AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

Femmans växel krånglar.

Th
3
Thungren
530 touring -96
Tja!

Jag köpte en 530 Touring -96 v8 , automat växlad bmw för cirka tre månader sedan. Den har funkar jättebra tills för cirka en vecka sedan så den helt plötsligt börja krångla med att växla upp till femman då jag kör på "Drive". Jag måste upp idrygt 6 tusen varv för att den ska växla upp till femman. Och så kan man ju inte köra. Lämnade in den på BMW en snabbis så dom fick kolla oljenivån och kvalitén på oljan i växellådan. Den var fin och var på bra nivå.

När jag ska köra hem så testar jag att bara köra på fyra växlar för att sedan lägga i drive när jag kör på fyran. Och det funkar jättebra. Då växlar den direkt upp till femman.

Någon som har en aning om varför den inte växlar som vanligt när jag kör på Drive? Och varför den växlar utan problem till femman då jag går från 4 växlar till drive?
Th
3
Thungren
530 touring -96
kom igen nån måste ju ha nån aning!?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är ju ett givarsignalfel någonstans. Börja med att kolla att framhjulen har samma dimension och lufttryck. Det borde iofs vara det första som BMW kollade om du beskrev symptomen för dem precis på samma sätt som du gjorde här.

molle
Th
3
Thungren
530 touring -96
ok tack. Jag ska kolla det.

Jag förklarade inte precis likadant för dom. Då jag inte märkte att femmans växel funkade då man gick från 4 till D under färden.

Tack för tipset, jag hoppas det är så enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.