AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.823

Fläck i sätet, hur gick det till?

sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Drog ut häromdagen och skulle torka rent instrumentbrädan, och hade med mig en helt ny trasa och en hink vatten. Jag råkade lägga den blöta trasan på passagerar-sätet och där fick den ligga i säkert en halvtimma.

Dagen efter så har det blivit en ful fläck på sätet, precis där trasan legat. Jag har den mörka inredningen med alcantara men fläcken är mitt på sätet, på tyget. Fäcken är vit och syns extremt väl.

Någon som har en aning om hur i helvete det kan bli en fläck av vatten? Har köpt Sonax alcantara extreme bla bla textilrengöring, men tänkte man skulle fråga först om någon har ett bra tips hur man löser det utan ett starkt medel.

Blir lite nojjig, vill inte att fläcken ska bli än värre. Kan det vara skonsammare med tvättmedel alt. diskmedel. Eller ska man kanske lämna in bilen hos proffs. Någon som isf vet någon duktig i Malmö-området?
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Låter skumt - vågar egentligen inte rekomendera något, men rent spontant känns det som en bra idé att börja försiktigt, mjuk trasa med mild tvållösning innan du går på med starkare grejer och kemikalier. Låter nästan som salt eller kalk - har du kalkhaltigt vatten hemma?

Prova kanske avkalkat vatten, destilerat vatten? Som sagt så vet jag inte riktigt utan mest spekulerar och tänker medan jag skriver. ;-)

Länk
Kör med klädsel o interiörtvätt, finns på c olsson, behandla hela ytan med fläcken.

Den kommer säkert från smuts som funnits i sätet.

Närmdu torkat, tar du grovdammsugaren och suger ur ordentligt.

MVH/
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Är nog inte vattnets fel enbart men i komb med den smuts som finns blir det så. Har hänt mig när jag haft cab och det regnat in på tygsätet. Jag löste det att blöta hela området som var skadat och rengöra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.