AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.246

utetemperatur fel. Sensor (ev.) ok

Hallåj!

Jag har (precis som så många andra haft) problem med att bilen visar total-fel på utetemperaturen.

Innan jag köpte ny sensor provade jag att kortsluta sensorn. Då visade bilen +11.5 grader = dåligt.

Jag klippte nu av kablarna och skalade kabeländarna (ibland kan det vara kabeländarna som ärgat och förändrat resistans- och jovisst den ena ändan var nästan svart)
Sensorn verkar ok

Men när jag nu tvinnade ihop dem och startade bilfan så hjälpte inte det.

1. Bilen visade +11.5 grader (ok bättre än -30/+5 som den brukar säga)
2. Andra ggn jag startade bilen så visade den -30 grader. (Ajdå nu blir det varmt eftersom inte AC:n kommer vilja starta)

Så vad gör jag nu då - hur vet jag om ska jag byta hela kablaget eller om datan i bilen är kaputt?

Provmätning av resistans sensorn:
* rumstemperatur: 34 kOhm
Efter att sensorn legat en stund ifrysen så visade den 110 kOhm
(ok det var ett tag sen jag läste av multimeter så men den stog på 20k och displayen visade 11.nånting)

Sen värmde jag den med händerna. Då visade den 40 kOhm.

Hmm. Jag ska testa att koppla isär kablarna
Smiley©
Är det en E39 det gäller vet jag inte riktigt hur det fungerar.
Men på min E34 så var jag tvungen att ta bort ena batteripolen nån minut för att nolla färddatorn för att den skulle börja läsa utetemperaturen rätt.
Gjorde jag inte det så spelade det ingen roll vad jag gjorde med tempgivaren för den visade -37 hela tiden.
Och innan jag kom på det hann jag börja kapa kablar i tron att det var kabelbrott men så var inte fallet.

/Thomas
Ok, ska testa det tricket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.