|
|
|
|---|---|
| Det börjar bli dax för ett nytt avgassystem. Min tanke var att gå ihop med rören efter kattarna till ett 3" system. Undrar mest om det finns en anledning till att Bmw har två rör orginal. Bilen är min 525:a -95. | |
| jag har med tänkt göra som du, men räcker det med 3 tum? de andra rören e ju 2,5 tum, det blir ju 5 tum? 2 rör, har kanske med att göra med ett rör från varje grupp om tre cyl. nån betydelse kanske, sen ser det ju häftigt ut med, man ser ju vad som finns under huven, nu på nyare bilar gömmer man ju gärna utblåsen. jag skall dra ett rör från kattarna och dela upp det till en dämpare på varje sida bak, det ser häftigt ut tycker jag! | |
Smiley© |
2.5"x2=5" helt rätt, men det är inte så man räknar på avgassystem (flöden). Du får räkna arean på rören och inte bara lägga ihop diametrarna. Så 2st 2.5" blir som ett 3.5" rör. Jag har sett en E34 med dubbla pipor på varje sida och det var inte speciellt snyggt för dom satt för brett isär! Rören satt lika långt ut som på en M5a, på en M5a ser det bra ut bara för att det enbart sitter på ena sidan, så ska du ha rör på båda sidor så ska man nog ha dom något närmare varandra. /Thomas |
| då får man ha 3,5 tums enkelt då! jo inte snyggt när de sitter för långt ut! jag skall plocka bort tanken så jag kan sätta dom lite var som helst! nu snodde jag nog tråden lite! skall bättra mig! | |
|
Är de 2x2½" på 525? Jag har 2x53mm på min V8.. jag tvivlar på att din lilla sexa har större ;) |
|
| Problemet för dig bmwbruden är att de inte finns plats för en ljuddämpare på högersidan.. där är en fet bensintank ivägen. | |
|
Jag kommer köra på ett 3" system, Anser att det ska inte behövas större, du behöver ju inte större än 3" på en bil med betydligt högre effekt än 193hk... Tackar för svar o ideér.. |
|
| tanken skall bort! antingen en mindre lite bättre placerad eller en tank i bagaget! helt idiotiskt att ha en tank placerad på det viset, sen är min en 88, så jag har en rostig plåttank, så den skall av i vilket fall som helst! | |
|
Fortsätt kör dubbelt om du kan. Att gå upp i diameter på ett singelrör, för att kompensera frånfället av ett andra rör kommer tillföra en trevlig förorts Volvo 240 ljudkuliss. Dvs dån och otrevliga resonanser osv. För att få en känsla för vad som är rimligt i förhållandet storlek/effekt: E39 540i med 286hk har dubbelt 55mm som går ihop före slutväxeln till ett 70mm E60 545i med 333hk har dubbelt 55mm som går ihop före slutväxeln till ett 75mm (3") E60 550i med 367hk har dubbelt 60mm som går ihop före slutväxeln till ett 85mm (-3.5") E39 M5 med 400hk har dubbelt 63.5mm (2.5") hela vägen E60 M5 med 507hk har dubbelt 65mm. (+2.5")hela vägen Som ni ser, det är en ganska stringent linje. Bara att kopiera det som passar er effekt bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.