|
|
|
|---|---|
|
Hej En vän till mig köpte en bil som var nyimporterad. Förra ägaren ville sälja den obesiktigad men men vän vägrade köpa den innan han visste att den var ok så han väntade till den var besiktigad utan anmärkning och plåtar och liknande var på för försäkringens skull. Killen som sålde bilen sålde den som en 95:a och det står det även i all mailväxling mellan köpare och säljare. När nu bilen skall skattas mm så säger bilregistret att det är en 94:a.. inte kul MEN nu har den nya ägaren dessutom fått hem papper på att han måste betala moms på bilen på höga belopp.... Nu börjar detta bli trist och dyrt... Någon som har något tips på vad man kan göra+?? Hur funkar detta med moms vid import?? Mvh John | |
|
Jag har för mig att detta har tagits upp tidigare på importforumet, sök på moms. Har för mig att den som köper bilen i Tyskland är skyldig att betala momsen alltså inte din kompis som köpt bilen. Är dock inte 100% på detta. /Simon |
|
|
Hej! När det gäller regbesiktningen brukar bilen registreras på årsmodell efter uttagsdatum. Jag har själv en importerad 93:a, men i svenska regpapper står 92 då den är uttagen 92-11. När det gäller momsen så är jag inte riktigt påläst, dock låter det lite märkligt... om bilen är importerad från EU utgår moms, vad jag vet, endast under förutsättning att det är en ny bil (begagnad om den rullat minst 6 mån och minst 600 mil...). Kanske någon annan har förklaringen? Always Diesel |
|
|
Ronte, om bilen kommer ifrån ett företag som har leasat den i tyskland måste man betala tysk moms, gör man inte det måste man betala svensk moms. För den med rymligt samvete finns alltså stora pengar att tjäna om man slipper att betala den tyska momsen på den begagnade bilen och struntar i att betala den svenska.... /Simon |
|
|
simon; du har helt rätt, jag utgick ifrån att det var den svenska momsen som han fått krav på. I normala fall brukar väl firman som sålt bilen i Tyskland även ta ut moms? Är det privatperson som är säljer utgår ju inte heller svensk moms... så för mig låter det lite underligt att man skulle få betala svensk moms.... Sedan är väl frågan hur nu skattemynd i så fall (om det gäller den svenska momsen) fått underlaget för momsuttaget.... Always Diesel |
|
|
Ronte, grejen brukar vara att den som handlar har ett svenskt organisationsnummer med sig ner (vet inte exakt hur det intygas) det innebär att den svenska firman som köper bilen inte behöver betala moms i tyskland eftersom företaget har för avsikt att sälja bilen vidare och moms tas först ut till slut konsument. Dock innebär detta att moms ska betalas till den svenska staten när bilen registreras i Sverige. Den med rymligt samvete struntar i detta och säljer bilen vidare dock är den som köpte bilen i tyskland skyldig att betala momsen som jag har förstått det. Rörigt det men är logiskt när man väl förstått det...:-) /Simon |
|
|
Ronte, hur den svenska skattemyndigheten får underlaget....de samkör sina register med de tyska skattemyndigheterna. /Simon |
|
|
johnjohn Förmodlingen har säljaren sett till att det ser ut som att din polare har köpt bilen i tyskland, men enligt vad jag har fått förklarat för mig så måste man vara företagare för att få lyfta moms i tyskland och när man gjort det så blir det till att betala svenska momsen. Din polare, har han köpt bilen privat eller har han en firma som köpt bilen. /Bimmerman Länk |
|
|
Hej Min vän köpte bilen privat av en privatperson. Han verkade vara trevlig och ärlig, men nu verkar det ju som om han blåst vännen på pengar...grrrr. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Vet du hur de har beräknat momsen på som skattemyndigheten har krävt in? Är det på försäljningspriset i Tyskland, eller tillkommer straffavgifter också? Rent logiskt borde momsskulden stå på den personen som registreringsbesiktade den i Sverige, vilket troligen är samma person som köpte den. Har din kompis en registrerad firma som säljaren kan ha tagit organisationsnumret på? Om inte säljaren är konkursmässig borde han få stå för kalaset, men man vet aldrig. Mvh Johan |
|
Hej Nej min vän har köpt bilen helt privat.. han har inget företag. Jag vet inte hur momsen är räknad utan tänkte bara höra om detta var något vanligt bedrägerisätt.. jag skall kolla mer om vad det var för moms så återkommer jag med mer info. /John |
|
|
Det är alltid den som står som köpare på bilen i Tyskland som skall betala ev. moms.Vem som besiktigar den är ointressant.Som privatperson kan du ej dra momsen i Tyskland,då du måste ha en firma för att göra detta. Måste blivit något fel hos skattemyndigheten. 325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98(nr.2),328i-98(nr.3), |
|
|
Tror oxå att det är något fel hos skattmasen, han skall inte bli skyldig moms vare sig säljaren är firma eller privat, konkursmässig eller inte. /Bimmerman Länk |
|
|
Glömde att fråga..Det var väl ett eu land bilen var importerad ifrån, annars kan han bli skyldig att betala moms som 1:a ägare/importör i sverige. Vid tex import från USA blir inköparen/1:a ägaren skyldig att betala moms. /Bimmerman Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
mycket intresant, johnjohn... Somsagt, var är bilen importerade ifrån ? Köpte din polare bilen i Sverige ? Varifrån fick han brevet om moms ? vad stog det i det ? |
|
Hej igen Bilen köptes av en kille i Hjo på privatannons. Han hade köpt bilen privat sa han i telefon och den kom från Tyskland. Jag har ringt min vän för att fråga om detta papper men fick inte tag på honom i går. Låter ju på alla här som om man ganska omöjligt skall kunna gå på en mina om man köper bilen som privatperson och om den kommer från Europa, det är ju skönt det iallafall. |
|
| om jag inte har fel för mig föler inte momsen bilen och den som är ägare är altså skyldig att betala, precis som med skatten på bilen. har föra ägare struntat i att betala skatten och säljer den, så måste nya ägarn betala restskulden + nya skatten innan han får ett nytt skattemärke | |
|
Moms på bilar fung EJ på samma sätt som skatten.... /Bimmerman Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.