AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.525

Funderingar kring länkarms byte 330ci

ko
37
kofi
330ci -01
Hej!
Ska byta länkarmar på bilen, en 330ci -01.
Men jag är lite osäker när det gäller vilken länkarm jag ska välja.
Verkar finnas två olika, för bilar med eller utan sportchassi.
Har sökt på forumet men verkar som att det är delad mening om vad som är vad egentligen.
Bilen har inte m-paket.
Tror ni återförsäljarna menar m-chassi med "sportchassi" eftersom alla verkar ha sportchassi som standard?!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Kolla utrustningslistan på din bil för att vara säker. Där står det om den har sportchassi eller m-chassi. Sportchassi är standard på svensksålda 330ci men köparen kan ju valt till m-chassi utan att bilen har m-paket för övrigt..

Det finns en sorts länkarm till sportchassit och en till m-chassit.

Länk
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Om du kollar med BMW så kan de ju se mha av chassienumret på din bil vilka länkarmar du ska ha.

Kan berätta att en länkarmar till M-chassiet är ca 450:- dyrare än en "vanligt" länkarm

/J
Varför dyker det alltid upp ett "men" när man surfar omkring här på forumet. Jag tänkte byta länkarmar och tänkte att det blir nog enklast om jag tar det paret som dök upp när jag sökte på mitt regnummer hos mekonomen.

Jag tvivlar på att jag har M-sport chassi på min bil, men vad vet jag. Ska försöka hitta utrustningslistan.

kofi: Har du kollat vad det skulle kosta att byta länkarmarna hos BMW? De hos mekonomen kostade drygt 1400:- men nu blir jag ju fundersam på om de är till det vanliga chassit och om de passar till sportchassit över huvud taget.

Vad tror ni veteraner? Hur kostsamt tror ni att ett länkarmsbyte kan bli?
ko
37
kofi
330ci -01
Bytet hos bmw kostar 3500:- st
Just därför jag väljer att göra det själv med länkarm från meca/mekonomen :)
Jo
292
JohanD75
6500:- betalade jag för bytet hos BMW-verkstaden här i stan.

2 st länkarmar (M-chassie) + 2 st bakre bussningar + arbete
Ol
10
Ola_70
325CI -02 M-pkt
Tjena

Bytte båda länkarmanar på min -00 i våras.
Köpte förstärkta länkarmar på MECA.
De hade ett komplett kit länkarmar som gick på 3200:-.
Till detta blev det en framvagnsinställning på 750:-
Totalt 4000:-

Finns bra beskrivning under Mektips, väldigt enkelt.

//Ola

Blod räddar liv

Bli Blodgivare Nu
ko
37
kofi
330ci -01
förtydligar min fråga; det finns två olika modeller av länkarmen på t.ex meca,
standard och för sportchassi.
Vad menas med sportchassi? sportchassi som verkar vara standard på 330in eller m-chassi?
Om man läser noggrant på meca ser man att de har en version som är förstärkt för bilar utan sportchassi samt ett paket med två förstärkta länkarmar, dvs det finns en stor risk att deras tre alternativ alla är för bilar utan sportchassi.

Jag sitter själv och funderar på om man kanske är tvungen att köpa ifrån BMW eftersom alla coupéer i sverige är försedda med sportchassi som standard?

På mekonomen finns det ju bara en modell vilket jag antar är för bilar utan sportchassi också?
Obs, när jag skriver tre alternaativ så menar jag:

1215-13419 Länkarm
• förstärkt utförande, för fordon utan sportchassi fram nedre vä 1.487,50kr

1215-13420 Länkarm
• förstärkt utförande, för fordon utan sportchassi fram nedre hö 1.487,50kr

1215-13439 Länkarmssats
• förstärkt utförande, med länkarmsfäste fram nedre 3.387,50 kr

Jag tror helt enkelt att de bara har en sorts länkarmar. Antingen köper du dem separat eller i ett paket med två stycken.
ko
37
kofi
330ci -01
men vad menar meca med sportchassi?
sportchassit som sitter standard eller m-sportchassit?
Det kan nog bara Meca svara på, men som jag förstår det så har de inga länkarmar för sportchassin över huvudtaget utan bara förstärkta vanliga. Och eftersom den stora dussinvaran sannolikt borde vara bilar utan varken sportchassi eller M-sportchassie skulle i allafall jag gissa på att det är dessa som lagerförs.

Sitter somsagt själv och funderar på vilka jag ska köpa...=(
ko
37
kofi
330ci -01
Blir en sväng förbi dem imorgon då.
Jag återkommer
Enl. realoem så är det bara bilar med utrustningskod S338A (M SPORTS PACKAGE II) som har de speciella länkarmarna. Har man inte det så borde det ju vara rätt med standardlänkarmarna som säljs på Meca.
Adelson:
Då kanske jag får åka förbi Meca och fixa ett par sådana.

Undrar hur mycket det kostar att låta deras verkstad att byta dem åt mig? Men det kanske är en fråga som jag ska ställa till Meca och inte här på forumet.

kofi:
Berätta gärna hur det gick med bytet för dig.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja lite klarhet i den här frågan vore önskvärd då jag på besiktningen igår fick beskedet att jag måste byta höger spindelled.

Är det så att det inte går att byta enbart spindelleden i sig alltså?
Jo
292
JohanD75
Spindelleden sitter integrerad i länkarmen. Tror du måste byta hela länkarmen.

Tycker mig minnas att jag läste i en gammal tråd om någon som hade bestämt sig för att byta spindelled själv. Det var riktigt knepigt då den sitter mycket hårt. Det gick dock till slut, dock insåg han efter att han var klar att det hade varit klart enklare att byta hela länkarmen och inte så farligt dyrt heller.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Finns det alls länkarmar/spindelleder till sportchassit på ex. Mekonomen då, eller är det bara till standardchassit?

Passar de inte alls i så fall, eller är det bara skillnad i grovlek?
Är det någon som fick rätsida i om länkarmarna passar eller om de är helt fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.