AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.838

Tyda signaler från APS samt TPS

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har någon information om hur man tyder signalerna från gaspedalsensorn, de verkar ju vara någon sinusvåg. Vad skall frekvens samt amplitud vara? Är det en PWM-signal så bör det ju vara en varierande pulslängd också. Likaså signalerna som går till spjällmotorerna, frekvens samt amplitud och pulslängd där?

Jag har mätt på Gaspedalssensorns tre sensorer, de matas av en vad som ser ut som en sinusvåg, vart lite fladrigt och svårtytt på osciloskåpet, men amplituden var run 10volt så det var inte flimmer jag såg. Signalen tillbaka från sensorerna såg likadana ut.

Jag behöver alltså hjälp med vad jag ska leta efter, vad ska hända? Någon som kan se detta i TIS eller liknande? Bentlys manual har jag eldat upp.

Finns en annan lång tråd om diverse problem jag haft. Men kontentan är att bilen varnar för "engine fail safe", men har inga felkoder. Check engine funkar, men lyser inte, jag har testat med att provocera fram fel. Bilen går bara på tomgång och svarar inte på gas. Likadant nu när jag plockat ut pedalsensorn. Engine failsafe aktiveras bara av att tändningen är på innan motorn startad, detta även med nollade boxar.

Kablage mellan pedalsensor och eml uppmätt. matningar och jord uppmätt.

Mycket bitter nu.....

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Det är alltså en 750iA -96 med M73-motor, glömde det.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jaså du har fått den att gå på tomgång?!

Den var väl totalt stendöd i slutet av förra tråden?

Mvh
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Den har inte varit stendöd sen den väl gick igång. Den har gått bara på tomgång sedan början av april. Den valde ju att börja med detta när jag (med hjälp av Bentlys) skulle fixa vindrutetorkarna) på semestern i Åre. Gick som ett skott dit iaf. Men det vart ju tåg för mej och bärgningsbil för skitbilen till BMW i Östersund...

Det enda som hänt efter det är att jag blivit gråhårig och vindrutetorkarna och ABS-systemet är lagat nu. Allt jag behövt i elshema har varit fel i Bentlys bok för övrigt. -Livsfarligt att använda dom elschamana på den här modellen!

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Verkar inte som att idle recognition fungerar. Plockade isär pedalsensorn men det var inget synligt fel, vilket jag ej trott heller iofs. Resistansmätte de tre sparata givarna för pedalläget, men vet ju ej vad jag ska ha för värden. Var lika dem imellan iaf.

Men, det skall vara en brytare som skickar igenom 12v när pedalen är mer än 9grader nertryckt, den skickar 12v hela tiden. Så ska det ju inte vara förstås. Då säger ju den att bilen står på tomgång oavsett hur jag gasar, kan ju skapa en konflikt.

Men det kan omöjligt vara problemet enbart, engine failsafe dyker upp innan jag ens startat bil-j-n, då kan ju inte den ha ngn funktion. Om det inte finns någon sinnrik "self control" innan start. Sen i vilket fall borde ju detta sätta en felkod, men icke sa nicke. I morgon känns som en dag att rycka de sista stråna från den grånade kalufsen.

Finns det ingen vänlig själ som har tillgång till hur signalerna skall se ut mellan pedal och eml-box?

Länk

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kanske inte helt rätt men här kan du ju läsa lite tills någon postar rätt svar. Vissa av dessa inlägg verkar likna dina problem litegranna:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Mats J, tack ännu en gång för dina länkar!

Ska läsa igenom djupare imorgon, men min spontana känsla är att ingen har koll på vad som egentligen händer i denna signalöverföring. Jag skulle så gärna vilja veta bara hur hur kontrollstrategin ser ut. Om någon har info om detta så är jag evigt tacksam.

Enligt vissa underlag så är det en pulsmodifierad signal som styr spjällen, OK, men varför går det en sinussignal ut till gaspedalsensorn? Det är inte pulsmodulerad signal. Hur kan en "pedalgivare" omvandla en sinussignal till något annat än vad den är? Via EML givetvis, men någon måste ju veta detta går till?

Bilen är från -96, det är ingen raketforskning, kreti och pletis telefon har mer sofistikerad teknik än detta, likförbannat står man i desperation nu.

Vart får jag tag i det underlag jag behöver? Så sjukt bitter nu, och i min enfald är bilen fullt påställd, vilket kostar mej ett antal tusenlappar i månaden.

Hej Galant, inte svar på din fråga men här borde du i alla fall hitta korrekta elscheman:

Länk

Om du väljer "Modellserie 7 E38 03/94 - 09/98" samt svensk text och sedan söker på "pedalvärdesgivare" tills du är under "Motor (utan M51-motor)" så finns det lite text om hur det fungerar. Troligen finns en bättre beskrivning om du väljer engelsk text.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Bumse60, det där var helt suveränt bra. Har suttit någon timme nu och läst, fanns väldigt mycket matnyttigt där! Speciellt de sidor som beskriver om EML-systemets självkontroll och "fail safe" -strategi. Jag vet inte riktigt än hur man ska tyda signalerna jag ser på ocsloskåpet, men det börjar ju röra lite på sej nu.

Kan inte förstå att jag missat denna sida! Tusen tack för den

Kul att den var till nytta!

WDS finns ju på CD-skiva också, men den här länken har jag för mig att Hasso tipsade om i ett av sina inlägg.
CK
269
CKamondi
740iA -95
bumse60: Tack så hjärtligt mycket för den länken, den är ju guld värd! =)
Ha, det var kul att läsa. Men som sagt: Tacka Hasso!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ja tro det eller ej, nu har jag varit ut och sladdat med liket!

Ingen bogserlina i fronten denna gång heller. Fick napp på köpesannonsen och köpte en EML-box. Var ett helt annat artikelnummer men trots tillgång till etk och realoem var det inte solklart om de var kompatibla, fett less så tänkte man att det kan ju knappast bli värre...

Bytte box och startade upp, -svarade direkt på gasen haha, -lätt att vara efterklok och säga att det så klart det var fel på den, men jag gillar inte att bara byta saker tills det funkar, vill gärna hitta ett fel först. Sen var det en del andra nya intressanta problem, men dom tar vi en annan dag

Tack alla för hjälp och moraliskt stöd!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.