|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på det där med hejande en del, ibland får jag en nick och ibland inget alls. Jag försöker alltid att heja på Z3-förare, Z4 är dock något av en dussinbil (hejar dock alltid på en Z4-förare om jag ser att föraren lägger märke till min Z). :) Det tråkiga är dock att jag alltid ser alla Z3:or när jag antingen kör en annan bil eller cyklar. :( Hur gör ni andra? Hejar ni? | |
|
Det är klart att jag morsar, sträcker ut handen och vinker, det tillhör ju då man sitter i en Z, tyvärr tycker jag att många av de yngre Z-förarna har en annan inställning, ägarna till Z3 tror jag dock mer har valt bilen just för att det är en Z3, mvh Uffe/bildock |
|
| Morsar alltid men oftast är det, precis som uffe skriver, de äldre som hälsar tillbaka... z4 däremot, hälsar jag aldrig på - vet inte varför... | |
| Ja, min ringa ålder till trots hälsar jag om tillfälle ges :) | |
|
Givetvis hälsar jag på alla Z3:or , antingen med en helljusblink eller vinkning mellan solskydden om man åker nercabbat. Jag tror att ca 90 procent hälsar tillbaka - det tycker jag är trevligt Det blir som när man åker båge , då hälsar man ju på alla bågar man möter , att inte alla hälsar tillbaka struntar jag i Vi som åker Z3:or har ju ett gemensamt intresse - snygga bilar . Då är vi kompisar Hälsa gärna på denna Länk |
|
| Jag vill ju också ha hälsningar, fastän jag kör Z4 *snyft*. Och jag skulle ha hälsat tillbaka..... | |
| Det är klart man hejar på alla Z-ägare, men sällan det kommer tillbaks någon hälsning från Z-4 ägare. Upplever dock att Z-3 ägare är bättre på att heja tillbaks. Drygt 90%, är min uppfattning. | |
|
Självklart man hejar på alla BMW Z man möter, även utomlands och oftast får man ett hej tillbaka kaske lite sent ibland men den brukar komma. Sen om de inte hejar tebax är deras problem anser jag. /Calle "M Needs No Gimmicks" Länk |
|
|
Många Z3 hälsar på min E36 oxå men sällan Z4. :-( Karin: Jag ska till Gbg och plåta STCC nästa helg, håll ögonen öppna. Hehe ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hälsar på de flesta med lagom udda eller smått bizarra BMW-bilar, alltid lika kul och förvirra:) Mvh Asken |
|
|
jag kan inte säga att det är så varje gång jag möter en Z4 men jag tycker mig tro att en Z4 förare "ser ner" på Z3 för att "jag har en mycket dyrare och nyare bil än din Z3", därför kan det vara två olika kategorier av Z ägare och Z3an är vald mer av entusiaster för dess vackra form och utstrålning,kanske därför vi Z3-piloter vill känna samhörigheten, samtidigt som den sjunkit så mycket i pris att just en bredare massa kan ha en Z3 som en extra hobbybil, vilket helt enkelt blir svårare med Z4, men jag håller fortfarande extra mycket på Z3 och tycker att vi än mer ska hålla ihop, och visa vi har ett gemensamt intresse genom en vink eller blink då vi möts!! mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag har en Z4 och hälsar på alla Z3:or samt Z4:or. Kom bara till Lund så hälsar jag på =) Blinka gör jag däremot inte. Det anser jag som jobbigt eller att föraren påpekar något fel. Ibland märker man att andra bilar blinkar just när man kör upp eller ner på en gata. Kanske xeon som bländar? |
|
|
Har bara en handfull turer än så länge och jag har ännu inte mött någon i Z-familjen. Man jag kan lova att handen åker i luften så fort en Z dyker upp! Vi måste hålla ihop! |
|
|
