|
|
|
|---|---|
|
Det finns hur många trådar som helst om fälg & däck vid dethär laget, men ingen som besvarar min fråga till 100%. Frågan lyder: Vilka däckdimensioner är okej fram + bak & vad ska fälgarna ha för ET? Bilen det gäller är en 540 -97 Sedan. Det jag har funderat på är att ha 225 eller 235 fram på 8.5" fälg och 255 på 9.5" fälg bak. Har 225 både bak & fram i dagsläget på vad jag tror är 8.5" fälgar. Fälgarna är iallafall bredare än däcken nu, och det har sina för- & nackdelar. Ser snyggt ut, visst. Men man är inte skyddad överhuvudtaget mot kantskrapningar. (ibland är oturen framme) Så det jag vill är att fälgkanten ska hamna en bit längre in, så däcket skyddar en del. Ska man köpa 8" fälgar fram med 235 för att lyckas med det? Har svårt att visualisera fälgbredd kontra däckbredd rent teoretiskt. Säg vad ni tycker/tror. | |
|
Här Länk finns svar på dina frågor. Väl E39 så får du upp alla originalfälgar som passar och då kan du se vilka dimensioner som används. ___ //Ulf |
|
|
Okej, tack. Enligt den sidan är 8" breda fälgar vanligare än 8,5" på e39 framtill när det gäller 18". Och då används 235 breda däck. Bak gäller 265 på 9" och 275 på 9.5". M5 har ET20 fram och ET22 bak vid de dimensionerna. Passar det rakt av på min 540? (jag har inte valsade skärmkanter, och jag kommer icke att valsa för att få mer plats, då kompromissar jag hellre med smalare däck) En annan fråga jag har är om någon vet om "Orobica" har någon hemsida? Skulle vilja veta ET mått på deras OR22 fälgar. |
|
| jeg har 245/35r19 fram och 285/30r19 bak och der er massor av plats på min 525 e39t känner dock inte et mätt | |
|
själv har man 295/30 och 10" brett bak!! och det tar i som fan i bak funderar på att köpa loss ett par 265 men är orolig att de blir för smalt men vill inte heller att däcket tar i skärmen däremot vill jag ha det där tysklandsstilen med fälgkanten längre ut än däcket men inte för mycke, högst 1cm längre ut än slitbanan eftersom det är det i fram råd??? 275 kanske??? man ska inte kasta glas på sten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.