|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det mesta tyder på att motorn i min 318ti -96 är kaputt efter att ha gått varm. Är därför ute letar efter en "ny" motor. Då uppkom ett par frågor som någon av er förhoppningsvis kan hjälpa mig med. Är i behov av lämpliga sökord. Vad heter motorn - motorns beteckning? Det står ingen beteckning under tekniska data i användarhandboken. Vilka årtal bör jag söka på? Finns det någon bra sajt på nätet där jag kan söka? Gärna någon sajt där bilskrotarna lägger in vad dom har. | |
|
Blev t ex lite frågande efter att ha läst nedanstående annons: ”Komplett Bmw M40 motor Pris 1500 kr. Passar till Bmw 318/518 dålig kamaxel. 25000 mil.” Nu är det väl knappast någon bra idé att kommar till bilverkstaden med en motor med dålig kamaxel. Nej, det är såklart rubrikens ”M40 motor” och sedan texten ”Passar till 318/518…” - som fått mig börja fundera… |
|
|
m44 dvs 1,8liters 16v fyran sitter även i e36 318is Länk |
|
|
Nu har jag i alla fall lyckats hitta motorbeteckningen själv, efter ytterligare sökningar här på forumet. Det där med att hitta de rätta sökorden hör inte alltid till det lättaste… Här på: Länk fann jag att motorn heter M41 och tillverkades 1994/09/01 - 1996/02/29 |
|
|
M41 fick jag fram när jag knappade in chassinumret på den där sajten jag länkade till. Men det kanske går precis lika bra med ditt förslag: m44 dvs 1,8liters 16v fyran sitter även i e36 318is Om båda motortyperna passar så finns det naturligtvis lite fler begagnade motorer att välja mellan... |
|
| M41 är en 4cyl diesel snurra. | |
|
Riktigt stort tack Pelle! Började själv fundera när jag såg det där d-et i beteckningen. Ett "d" brukar ju stå för diesel, så jag gjorde ett nytt försök att peta in chassinumret - och fann att ditt alternativ är det enda rätta! När jag nu skulle skriva det här inlägget - så har du redan lagt in om diesel... ;-) |
|
| Hör av dig till Micke och om han fortfarande ska sälja sin m44, det är ett bra pris (och han är en bra kille) | |
| till annonsen på rejsa som jag länka till i mitt första inlägg | |
| Ringde Micke nyss och han hade såld den för några timmar sedan... :-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.