AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
824

Bagageluckan går ej att öppna ?

Pe
4
Perraberra
523i touring -97
Hej allihopa, häromdagen så hände någonting konstigt med bagageluckan.
Jag hade använt den flera gånger den dagen, men nu sitter den fast i något mellanläge.

Den går ej att öppna, men inte heller att stänga helt. Den är låst i något mellanläge, precis som om låset kärvat ihop eller nåt.
Softclosen fungerar till synes, när jag trycker på knappen för öppning av bagageluckan så drar den ner bagageluckan för att stänga, men låset låser helt enkelt inte utan den åker upp några millimeter igen.

Har massor med meckvana, men vill inte sabba något så jag ber om den ultimata visdomskällan autopowers forum om råd hur jag ska lösa detta problem.
För att få upp bakluckan kryper du in i bagageutrymmet genom att fälla ryggstöden i baksätet. Under samma lucka som varningstriangeln och verktygen sitter finns en liten lucka på den vänstra delen (sett från baksätet) som man kan pilla bort. Under den sitter det en vajer (eller liknande) som man dra i för att öppna bakluckan manuellt.

Då får du i alla fall upp luckan och kan kolla vad som är fel.

Lycka till!!!
rf
74
rfi99
525iA -01
Hade samma problem. På min var motorn som drar igen luckan bränd och fick bytas. Tror det var ca 1-1500 kr.
Pe
4
Perraberra
523i touring -97
Tjenare, tack för svaren.

Jag fick upp luckan med hjälp av vajern, funkade kalas :)

Smörjde upp låset som gick lite kärvt men centrallåset funkar fortfarande inte, förmodligen är elektroniken bränd då låset gått kärvt.

Däremot något som talar för att det inte är trasigt är att det faktiskt surrar i låset.
Det blir nog verkstaden :(

Ska man sattsa på en BMW verkstad eller tror ni en vanlig bilmek fixar biffen ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.