AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.042

Grus regnade på min bil från lastbil, vad göra?

Sida 1 av 2
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag är förbannad!

Inte första gången jag får grus på bilen från en lasbil. Försöker så gott det går att inte köra efter eller nära en "bygg"-lasbil, grus som regnar från lasten är inte kul att få på bilen! Har också åkt förbi smarta trädgårsarbetare som svirrar gräs längs motorvägar o andra vägar, blästrar bilarna som passerar, har också sett i sthlm city där de små sopbilarna åker o bläster bilarna med sin snurrande borste. Det skvätter iväg större stenar lite då o då.

Vad ska jag göra? Just nu för 20 minuter sen åkte jag på E18 till jobbet, ligger i ca 80blås och just när jag skall köra om en lasbil m släp så hör jag hur det regnar grus på min bil, gasar om fort o är förbannad! Inte nu igen!

Sedan skall jag på en avfart o han kör om mig, jag ser hur det sipprar ut grus från lasten, kunde inte bedömma om det var från toppen eller botten, men troligvis toppen, det blåste av med vinden, han hade hela flaket med grus så jag sen, man såg toppen på "berget" längst upp i det höga flaket.

Jag försökte i mitt mörka garage på jobbet så om det var lackskador, men svårt att finna några med dåligt ljus samt att bilen är ganska skitig efter all pollen. Såg några småmärken på ett ställe men vet ej om det är från nu eller tidigare?

1, Skall jag polisanmäla honom för att ej ha lastat korrekt? Kan man det?

2, Skall jag också kontakta försäkringsbolaget ifall jag ser skador jag vill få fixat? ...eller täcker försäkringen inte sådant?

Visst kan jag ringa puckot i fråga och skälla ut honom.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

en kompis var med om detta för något år sedan.
Han ringde till åkeriet och fick tag i ansvarig chef. Han hade reg.numret på lastbilen och var han kört när o.s.v. Han fick en lackbehandling på Mr Cap betalad av åkeriet.

Gr8ride
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag ahr varit med om det med en tidigare bil. Har du regnummer på bilen så kan du få rätt. Jag hade förvisso flickvännen i bilen som vittne och då blev det mkt lättare att få rätt. Jag fick däremot gå genom FB för ubildnings företaget som ägde bilen var helt ovilliga till att ta dett utan försäkringsbolag vilket kostade dem mkt mer än att bara ersätta mig för mina skador rakt av. Det största problemet för mig var att få ur dem vem som körde lastbilen och om han hade giltigt C kort.
Jag fick däremot rätt av försäkrings bolagen förvånansvärt fort och de skulle stå för omlack huv och A stolpar samt ny vindruta då jag fick ett 10 tal skott i rutan av honom. Gruset som kom från lastbilen kom frå skenorna där hans contianer låg.

Mitt tips är att först riunga åkaren och se om han tänker stå för dina skador om han inte vill det krvä av honom namn och körkorts nummer på föraren och kontakta ditt FB.
Att det sen kommer från hans last tycker jag nästan att polismakten skall få reda på detta med då det handlar om felaktigt last hantering. Nu var det visserligen små stenar men nästa gång kan det handla om stenar i tegelstens storlek och då blir det inte små skador längre.

Lycka till!

Min bil: Länk
Na
440
Nattugglan
Jag har mailat företaget, tror det är ett enmansföretag, dock osäker. Har ungefärliga reg-nummret, nån bokstav eller siffra som är fel då jag fick upp en annan bil på vv.se

Företaget har email o telenummer på hitta.se

Jag mailade honom o nämnde att han sprayade min bil med grus idag på E18 utanför mörby centrum, bad honom förstå vad som händer med bilarna när man lastar grus som han gjorde.

Jag skall kolla bilen noga idag eller imorgon, måste tvätta bilen först nämligen då den är skitig. Ser jag skador så skall jag ringa försäkringsbolaget, det nämnde jag också för killen e mailet.

Dock kan det vara svårt att bevisa att det är just hans stenar som orsakat mina ev. stenskott. Jag som just hade planer på att sälja bilen och jag vill inte igen lämna den för lackering, har mkt dålig erfarenhet av "proffisga" lackerar som gör skitjobb så de 2 ggr jag lämnat bilen så har jag fått åka minst 4 gånger då jag reklamerat deras jobb o fått det fixat på nytt.

Det tar tid att vara utan bil o det fördröjer mina säljplaner. Fu

Na
440
Nattugglan
Ni som fått skador hur stora var gruskornen? Det jag fick idag var nog sådana "vanligt" gruskorn som man ser på fotobollsplanen, alltså lite mindre sten. Inga 5-kronors storlekar.

Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
först så de e inte så lätt o se heller de kanske inte i detta fall... lägga sig på lite olika ställen så som pollen dammet la sig på sin bil... så allt e ju inte så lätt o se...

tror nog tyvärr de kan bli svårt o bevisa hur de va nu i efterhand...
Na
440
Nattugglan
Struggling, hängde inte med vad du skrev...

Men hur som så kan det gå att lösa, om jag kan identifiera lastbilen. Är på god väg att göra det.

Visa användare
64
struggling
tds 525 -93
M5 Touring -92
tror no de kan vara svårt o bevisa de... isf skulle de ju gå skylla på en lastbil om man har nån lackskada el nått liknande...

vet inte ens om de skulle va lätt o bevisa om du följde lastbilen direkt o polisen kom....
Na
440
Nattugglan
Visst kan han neka, vi får se. Han vet ju inte om jag har vittne, har jag det så är det nog inget snack. det har jag inte, o jag tänker inte ljuga heller, vi får se hur det går. :-D

Idioten har ännu inte svarat mitt email, förstår det, bygggubbar, ingen skam i kroppen, ursäkta alla nu som är byggagubbar :-D
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Alla kanske inte läser mailen varje dag? ;)

Mvh/ Niclas
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Råkade ut för liknande för ett par år sedan men då var det en mötande lastbil och det blev ett par rejäla bucklor. Jag hittade aldrig igen lastbilen så jag hade inget regnummer. Därför fick jag ta självrisken själv. Surt.

