AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.197

Tankar och info om 318d -08

Hej!

Ny här på forumet och kanske snart BMW-ägare också. Ska köpa ny bil och det blir antingen en BMW 318d Touring eller nya Audi A4 avant. Nybilsköp alltså.

Tänkte att det vore kul att höra vad ni som äger en 318d (eller också 320d) 08 säger om de. Är förbrukningen så bra som den verkar (att man kommer ner i EU-körcykeln räknar jag inte med...)? Vad drar den t ex i motorvägsfart?
Hur litet är kombiutrymmet? Vi har inga barn idag, men vem vet :). Får det plats en barnvagn? Hur sitter man i baksätet bakom en större person i framsätet?

Det som talar för BMW:n för mig idag är bl a sportigheten och ekonomin, samt att jag haft Audi tidigare och vill kanske testa något nytt. Det som talar för Audin är storleken, jag vet vad jag får, att det är en nyare modell.

Tacksam för lite mer info

//Peter
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Nu har jag inte kört 318d, men 320d (och vissa andra nyare dieselmotorer i både 3- och 1-serie). Jag tycker helt klart att du ska titta på 320d, mer hk och ungefär lika i förbrukning och utsläpp. Skatten på en 320d Touring är ca 2 500 kr/år, pga. det låga utsläppet. Detta gäller alltså den nyare motorn som kom 2008 (177hk, 0,49 l/mil vid blandad körning och 131 g/km i CO2-utsläpp). Både Audi och BMW är väldigt fina och bra bilar, men jag anser att BMWs motorer och förbrukning/utsläpp är svårslaget (för t.ex. Audi). Förbrukningen när det gäller dieselmotorer brukar även stämma ganska bra. Till hösten kommer även 3-serien i en facelift, vilket innebär att det nu är väldigt rabatterade priser på utrustning. Vad gäller storleken är Audi större, men BMW är tillräckligt stor för att få plats med barnvagn!
Går lite i samma tankar och funderar på både nya A4 och 3-serien. Fördelen med A4 är just att den är större än 3:an och att modellen är helt ny, vilket lär betyda ett bra andrahandsvärde under de närmsta åren.
3-serien å andra sidan går att få till väldigt bra priser nu med Bavariapaketen som omfattar rätt mycket lull-lull.
Ur
184
Urma
118d -08
Jag snittar 0,56 med min 118d med Promotech box. Motorn är knappt inkörd ca. 400 mil. Eftersom 318d är något tyngre kanske du får lägga på någon cl/mil. Försökt ta reda på vad som är annorlunda på 318d vs 320d. Det som jag har hittat är att 320d motorn har högre insprutningstryck än 318d motorn. Tycker inte jag är värt 25000kr. Om du är ute efter prestanda/ekonomi, köp en trimbox och få högre effekt än 320d original samt spara ca. 20000kr.
Fabror min hämtade ut en 318d touring den här tiden ifjol. Efter drygt 7000 mil kan han konstatera att de är första bilen han äger som förbrukningen stämmer mot vad tillverkarns uppgifter anger. Dvs han e mer än nöjd med bilen. Sedan att de varit 100% problemfira mil tror jag inte han klagar på heller :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.