AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.046

E36 modeller och motorer

Lo
33
Lokkin
BMW 330 Ci
Börjar planera lite inför vintern, något måste man ju ha att göra.

Funderar på att köpa mig en gammal E36a att plocka med och anpassa för lite hobbybankörning nästa år.

Tanken är en 328 (alt 325) coupe.

Någon som har någon input att ge? Typ facelift/uppgradering man ska se till att få? etc

Om någon har bra sidor att rekommendera med en översikt över E36ans historik vore det schysst.

/Lokkin
Jag tror e36 är ungefär lika under hela serien vad jag vet. Däremot så är ju 325:an bättre om du ska turbokonvertara, 328 har alublock.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Men 328an borde vara mindre framtung kanske?

Jag hade nog satsat på en 318is e36 & tokrensat på allt +lite till sen kanske nå sjyssta kammar & en bra map på det så borde det funka att åka på bana med rätt bra
pr
296
produce1
540/6 touring-95
MEn av dom 2 325 mot 328

Så hade jag valt en 325 utan vanos pga roligare käraktar i motorn men bäst är nog 328an då den går att sugtrimma en bit till inte allt så stora pengar sen borde den vara mindre framtung än 325an pga alu motorn

Testa en av varje & läs lite om motrerna vad som kan göras inom rilmiga gränser & ekonomiska gränser.Handlar om att ha kul mer än att vara snabbast antar jag så är mer smakfråga skulle jag tro i käraktarer & vad man vill ha i utbyte av bilen

Kör hårt
en riktigt lättad 328 manuell.

med 325 insug, m3 grenrör, avgas, en vettig mappning och sådär.

borde ge ut runt en 230 vassa hk, och en skön motorkaraktär.

detta är nog det billigaste mest åka med konceptet tror jag.

motorn är nog rätt lätt ochså.

/mvh jocke

Audi A6 2.7BiTurbo Quattro Avant Sportline -02
Jag har för mig att vikten inte skiljer märkbart, typ 3 kilo, men det kan du ju alltid söka här på forumet om du vill, har för mig det fanns en tråd nyligen... Vad jag har förstått så ska 328:ans motorkaraktär bli ganska lik 325 med 325-insug plus några fler hk. Om du nu inte orkar köra hela jokkos recept, som nog är bra. Ska själv sätta 325-insug bara jag får fingrarna ur stjärten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.