Jag har tagit del av åsikter, uppfattningar och kommentarer kring det här med "hälsandet" mellan mötande Z-förare. Eftersom jag också är relativt frekvent Mc-förare (drygt 1000 mil/år) har jag viss erfarenhet av ämnet. Det handlar inte om något annat än den attityd som föraren "tagit med sig" den dag som färden företogs! Om jag kör en Z3 eller Z4 skall självfallet inte spela någon roll. Låter det sannolikt att jag som människa förändras i samband med att jag byter från Z3 till Z4 eller vice versa?? -Knappast ! Klart som sjutton att det är trevligt med en "gemensamhetskänsla" även om det för tillfället kan skilja allt mellan 10 och 110 meter mellan bilarna. Att börja gräva i förklaring till orsaker "varför"den ene resp. andre inte hälsar har inget syfte att fylla. Den som tycker det är trevligt att hälsa gör så, den som inte vågar - eller inte har lust - ja, den väljer det sättet. Det gäller bara att komma förbi det där "lilla" funderandet "om"…! Att propagera för och emot hälsning till eller från Z4 verkar besynnerligt. Mina intryck från inläggen hittills ger beskedet att Z3-or egentligen inte agerar om de möter en Z4 eftersom de ändå inte har eller känner ett identiskt och ömsesidigt intresse. En sådan inställning kan knappast stärka Z-känslan, utan snarare söndra densamma. Om jag kör MC en dag så hälsar jag garanterat på andra "knuttar" ca 10-20 ggr/dag. - Förutsatt att jag inte "stör" grupper åkande med jeansjackor med avklippta ärmar och häftiga brodyrer, samt "tveksam" s.k. hjälm på skallen. Där skall det "inte" hälsas!! Låt gå för det! Deras uppfattning är säkert "rätt" för dem. Det besynnerliga inträffar när en av dessa MC året därpå finns hos en ny ägare i ex.vis Nyköping, i händerna på en helt ny knutte. När jag den gången möter samma MC, men med den nye knutten i sadeln - ja, då hälsas det glatt. Förklara det den som kan. Jag kör Z4 och skulle aldrig för en sekund känna annat än samhörighet och identifikation med gruppen så fort en hälsning utbyts. Oavsett om det körs Z3 eller Z4. Jag hälsar nämligen aldrig på en bil, bara på människan/-orna i bilen! Carter |
|
|
Jag brukar eller kanske rättare sagt brukade heja, men blev rätt less eftersom folk i den här staden har näsan i vädret och hälsar inte tillbaka. Djävla attetyd men det är inget nytt tyvärr. Är jag ute och åker lånväga så hälsar jag, antingen men näven i luften eller med helljusen. Mvh/Rolle |
|
|
Klart man hälsar när man möter en Z oavsett om det är Z3 eller Z4. även en o annan 3-serie cab får oxå en hälsning men därifrån är responsen oftast lite svalare, speciellt om det sitter en bakvänd keps på föraren. Har inte sett en enda Z-åkare som inte har hälsat tillbaka. /Pane |
|
| Z:an är ju så jäkla liten å kvick så det är inte alltid man hinner vinka.. Undrar om någon hinner se mig överhuvudtaget.. ;) | |
|
idag hände det igen! stannade för bilar i rondell, sitter och tittar till vänster på kommande fordon för att själv kunna köra in vid lämpligaste tillfälle och visst kom det en mörkgrå Z4 in i rondellen och passerade förbi, men fick jag en vink? nehej du! men bra ögonkontakt hade vi, jag tycker det är dålig stil Uffe/bildock |
|
|
Klart vi vinkar! Om någon är stram nog att inte vilja vinka tillbaka är det ju hans "loss". Dessutom har man inte ögonen med sig alltid, så det måste ju inte vara ovilja! Men det är makalöst vad sällan man möter Z-piloter i mina trakter!!!!! |
|
| jag brukar inte direkt heja. men läste denna tråden igår och träffade på tre zätor i malmö idag. nu skulle jag minsann heja, tänkte jag. och det gjorde jag. men inte en enda hejade tillbaka, en såg nästan lite sur ut :( | |
|
Klart man hälsar när man möter en Z oavsett om det är Z3 eller Z4. även en o annan 3-serie cab får oxå en hälsning men därifrån är responsen oftast lite svalare, speciellt om det sitter en bakvänd keps på föraren. Har inte sett en enda Z-åkare som inte har hälsat tillbaka. /Pane |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.