|
|
|
|---|---|
|
En stilla undran till er där ute! Hur vet man att hardyskivan är dålig på en E34? När jag sitter fast i bilköer länge så börjar bilen skaka när jag ska åka iväg. Händer aldrig annars,vid dom tillfällena får jag slira på kopplingen för att det inte ska börja skaka i hela bilen. Känns som om hela drivlinan eller bak axeln sitter helt löst. Har läst alla inlägg men det mesta handlar om bussningarna i bakaxeln. Jag upplever inte fenomenet som en dålig koppling. Någon som har en liten ledtråd som kan vara till hjälp? | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis exakt samma fenomen hade jag på min 535i E34. Jag fick göra precis som du - slira och ha ett högre varv för att det inte skulle skaka. Fick dessutom känslan att det var vanligare när bilen var tungt lastad - men kan vara inbillning. Hade som plan att på något sätt se/mäta hur kardanen roterade när problemen uppstod men hann inte för en motorrenovering kom emellan. Jag har dock gått igenom hela bilen och haft möjlighet att se eventuella slitna komponenter. Vad jag kunnat se var inga bussningar där bak totalt utslitna eller något kännbart glapp i. Hardyskivan var i mycket bra skick (dock monterad åt fel håll - men det enda det orsakar är kortare livslängd på själva hardyskivan och inget annat). Det som däremot såg för j-t var inuti sprängkåpan. Där var mer olja än det är under Nordsjön. Min enda teori i dagsläget är att det läckte ut olja från motorn (genom vevaxelns bakre packbox) och det kom ibland lite på lamellskivan vilket gjorde att det fläckvis var mycket mindre friktion vilket ledde till att lamellskivan hade fäste, sedan plötsligt släppte det och sedan högg det tag igen vilket upprepades om och om igen vilket skulle kunna orsakat dessa ryckningar/skakningar. Men detta är bara en teori - kan inte bekräfta den (och kommer heller inte att göra så då jag bytt många andra delar och plockat ned och satt upp delar igen - ska inom någon månad eller så starta upp motorn och börja provköra - vi får se hur det blir då). Så här såg det ut i min sprängkåpa. Länk Länk Länk |
| Kan man montera hardyskivan åt fel håll? Tänkte inte på det när jag bytte på min i förra veckan :P | |
|
Hade exakt samma fenomen på min E34. Hände också bara i köer. Håller fullständigt med bmw-slangen om hans teori. Jag gjorde dock aldrig något åt problemet, körde så i flera år innan bilen såldes i höstas. Mackan |
|
| Tack,det lät ju inte roligt det där. Bytte motorolja igår,och såg att det fanns olja vid växel lådan under bilen,tänkte inte närmare på det då,men ev kan din teori stämma då. Du får återkomma när du satt ihop allt igen då. | |
Cornholio, det finns små pilar på hardyskivan och dessa skall peka mot flänsarna. På den här Länk bilden är pilarna markerade med trianglar och du ser att ingen av pilarna pekar mot varken kardanens flänsar eller växellådans flänsar vilket betydet att den är monterad åt fel håll. Tror det handlar om var förstärkningarna är placerade i hardyskivan. |
Jepp, dags för uppdatering av en tokgammal tråd - men det är först nu jag har svaret! Saken gällde att bilen skakar/vibrerar vid start, speciellt när står stilla i köer. Jag misstänkte att olja läckt/stänkt ut på kopplingsskivan. Efter en komplett motorrenovering med byte av samtliga packboxar och dylikt samt att jag kört bilen i över ett år nu kan jag konstatera att fenomenet inte finns kvar längre. Orsaken till felet var till största sannolikhet att olja läckt/stänkt ut på kopplingsskivan. Och reparationen består av att byta bakre packbox, rengöra svänghjul och byta kopplingsskiva och tryckplatta. Samt passa på att rengöra växellådan inuti också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.