Men du måste snarast polisanmäla så skadorna dokumenteras av polisen, annars går det aldrig att få ut något på försäkring.
Na
440
Nattugglan
måste man polisanmäla?
Na
440
Nattugglan
igen... man måst einte polisanmäla fick jag höra.

två frågor.

1, måste man ha pressenning på ett flak lastat med grus?

2,
En annan sak, vet ni har man jag luska fram regnummer på ett släp till en lastbil? Jag har ett nummer jag trodde va rätt mer jag har skrivt en siffra eller bokstav fel. Skall imorgon ringa ett ställe som kanske kan ta fram det, men osäker. VV.se kan inte hjälpa mig med det, de har inte så bra sökmotorer, önskade en sökmotor som kan ta fram liknande reg-nummer, eller om man kör ett wildcard på någon bokstav eller siffra.

har ni tips så hör av er!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag vet att frågan var uppe i ett nummer av Vi Bilägare tidigare i år. Svaret var något i stil med att lasten måste vara förankrad så att inget grus kan flyga loss, vilket jag tycker är ganska självklart men tyvärr så slarvas det med detta dagligen :(

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tycker man väldigt ofta ser lastbilar med otäckta flak med lättgrus på.
förkastligt och fruktansvärt nonchalant attityd av åkerierna/åkarna.
borde rubriceras som framkallande av fara för annan, då det faktiskt är direkt farligt för tex MC-förare.
Na
440
Nattugglan
Jag fick tag i chaffisen idag som åkte den lastbil som psrayade min bil, mkt osammarbetsvillig. Han tyckte jag var korkad som hörde av mig en vecka senare, inte visst han vad han gjorde för en vecka sen. Jag sa att det tog en vecka att få fram vem det va, men han lyssnade inte.

Han ville att jag skulle stoppat honom på E18(MOTORVÄGEN) ...jaha, ska jag stoppa en tung lastbil med släp fulllastad med grus på motrorvägen med min personbil? hur ska det gå till? Jag sa att det måte gå att lösa om jag ringer honom o har reg-nummer? Han tyckte det inte räckte.

Han sa att många har ringt honom o klagat på detta tidigare, då sa jag att han kanske ska ta o sätta pressenning på bilen då, men då sa han att det måste man inte, men polisen har stoppat honom några gånger när han inte haft pressenning på när han kört sand, så han brukar ha skydd då i alla fall. Hur korkad är han kan man fråga. Han bokstavligen sandade motorvägen med grus, kul med alla stenskott som kommer sen.

Han tyckte också att jag kan ha hittat på att min bil skadats, flera gånger sa han "hur tror du jag ska kunna...." inte kan jag veta vad som..." "du kan inte bara ringa såhär en vecka senare å..." .....han kom bara med massa kommentarer som att han inte har nått ansvar alls över sin last.

Snacka om att inte ta sitt ansvar! Firman han kör för har heller inte varat mina tre email. Nu får försäkringsbolaget se om de kan ta tag i saken. Men om chaffisen eller företaget nekar att de sprutat grus eller nekar att de befann sig på den platsen den tiden så är de tinget jag kan göra verkar det som. Kanske man skulle ha fixat ett vittne? Men kör man själv bil till jobbet så är det svårt ute på motorvägen. Eller skall jag säga att nisse satt brevid mig? Fy fan

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade utan tvekan polisanmält honom med den attityden!

Om det sedan leder till något konkret är väl kanske tveksamt, särskilt om du är den första att göra anmälan, men han kanske (förhoppningsvis) känner det lite obehagligt när polisen ringer och börjar ställa frågor...förhoppningsvis förankrar han sin last i fortsättningen i alla fall!

Du har inget att förlora på att polisanmäla honom - det kanske finna drösvis med anmälningar på honom tidigare som gör att polisen agerar!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Har han en sådan dålig attityd så spara inte på krutet, polisanmäl honom.

Hade du stoppat honom direkt vid stensprutet så hade han säkert kört med samma snack.

Lycka till
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ska faktiskt dela med mig lite egna erfarenheter.

För 2 år sedan åkte jag iväg på en bilsemester.

Körde på landsvägen lagligt, när jag fick ett möte med en lastbil full med småsten.

Eftersom det var en lastbil med låga lemmar på sídorna så sprutade det iväg en massa sten på huven/höger framskärm.

Detta hände vid en kurva, men tyvärr när man är utomlands så är språket största problemet när man ska kommunicera med folk.
Så det blev bara o åka vidare.

Fick ta med mig problemet tillbaks till Svedala o lacka huv/framskärm/förardörr.

Men tyvärr så blev det inte så bra lackat heller:-((

Fast jag lämnade in den på en auktoriserad billackare.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Är det eller är det inte olagligt att i Sverige framföra lastbil el. motsv utan skydd över lös last, tex grus?

I vilket fall, polisanmäl, tveklöst.
förutom att beteendet som tidigare nämnt utgör en fara för oskyddade trafikanter, så orsakar det skdaor på annans egendom (din) vilket även det är en brottslig handling.
Eftersom han dessutom är medveten om att det orsakar skador, och trots detta inte bryr sig om att täcka över, så får det ses som avsiktligt, vilket är extra illa.
sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Det är inte olagligt att köra gruslast utan att täcka det men det är olagligt att tappa last.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.