AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.071

Varför kan jag inte fylla AC:n?

To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Går runt i ett lyckorus sedan även jag lyckats knåpa ihop grejer själv och fyllt i biltemagas i 525:an.
Kaxig som man blir av framgång gav jag mig även på 325:an då den inte heller är tom utan precis som 525:an så startar kompressorn men den stannar inte och kyler nästan inget. I 525:an fick jag i lite drygt en flaska och sedan kyler den som en dröm. Den har blivit konverterad till 134a förut men de gamla R12 anslutningarna sitter kvar, den konverterades i tyskland -98, man kanske inte bytte dessa då.
325:an har aldrig blivit konverterad utan har samma anslutningar (1/4") men jag kan inte få i ett enda gram i den. Det sitter två schraderventiler(?) på kompressorn, hög och låg, det pyser inte när jag trycker in dessa, det sitter även en ventil på ingående slang till kupen och där finns det tryck. Kompressorn startar och man kan känna att trycksidans utgång blir varm, det tolkar jag som att funktion ändå finns kvar? Varför kan jag då inte få i gas? är det så pass mycket högre tryck som erfodras?
Tr
77
Trayzer
525i 93
Biltemagas?
är det den till airbrush sprutor eller?
hur knepade du ihop anslutningen till detta?
//
300
///535power
320d EDE -11
antagligen menar han biltemas kylspray var tvungen att kolla upp de det lät ju intressant för de e just gas som svårt att få tag i har tidigar läst att man kan fylla med gasol men den e ju bränn bar och de könns ju inte rigtigt rätt att ha i bilen

men rent teoretiskt funkar nästan alla gaser bara de att riktig R134A för bil ac bruk har olja i gasen

men biltemas gas e ju också obränn bar precis som R134A och e väldigt kall så den tror jag på helt klart
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Det är drivgasen till airbrushsprutan jag har använt. Det står ju tom. 134a på baksidan. Jag köpte gasolbrännarpaketet 17-608 då det är lite grövre grejer, slangen svällde dock ihop och blev tät efter ett tag så jag tog vanlig bensinslang. Schraderventilöppnaren som krävs gav jag 160:- för hos en kyltillbehörsfirma. Klart!

Frågan kvarstår dock, varför kan jag inte trycka i gas i 325:an? Kan torkfiltret vara trasigt/täppt?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter problematiskt, systemet verkar trycklöst men kan ändå inte fyllas...

Mitt enda tips blir: Länk
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Det är inte trycklöst, bra tryck i ventilen i slangen som går in i kupen och kompressorn startar och går, måste vara nåt annat.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan Schraderventilen vara igensatt? Eller är kanske din öppnare för kort så inte ventilen öppnas?
Teoretiskt borde du annars kunna fylla gas även i ventilen som sitter på ledningen från kupén, förutsatt att det är lågtrycksledningen.
Förresten - om systemet aldrig är konverterat från R12 till R134a, kanske det inte är så bra att fylla med R134a? Har läst mig till att det inte är lyckat att blanda - i så fall är det bättre att fylla med 'gasol', om du hittar en med lämpligt avvägt mix av butan och propan. Själv har jag lärt mig mycket av att läsa på denna länk: --> Länk och ännu mer matnyttigt finns här: --> Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Förtydligande: Anledningen till at man inte bör fylla R134a i ett R12-fyllt system, är att oljan i R12-systemen inte funkar ihop med R134a (gasen reagerar med smörjoljan och bildar syror och annat elände). Däremot funkar HC (gasol) ihop med smörjmedlen i både R12- och R134a-system.

Och nej, det är inte 'livsfarligt explosivt' att ha gasol i AC:n. För det första är mängden ganska liten (max ett par hundra gram, betydligt mindre än de 20-30 kg alla husvagns- och husbilsägare släpar runt), för det andra är även R134a en brännbar gas. Dessutom utgör den bensin man har i tanken definitivt en större brandfara....
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kollade lite till.
En del AC-kompressorer har en extra serviceport på kompressorn, som inte är tänkt som serviceport på lågtryckssidan (det verkar som den är tänkt för påfyllning av olja eller liknande). Lågtryckssidans serviceport sitter oftast på ledningen som går från förångaren i kupen till kompressorns 'sugsida' - det är den ledningen som blir kall när systemet är igång. Prova att fylla genom den porten (men kolla så det säkert är lågtryckssidan först - ansluter du till högryckssidan kan gasburken explodera!).
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Kollade en gång till för att vara säker, det finns ingen ventil på slangen som går mellan förångaren i kupen och kompressorn vilket skall vara lågtryckssidan. på den andra slangen till kupen finns en ventil men det är väl högtryckssidan? Då jag inte har mätare törs jag inte prova att fylla där. den enda lågtrycksventil som återstår är då den på kompressorn. Expansionsventilen då? Vad händer om den kärvar?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tove:

