AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.947

Vilka operatörers simkort i e38 95 kan man ringa med vet någon?

Inget av mina simkort går att ringa med i min e38 95.
Men min polares simkort funkar i min, han har telia.
Men mitt telia funkar ej. Vet någon något om detta?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
I min funkar både telia & comvik. Har bara provat i korthållaren i bagageutrymmet.

/Stefan
Finns det korthållare i både bagaget och i telefonen eller är det antingen eller?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har ett gammalt Europolitan kontantkort i bagageutrymmets läsare.
Funkar klockrent.
Om jag minns rätt kan man ha ett kort i båda läsarna varav det inne vid
luren har prioritet.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Alla simkort är tekniskt sett samma produkt, har inte med operatörens namn att göra. På senare kort har man ändrat för att anpassa mot nyare bärbara lurar med 3,3V processorspänning osv, man har även gjort minnesarean större. Min bil accepterar alla kort, nya och äldre utan åtskillnad, andra säger sig behöva ha de äldre korten avsedda för 5V-logik.
Telefonen är den del som sitter bak i skuffen, luren/manöverdelen är det som sitter i mittarmstödet, tvärt emot vad många tror vilket kan vara bra att känna till vid felsökning osv. Det sitter kortläsare även bak i själva telefondelen.

FP
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag fick ett nytt tvillingkort i höstas från Telenor som fungerar alldeles utmärkt i min bil iallafall. Som jag förstod det så var det inget speciellt med kortet utan ett helt vanligt man får när man beställer ett.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Nillenalle:
Kan det vara så att ditt simkort är låst till någon viss telefontillverkare?
Vet inte om de brukar göra så men kan vara värt att kolla.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Hej grabbar provade med mitt teliakort i bagaget och det funkade bra, vet ej varför det inte funkar där framme.
Man låser inte simkort till telefontillverkare, möjligen till operatörer, eller till sin egen telefon i säkerhetsmenyn osv.
Kortläsaren under luren verkar känslig, det är lätt att skada de sex tunna kontaktfjädrarna. Möjligen kommer det kanske lätt in främmande föremål där, slutligen kan en del adapterkort för att köra litet kort i läsaren lätt riva sönder läsaren som ju är gjord för stort kort.

FP
es
38
esso
728IA -96
Till en 95a måste du nog ha det äldre kortet med 5V.Fråga operatören om dom har några sådana kvar.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kan nog bekräfta vad folke säger. Jag hade en gammal fast Nokia i bilen som var från mitten av 90-talet i min förra bil. Skaffade ett 3G Telia abonnemang och det gick inte alls. Telefonen bara låste sig med det simkortet. Jag gick tillbaka till Teliabutiken som sade att ett modernt 3G antagligen inte gick i min gamla telefon från 90-talet. De hämtade ett gammalt begagnat simkort och lade in mitt nya abonnemang på detta. Funkade perfekt med det.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
och vad esso säger...
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Vart sitter telefonen i bak någonstans? Jag köpte mig ett simkort från telia idag och det fungerade inte i fram och vill nu kolla ifall jag har möjlighet att sätta det i korthållaren i bak. Har alla en korthållare i "skuffen"?

Mvh
zyxon:
jag har ingen plats för simkort i modulen bak,har trådlös nokia 6150
så alla kanske inte har det men dom flesta verkar ha det
E38/E39 runt 96-00 har vanligen en ordinär Motorola telefon där BMW sätter sin logga på luren och byter färg på bakgrundsbelysningen i denna. Nokia och andra modeller med trådlösa lurar faller inte in under beskrivningen här.
Modulen bak är svart, c:a 10x15x3cm med en slot på ena kortsidan för stort kort och 25-pol d-subkontakt plus antennkontakt i andra änden, modulen sitter helt nära vänster bakljus. Man får krypa ner och kika in och upp i öppningen för att se telefonmodulen.

FP
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Tack för svaret folke, telefonen fungerar utmärkt!
fredde 7
Simkortet som fungerar i våra lite äldre bilar heter 8K kort och har utgått helt iallafall i telias sortiment. Dock kan man få tag i det om ngn återförsäljare råkar ha ngt i lager.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.