|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Idag hände det. Var nästan hemma när bilen pep och en gul motor visades i displayen. Åkte några hundra meter då blev den röd och bilen stannade och vägrade sedan starta. Ringde jouren som fixade hyrbil och bärgning. 360 mil på en månad vad tydligen för mycket :) Fick mycket gott bemötande från jouren och jag kunde ta taxi till hyrbilsfirman om jag ville. Bara att skicka in kvitto sen. Skall bli intressant att se vad det är för fel på den. Synd bara att man får åka Toyota Yaris nu. Den ger känslan av att nästan vara en bil. Växelspakens funktion kan diskuteras eftersom enda skillnaden mellan de olika växlarna är ljudnivån i kupen! Borde kallas spak för ljudnivå i kupe istället :) /M | |
|
Tråkigt att höra! Min turbo dog mitt på motorvägen vilket resulterade i total förlust av effekt. Återkom när du vet vad som hände med bilen. Är väldigt nyfiken. |
|
| Jepp, jag återkommer. Dom hämtar den på måndag så det blir väl i slutet på nästa vecka skulle jag tro. | |
|
Har just pratat med verkstan och det var bränslepumpen som hade gett upp. Dom väntade på en ny från tyskland så jag får den förmodligen i början av nästa vecka. Får åka kalleanka-bil några dagar till :) Antar att det är högtryckspumpen som laddar railen och det rör sig väl om 1600-2000 bar så det borde vara en rejäl tingest... /Magnus |
|
|
Ojdå...undrar vad det "kalaset" hade gått på efter garantitiden? 20 papp? Jaja...hoppas det går bra och att du får vagnen klar när BMW lovat. Mvh Janne. |
|
|
Jo, den pumpen är nog inte den billigaste delen på bilen... Dom gjorde det enkelt för sig genom att inte lova något datum för bilen men det är ju ingen fara för min del, för jag har ju låtsas-bilen tills min är klar så jag bråkade inte om det. /magnus |
|
|
Liknande hände mig idag på väg till jobbet. Det blingade till och motorlampan tändes (gula), effekten gick ner. Jag körde vidare till jobbet och ringde jouren. Så nu är bilen på väg till BMW Solna för felsökning. Typiskt. Bilen har fungerat klockrent i 2200 mil, och vi ska bila till frankrike om 2 veckor. Mvh johan |
|
|
"Låtsasbilen" eller vad du kallar den gör ju jobbet i alla fall dvs. FUNGERAR inte sant? När jag hade min 320 E46 så körde jag flest mil med BMW återförsäljarens Låne-MINI då min strulade ständigt och jämt... /L |
|
| Det är helt riktigt, Yarisen gör jobbet och det är ju till syvende och sist det viktigaste. Dock är det ju mera en A till B grunka tillskillnad från ett-tjugin som är en glädje att köra. | |
|
Snackade med verkstan idag och dom har nu monterat pumpen... MEN... Nya problem uppstod givetvis. Dom fick information från BMW centralt att det kan hamna spån från den trasiga pumpen i diverse delar vid ett haveri. Nu skall dom byta tank och alla bränsleledningar mellan motor och tank. Såååå... Imorgon har den stått på verkstad längre tid än vad jag har haft bilen. Inte så kul! Men... Det är ju en världslig sak, jag har ju Yarisen så jag tar mig ju till jobbet iallafall. Lite trist att inte ha bil med drag nu när semestern börjar men morsa erbjöd sig att lån-byta bil, så det löser sig ju. /Magnus |
|
|
Tragiskt men det positiva är ju att du lär njuta mer av din BMW efter semestern(i vardagen alltså) och dragkrok har ju funnits i årtionden:) Mvh Asken |
|
|
Ajaj...hoppas bara att inte det hamnat spån i motorn,då finns det risk för att motorbyte stundar... Håll koll på när du får din vagn tillbaka att den går som den ska. OBS! vill ju inte oroa(jaja,det är ju precis vad jag gör nu ändå :/),men det finns exempel på att dieslar med högtryckspump fått byta motor pga spån från defekt pump skadat diverse motorer såpass.. Inte vanligt, men förekommer. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det här är väldigt intressant två st 120D på verkstad en lokalt i Hassoland å en i Tjockhult.med samma diagnos, och verkstäderna vill göra samma åtgärd. Det säger mej mellan raderna att det nog finns ett servciemeddelande i kulisserna nånstans och att felet kan vara vanligt förekommande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det var högtryckspumpen på min också. Dom hittade spån överallt. Den stod på verkstad i en månad i solna. När jag äntligen fick tillbaka bilen fungerade den i 3 dagar, sen började den strula igen. Den fick stundtals inte upp laddtrycket, så nu står den på verkstad IGEN, och dom verkar inte veta vad som är fel! Helt jävla värdelöst! Jag har tröttnat. Min förra semester gick åt skogen då vi fick avboka bilsemestern för att bilen inte blev klar i tid. I år pajade bilen 2 veckor innan vi skulle åka på bilsemester. Fick spendera semestern i en 318d istället vilket innebar att vi bland annat inte kunde köra förbi Ringen i tyskland som planerat. Bilen har varit trasig mer än hela min semester och jag har inte kunnat njuta nånting av bilen. Så fort dom får ordning på bilen kommer jag sätta ut en annons. Mitt första nybilsköp blev inte så roligt som jag trodde och hoppades... :( Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
groze: Lider med dig...men tur i oturen att detta inte inträffade efter det att garantin gått ut. Ok,liten tröst i all bedrövelse,men det bästa jag kunde skriva nu hur som helst :/ Hoppas att "snabelost" fått sin bil att fungera nu. Mvh Janne. |
|
|
janne t: Tack. Jo, det är tur att det inträffar nu. Men samtidigt känns det som det kan hända igen... Min gamla E21 med K-jettronik känns mer driftsäker än denna. :) ...men men... Hoppas ni andra är nöjda med era 1or iaf! Det är ju en underbar bil annars. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Tyvärr, min bil är inte klar än. Har semestrat i smögen och i malung, hoppandes i Yarisen :) |
|
|
Frågan är vad som gör att just 120d är drabbad, jag har inte hört att övriga modeller med motorn är lika drabbade, kvaliten på nya BMW verkar tyvärr vara låg, tur att det finns äldre :) Stephan som precis mailade på en 540iT/6 E39 :D |
|
|
Kunde dom inte ge dig en lite mer likvärdig bil istället för en liten Yaris. Vi hämtade ut en ny 118d för några veckor sedan som tyvärr hade 2st små lackskador från fabrik. Lämnade in den idag och fick en ny 320i Touring som lånebil. Skulle ta runt en vecka så det är ju inte så lång tid, men ändå borde man inte kunna kräva en lite större bil om du nu har planerat in semester osv? Visst 1:an är inte stor men större än en Yaris iallafall. Hoppas det löser sig med bilen =) |
|
|
Jo och jag hade säkerligen fått det om jag hade frågat om det, men jag tar mig frammåt så det är ingen fara. Dessutom vill jag inte skapa omödiga kostnader för min bilhandlare, speciellt inte eftersom jag är bekant med VD'n och ägaren. Fick väldigt bra rabatt på bilen och då känns det som att jag kan ge något tillbaka och inte bråka om en bättre hyrbil. Det hade varit annorlunda om det hade varit en bilhandlare bland alla andra. Scenariot påminner om när jag fick en motorsåg av en polare. Glad i hågen fällde jag träd och kapade allt jag kunde med den. En dag kom han och frågade om han fick låna den av mig. Sure, sa jag, kan ju knappast vägra honom att låna ut en sak jag har fått av honom. Dagen efter fick jag tillbaka den i tre delar.... Han hade råkat köra över den med Landrovern! Vi skrattade gott åt det hela och jag kunde ju svårligen kräva att få en ny av honom... :) /Magnus |
|
|
Inget 120d än.... Dock ringde handlaren häromdagen och undrade om jag ville ha en roligare hyrbil. Sure sa jag och fick en 320dM Coupe istället för Yarisen. Dock har flickvännen totalt lagt beslag på den så jag får åka golf från mitten på 90-talet istället. Det gör inte så mycket för hon ser jävligt bra ut i 320'n :) Fick lite annan kompensation också så jag gnäller fortfarande inte trots avsaknad av 120'n. Ps. Vem sjutton orkar har en Coupe i längden? Sjukt långa och tunga dörrar och tvärknas så fort någon skall in i baksätet. Jag menar, enda fördelen är ju utseendet utvändigt och det ser man ju ändå inte när man sitter i bilen och åker... Förövrigt är det intressant att Mabi har hyrbilar med 18" orginal BMW-fälgar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.