Det enda raka är väl att åka och tryckmäta hos nån kylmek eller köpa enkla tryckmätare, t.ex.: Länk eller Länk sen åker du till nån kylmek som monterar R134a anslutningar på dina R12 anslutningar så kan du kolla trycket själv.

För mätning av högtryckssidan: Länk tryckdiagrammet på baksidan gör det lätt att fylla rätt mängd - ligg gärna något under värdena.

Mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För att 'efterfylla' ett system, utan att vakuumsuga, måste man koppla in sig på lågtryckssidan. Då får man hjälp av kompressorn att suga in köldmediet.
Inkoppling på hörgtryckssidan är enbart för att mäta trycket, det går aldrig att fylla den vägen eftersom trycket där är rejält mycket högre än trycket i gasbehållaren man fyller från.
Det är, som du säger, enkelt att avgöra vad som är högtrycks- respektive lågtryckssida; Lågtrycksledningen går från förångaren i kupen direkt till kompressorns sugsida. Högtrycksledningen går från kompressorn via kondensorn (framför kylaren) och torkfiltret till expansionsventilen, som är 'ingången' till förångaren.
Om expansionsventilen är tilltäppt händer inget annat än att köldmediet inte kan cirkulera, och AC:n kyler inte. Det är t ex vad som händer om det är för mycket fukt i systemet, och isbildning proppar till expansionsventilen. Blir det för högt tryck i systemet slår en tryckvakt av kompressorn, så inget ska gå sönder.
Återstår då frågan varför du inte får in gas. Får du inte in något genom lågtrycksporten, är det kanske läge att vakuumsuga systemet och fylla på med 'rätt' metod, genom att låta vakuumet i systemet suga in rätt mängd köldmedium (inklusive smörjmedel, eftersom vakuumsugningen lär dra ut det mesta av det som finns) genom högtrycksporten.
Jag har med framgång använt en vakuumpump (inklusive manometerställ) avsedd för vakuumsugning av luftvärmepumpar. Anslutningarna passar på de gängade portarna på äldre R12-system. Sådana pumpar säljs av alla värmepumpsfirmor, t ex Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
gunnare:

Hmm, inser att mitt inlägg blev lite olyckligt formulerat, naturligtvis ska man enbart fylla via LÅGtryckssidan, mätaren på högtryckssidan finns där enbart för att se trycket och därmed undvika att överfylla.

Tove:

Med denna Länk kan du även efterfylla.

Mvh
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej på er alla,när jag komventerade min e34 till nya gasen så böt jag olja i den först sen när kompisen skulle fylla systemet så vakumsög han den först sen fyllde han på gasen,så även på min Scania så vakumsög han den innan han fyllde på systemet,så det kan vara en trolig anledning att du inte får i ngn gas i bilen och har du haft gamla gasen i bilen så Måste du byta olja i kompressorn innan du fyller på med den nya gasen,Soliga hälsningar Perra
//
300
///535power
320d EDE -11
olja måste man ju inte byta men de kan va bra har haft en 525 som inte hade gas så jag chansade och vacuum sög systemet som var av den gammla typen och det var tät anledningen till att gasen hade pyst ut innan var att en ventil hatt tröck på ventilen lite lite så de sakta pös ut

så eftersom att den höll vacuum så drog jag i R134A ca 2kg som en E34 ska ha = kk för kylfirmorna och sen lät bilen gå på tomgång och se så att kondensorfläkten funka och så sen fungerade systemet utmärkt hade bilen i ett halvår och körde ca 2000mil och de fungerade lika bra där efter med

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tove,
Jag fick trycka min koppling mot bilens för att den lilla pinnen i mitten skulle bli intryckt såpass så ventilen öppnade i den. Testa det. Dessutom fick jag fylla via högtrycksporten på min Sharan, jag hittade ingen lågtrycksport! Med bilen avstängd och kall så hade jag burken med gas uppochner, då kommer det vätska ur burken. Håller man den högt så rinner det ner i bilens system. Man kan hjjälpa till genom att värma lite på burken med en varmluftpistol... Men då får man ju vara försiktig :) Om man startar motorn med en burk ansluten till högtryckssidan kommer burken explodera, bara så alla är medvetna om den möjligheten!

