnelse med nedanståene problem dock hjalp det inte men en nyckelkodning hjalp så at man inte kan det er noget BS det fungade for mig

jeg hadde problem med at bilen startede och stängde av 3 sek efter.. jeg körte en diagnos och den fannt fel på ews felet var at ews inte genkänte nycklen .. då gjorde jeg en nyckelkodning som der er at finne i autodata "nyckel i tänningen, tänning på, åpne och lucka förerdör, trycke nogle knappar" och vupti så var felet åtgårdet ... och bilen starter och körer fint efter dette och ingen fel i ews er kvar

när dette verkade då måste nån kodning av nyckel vs ews ju väre möjligt annars hadde det ju inte fungerat
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Anders-72
Som jag kommer ihåg nu så är den unika coden lika i alla nycklar dvs synkad med bilen,däremot den förändringsbara ändras av EWS vid varje start dvs rullande på 100miljarder komb.

Enklast är nog namnet växelcod.
Är nu säkert 6mån sen jag grottade i detta och mitt minne är bra men kort.

Det är ju betydligt enklare på tex en -95 på min 520 (varför ska jag bara köpa bilar med fel på) så var DME vattenskadad.Men där gick det ju bra att flytta flashminnet i DME så var systemet kompis igen:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
För den som inte vill åka in till BMW Länk

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag uppfattade det som att DME ändrade en förändringsbar kod i nyckeln, som sedan lästes av utav EWS vid nästa start. Om jag då tar den andra nyckeln, borde ju den ha fått en annan kod av de 100 miljonerna.
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
Olja

det er da spill av pengar når du kan göre det samma utan den grej där bara vid at sätte nycklen i tändingen och trycke på några knappor
olja lek i lekstugan istället så trucker vad blir contentan av detta? ska jag testa att byta ews en ny och se sen om det funkar ? Måste ju bogsera i alla fall till verkstad? Konstiga är ju att det blev samma fel för en mån sen ,då köpte jag en ny nyckel sen funkade det
vad menar du med att trycka på några knappar? Menar du sync på carsoft? eller
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
nej mener kodning av nyckel jeg skal nog kolla imorgen hur det er man gör
ja ja Nu satt jag och kollade i real oem och undrar under ratten sitter ett transmitter receiver (sändare mottagare) det är den jag hittat liten som en halv tändsticksask Men det ska väl finnas en controll unit också?? Var sitter den då? För det är väl den dom menar är trasig??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
mak79.: Den initiering som du gjorde med knapptryckningar HAR INTE ett dugg med Startspärren EWS att göra. ENBART till för att synka centrallåsöverföringen. Så bilen startar även med en oinitierad nyckel däremot så går larmet om sådant finns, när du låser upp dörren via låset, om du låst med en annan initerade fjärrnyckel.
Har själv testat detta när jag hämtade ut en ny fjärrnyckel hos BMW sedan den ena gått sönder i fjärröverföringen.
Det görs 10 nycklar med rätt transponder till EWS tlll varje bil.
De är redan inkodade i bilens EWS från början, tappar men en nyckel så bör man koda av denna nyckeln i bilen. Min 528 startat utmärkt med den nya nycklen utan någons som helst kodning, men jag fick sedan initiera den ihop med den andra nyckeln för fjärrfunktionen.
Du har ju tex servicenycklen utan knappar med enbart transponder för startspärr i tex och den startar bilen med utan initiering.
Är två skilda sändare/transpondrar i nycklen på E39 mfl.
Transponderna för startspärren i nyckeln anpassas och kodas enbart i EWS inte i nycklen.
Denna kod ändras inte, men däremot så ändras koden mellan DME och EWS varje gång man stänger av bilen på olika sätt beronde på EWS verison.

För övrigt har jag sett din felkod för nyckelöverföringsfel på flertalet E39 som jag kört diagnos på utan att ägarna har märkt några startproblem.

Däremot så kan man om man vrider för snabbt på nyckeln till startläge utlösa startspärren pga en strömspik från startmotor som påverkar DMEs frisläppande av startsignaler innan överförningen från EWS utförts korrekt Det är standard fel på tidiga E39or som beskrivs i BMWS TIS bland annat, vilket jag själv råkade ut för någon gång på min 528-96.
Man får då vrida av tändningen och sätt på den igen och låta nycklen sitt 15 sekunder i tändläge innan man vrid till start så systemet får börja om från börja i lugn o ro igen.

Länk
och min sista fråga vad har du för svar hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ingen aning var den sitter på E36, är ett outforskat område för min del.
Har ingen dokumentation på E36 tillgänglig fnv..
Ingen direkt hjälp var det sitter här heller.
Länk

Länk
exakt det är där jag kollat Men nu ringde jag dalarna Och frågade Under hanskfack ska den sitta Men ej mer exakt kunde dom säga?? Och det jag har där under är abs box och en gul och grön box som en cigask stor Den ena vet jag går till centrallåset Kan ju vara den
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Titta under kickpanelen vid fotstödet,alla boxar är märkta så står det EWS har du hittat rätt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
nu hittade jag den den var under handskfacket gul kontakt Nu ska jag märka det inuti och sen när bmw säger att dom satt in ett nytt Då ska jag kolla om det ej är det gamla dom har programmerat ??och tar bet för ett nytt
hej HASSO lite teoretiskt Vet du vad WI-WA LOW 2 12 V vad är det för box
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
61.35-8 366 381 står det väl också på en sådan och då kan man söka på det reservdelsnumret i real oem tex.
Och då säger det torkare/spolning relä styrning.
WI=Wiper WA =Wascher :) typ ungefär
Sedan är ju goggle ett utmärkt sökverktyg.
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.