AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.227

Vad göra åt skinn som släpper?

Sida 1 av 2
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Jag har problem med att skinn släpper i framkant på solskyddet till instrumentpanelen på förarsidan samt runt friskluftinsläppet. Någon som råkat ut för samma problem och har en lösning hur man kan komma tillrätta med problemet?

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Har nästan samma problem som du men jag har det runt själva instrumentbulan, har ett inlägg om detta här på forumet.
Ska snart besöka en bilsadelmakare och se om det är något han kan/vill åtgärda.

//Daniel
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
OK! Om du har lust/tid så får du gärna tipsa mig hur det gick.

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Det ska jag jag göra, ska försöka komma iväg under veckan.
Återkommer med hur det gick i den här posten.

//Daniel
På min bil släppte skinnet på luckan till airbagen på passagerar-sidan. Det verkade ha krympt så att bara limma fast det gamla fungerade inte. Jag åkte till en lokal tyg-affär som hade skinn med samma mönstring som originalet.

Mekade loss luckan och limmade dit det nya med kontakt-lim på spray-burk. Blev faktiskt riktigt bra.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej,
någon som har fler ideér runt detta? Största problemet är att skinnet krympt på instrumentbulan. Förstår inte hur jag ska kunna komma tillrätta med problemet!
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Ozzikatten,
Har du möjlighet att ta några kort på hur det ser ut så kanske det är lättare att komma med några kreativa förslag.

Mvh/Rolle
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Hej på Er

Detta är ett vanligt problem , jag har haft 4st z3 2,8 och två utav dem har skinnet släppt. Det som Ni skall tänka på som inte har fått problemet ännu. är att behandla skinnet (fetta in det) så torka och krymper det inte.

det är solen under sommarmånaderna som tar hårt på materialet, framförallt om bilen står mycket ute.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej,
nu har jag ändligen blivit full medlem i Autopower och kan lägga upp bilder. Se hur skinnet har släppt på instrumentbulan. Skulle vara evigt tacksam om jag fick något tips på hur detta kan åtgärdas!

Länk

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Ozzikatten
jag förstår ditt problem, och förmodligen är det som "Nils-Johan" säger i inlägget ovan, att materialet har krympt och då räcker det ju inte till att sträckas så det kommer under sargen.

Har du provat om lädret räcker för att få under sargen? om det gör det så är det "bara" att dra upp lite mer och lägga nytt kontaktlim under för att lägga tillbaka och även låsa det under sargen, annars kan du nog inte använda ditt nuvarande läder utan måste lägga nytt, jag ser ingen annan utväg eller möjligen om man kan fukta upp lädret så det går att töja och limma medans det är någon fukt kvar i ytan och då med ett vattenlösligt lim men som i torrt tillstånd motstår fukt.

Har du funderat på hur svårt det är att lossa panelen? det kanske ändå är den enklaste vägen trots jobbet, hoppas du löser problemet och vore skoj om du ville följa upp resultatet här på forumet
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Har suttit och klurat lite här på morgonen och är inne på Bildocks spår. "Enklast" är det nog att lossa panelen och lyfta ut den för att ha en chans att komma åt ordentligt och kunna göra ett bra jobb. Någon på forumet vet jag har demonterat mer eller mindre all inredning så du kanske hittar hjälp med hur du får loss den.

Sen är det svårt att veta men det kan vara så (beroende på skinnet) att du behöver lossa lite mer skinn innan du börjar blöta och försöker töja ut den, för att ha lite mer material att jobba med.

Har du ingen duktig sadelmakare i närheten som skulle kunna ta en titt på det.I annat fall kan det vara en ide att kolla runt på skroten för ett eventuellt utbyte.

Snabb sökning gav följande:

Länk

Mvh/Rolle
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det är ett halvt helvete att montera ur hela instrumentbrädan. Rekommenderas inte om du inte har skruvvana, tålamod och gott om tid.

Mvh Henrik
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
ozzikatten
jag antog nog att jobbet att lossa panelen som "soda" säger kan vara ett litet h-te. Det är ju tydligt att problemet är av den arten att fler vill hjälpa till med idéer så du kanske löser det till sist smartare än vi anar, men ändå just som "Rollebolle" säger så måste det nog till av mer material som du kan jobba med, och om du då lossar alltsammans om det går, och sedan sträcker från början ute vid hast.mätaren och hela ytan undan för undan i små stycken med ett bra kontaktlim under som hugger och håller emot ordentligt kanske kanske du till slut har sträckt så mycket att du har lite"över" för att till slut få under sargen.

Att bara sträcka den bit som nu är loss kanske inte räcker om du inte orkar och dra för att du inte kommer åt ordentligt utan hela läderstycket behöver sträckas som jag beskrev ovan.

Den här metoden kräver nog att man pysslat lite och har någon hantverksvana för jag tror inte det är ett lätt jobb, men om du får metoden klar för dig så kanske du kan få hjälp med jobbet hos någon sadelmakare, jag följer med intresse fortsättningen
mvh Uffe/bildock

Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Tack för er input! För att kunna jobba med detta så måste säkert "bulan" monteras bort. Annars är det nog omöjligt. Frågan nu är: Går det att bara få bort "bulan" eller måste mer hänga med? Det sitter två svarta skruvar på undersidan mot instrumenten till. Vet inte om de har med "bulan" att göra eller instrumenteringen. Någon som har ideér runt detta?
Förresten har jag lite andra roliga saker på gång: nya rostfria störtbågar och Eisenmann slutdämpare men har inte bestämt om det blir race eller sport.

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
"Bulan" kan man inte ta bort för sig tyvärr, det är nog instrumenteringens skruvar som du hittat. "Bulan" sitter ihop så som du ser på länken som jag hänvisade till tidigare .

Ljuddämparen och störtbågarna är nog barnlek jämfört med det här :)

Mvh/Rolle
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Ta ur framrutan kan ju oxå vara en väg att gå för att komma åt skinnet på "bulan".

/Pane
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Detta jobb har jag skjutit framför mig men nu måste jag ta tag i det igen. Det våras ju! Det lutar nog mot att ta bort framrutan för att komma åt ordentligt. Om någon har fler tips innan jag drar igång så är jag tacksam!
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Vet att det är nästan ett år sen tråden levde sist men nu äntligen har jag fått fingret ur!

Jag har nu demonterat hela instrumentpanelen och fått löss de tre bitarna där lädret har släppt, på måndag kommer en sadelmakare kontaktas och förhoppningsvis kommer det bli klart innan säsongen påbörjas.

Återkommer med resultat så fort det är klart!

//Daniel
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Om skinnet har lossat bör man uppsöka hudkliniken?

You can call me Bon
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Det tog mig ca 4h totalt att få loss hela instrumentbrädan, jag använde TIS:n för att veta hur man skulle göra den underlättade en hel del.

Det enda som den inte visade var hur man tog bort knappen på ljusreglaget men det hittade jag här på forumet.

Jag misstänker dock att det kommer ta längre tid att montera tillbaka allt....

//Daniel
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Har nu fått svar av sadelmakarn och det var inget roligt svar, han gissade på att det skulle kosta ca 8000:- allt som allt att fixa det :(

Så nu blir det till att leta inredning!

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.