Jag kan även nämna att min svärfars bil gått med R12 system påfyllt med R134 i två sommrar nu utan problem. (alltså båda gaserna blandade i systemet)

/Mats J
skvätter man in ca 5% biltema 17-602 gasol i den gamla R12-anläggning så fungerar smörjningen med mineraloljan betydligt bättre med r134a-laddning

det är precis så kommersiella blandningar som R413a fungerar, just för att fylla upp i gamla R12-anläggningar utan oljebyte...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Köpte du 1/4" (flare i bägge ändar) serviceventil som ser ut som ett T med sruv upptill? Kylma har blå o röda (rosa) sådana, de kan vara knepiga.

Jag fyllde en Vulva 740 häromveckan (R22 system) med flare, körde med "kranslang" från kylma, flare, den har en liten pigg i slanghålet, det räcker för att trycka till schradern.

Tänk bara på att tillsätta PAG olja (egentligen ska man spola ur mineraloljan) till R22 system fylld med R134a.

Mvh:

Zoltan
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
xxargs, vad lustigt! jag råkade köpa med mig precis en sådan burk när jag var på Biltema i eftermiddags. Jag skulle egentligen köpa drivgas (R134) men det fanns bara två burkar kvar. Skulle komma nya på Måndag/Tisdag.
Så R413 är en mix av R134a och propan-butan (vad den nu hade för R nummer)?
Har just 17-602 en gynnsam mix av propan-butan eller finns det andra man skall ha om man vill fylla ett tomt system? (propan-butan mix borde väl inte vara så känsligt för fukt, borde inte btytas ner av det)

/Mats J
(observera att jag tar ingen som helst ansvar för nedanstående förslag, utan det är helt på egen risk. Gnäll inte på mig om kompressorn skuller rasa senare. Vill man göra det själv så tar man också en egen risk, vill man ha garanti så går man till en kylnisse och blir fattig)

Gynnsam mix är dessvärre 2-viktdelar 17-602 och 1 viktdel ren propan om du skall köra helt på gasolladdning. - däremot kommer det troligen att funka bra om du blandar in ca 5-8 viktrocent 17-602 i den övriga HCF134a-laddningen då gasolens jobb är att emulgera och flytta runt mineraloljan i din gamla R12-anläggning. mao ingen oljebyte krävs i detta fall. Fattas det olja rent generellt så kan du iofs. hälla i lite modern PAG-olja.

--

17-602 har för mycket n-butan i sig för att fungera ensam som köldmedel och har du kompressor med självjusterande sned svivelplatta (kompressorn går alltid när AC-knappen är intryckt vid plusgrader och stannar inte av och på periodiskt beroende på hur kall evaporatorn är) så är den extremt känslig för rätt tryck i evaporatorn vid önskad evaporatoremperatur (ca 1-5 grader C) och man kan väl säga ungefär 2 burkar 17-602 i ett helt tomt medelstort system så pytsar man in ren propan tills evaporatorn ger tillräkligt kall luft - dock överfyll inte och fyll aldrig mer än den beräknade maxvolymen för en full laddning R134a. (r134a väger 1.200 kg/l, HC biltema 17-602 väger 0.526kg/l vid 26 grader C)

(1.5 kg R134a motsvarar ungerfär 657 gram HC för samma volym)

tänk på att om du drar in gas i gasform från 17-602 så fraktionerar de olika gaserna där stor del av propanet sugs in i början och n-butanet sugs in sist. väg upp mängden i förväg och justera vikten genom att tappa ut i vätska till en en annan tub (eller fritt i luften utomhus om man vågar) och därefter suger man tuberna tomma när man fyller bilen. man bör inte fylla i vätskeform från 17-602 då gasolen innehåller liten mängd olja av okänd kvalitet som blir kvar i tuben när man suger över i gasform. Du bör värma tuben i en kroppsjummen bytta vatten i slutet för att få ut det sista butanet.

Rätt blandning är A och O när det gäller gasolblandning - det är lätt att folk bara fyller med 17-602 som iofs. ger kyla men bara svag sådan och dömmer ut hela konseptet med gasol. Kör man med annan campingasol än 17-602 så fungerar det ännu sämre då dessa har ännu mindre med propan i sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.