AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.259

E46, hur rengöra baksidan på säten och dörrsidor?

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Jag har försökt söka här på forumet, och visserligen fått några tips, men ingenting som matchar exakt mitt problem.

Problemet är barn i baksätet :-)
Smutsiga skor som sparkas mot baksidan på framsätena, och mot dörrsidorna. Materialet är ju någon form av "gummibeläggning", och inte som på många andra bilar gjort i hårdplast.

Jag testade med en fuktig wettexduk, men utan resultat. (Såg nu efteråt ett svar av Asken i en annan tråd att han använde just en fuktig trasa). Som sagt så misslyckas detta, och skiten verkar bli kvar inne i "gummiporerna".

Det mesta av instrumentpanel, dörrsidor, baksidan på framsäten i en E46 verkar ju vara gjort i detta "krockskyddsmaterial", så frågan är:

Hur får ni era inredningar (framförallt dörrsidor och baksidan på framsätena) rena?

Något sliskigt skit som lämnar en dammsamlande fettyta är inte aktuellt.

Tackar på förhand!

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Ja man undrar ibland hur BMW tänker när de väljer material.
Brukar använda en fin rotborste och brisk interiörrengöring, sedan i vissa speciellt svåra fall, lägga vinylshield som inte blir fett eller blankt.

MVH/
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Det är klart att BMW har tänkt till när de valt material. Inte kan man ha plast liknande den i en Passat i en BMW...

Synd bara att det inte är lika lätt att torka rent.
Ja, precis.
Vi måste särsklija oss från passat så vi gör ett material som inte går att göra rent:)
Fö så har nya passat nästan exakt samma material bak på sina, oxå jobbigt o få rent.

MVH/
Brukar använda nagelborste och tvätmedel för badrumskakel. Blir alltid rent. Desutom får man ju samma härliga doft som i nystädat badrum :)

Funkar på allt förutom rutorna
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Pröva med Meguiars M40 eller vad det heter. Det är en relativt gammal produkt som jag haft ett par år och som gör uderverk mot just denna åkomma.

Nu verkar den inte finnas längre med just det namnet men om du söker på meguiars.se så hittar du snart en produkt som heter Natural Shine Vinyl/Rubber Protectant som jag tror är samma i ny flaska bara. Annars har dom även en Quik Interior Detailer som kanske kan vara bra.

Meguiars produkter hittar du på Micra bla. Man kan även köpa direkt på deras (Megiuars) hemsida.

Andra tips har jag inte.

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
BMW:s interiörrengöringmedel, lägg på en svamp och gnugga så blir de rent

BMW CS #5139
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Tackar för alla svar!

Kan tillägga att jag var via en städfirma och köpte lite prylar (även annat än till bilen). Där hade de en ny Vileda 'mirakelsvamp' som har nästan samma funktion som ett radergummi (suddgummi). Den svampen funkade inte!
Köpte på samma gång en microfiberduk...och inte heller den tog bort skiten, men det var nog mer väntat eftersom smutsen sitter inne i gummiporerna.

Jag fick även ett förslag av bilmacken där jag är 'stamkund' att använda en Wurt rengöringsskum (sprayflaska där innehållet blir nästan som raklödder när man sprayar på. Kommer tyvärr inte ihåg modellnamnet). Killen där sade att de använde det på allting både i och utanför butiken, och att det gav ett fantastiskt resultat. Testade på golvmattorna (av gummi) och man såg hur skummet arbetade och skiten försvann. Allrigt tänkte man, och körde en sväng på baksidan på sätena...och ni förstår säkert att absolut ingenting hände!

Jag börjar alltså med det billigaste av era förslag, dvs nagelborste/mjuk rotborste och mild tvållösning. Hjälper inte det så får jag börja jobba mig uppåt i produktsortimentet.

Återkommer med beskrivning när sätena är rena!

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Jag brukar köra med en "badrumshanduk" och Länk ...tycker det fungerar rätt bra.. Det kan man även ha i övriga bilen + utvändiga lister mm.
..badrumshanduken av frote gör att man kommer ner i "porerna"..
På mina äldre kärror tar jag och river ur hela inredningen och svampar in allt med Biltemnas grovrengöring, sen på med högtryckstvätten:-) Har inte provat detta på min e46:a än men det är fasiken dags snart efter flera vintrar med smutsiga barnskor i bilen där bak. Rent blir det i alla fall! Sedan kanske inte sensormattorna i framstolarna skulle gilla vattnet heller...men som sagt de är så smutsiga nu att det är nära att jag provar snart.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.