AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

535 - 89 Kamkjedja eller kamrem?

Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
Hej!

Har funderat på att bli Bmw ägare igen.

Min fråga är till ngn som vet är det kam kjedja eller kam rem på den modellen?
Ni får gärna ge mej tips på vad man ska se upp för me den där bilen förutom det som står i beg guiden på sidan.

Tacksam för svar!

Mvh
Jonas H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är en M30-motor med kamkedja.
Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
Okej då vet jag. Tack för svaret:)

Mvh
Jonas H
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Viktigaste att "hålla koll på" är>>>
Ventiljusteringen.. vid jämna 2000mil kontrolleras detta spel(anser JAG),banjobultarna kollas samtidigt.. de håller oljeröret som smörjer kamaxeln, dra inte dessa bultarna för hårt ty då blir det ännu sämre smörjning i värsta fall...dvs "du drar röret platt"...INTE bra,dra lagom hårt..
.
Olja+oljefilter byter man ofta(helst med intervall före 1000mil),bensinfilterbyten vid ca 5-10000mils intervall.
Stift, luftfilter bytes efter ca 1000mil..
Beroende på vilket stift man skruvar i(normalintervallet på "singelelektrodare" är då ca 1000mil.. absolut max 2000mil)...

Evtl så kan lmm ge upp vid sådär en 30-35000mil och bensinpumpen kan också trilskas vid detta miltal...

Kanske ska trycka lite extra på att olja och filterbytena sker ofta>>>Viktigt på den maskinen,speciellt om man kör mycket korta sträckor...+ även ventiljusteringen+banjobultskollen.

Kontrollera också avgasvärdena innan du slår till ska jag avsluta med..+Rosten...den är INTE kul att börja med.

Lycka till!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...Byt gärna bakaxelolja+växellådsolja vid ca 4-5000mils intervall..

Mvh Janne.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
janne t föredrar du o rekomender singelelektroder till m30n? ger det bättre resultat o verkan än tex. fler elektrods typ nkg R stift?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har haft goda erfarenheter av NGK "vanliga"(se rekommendationsblad hos lämplig handlare för exakt benämning),håller dock absolut max 2000mil..
Jag bytte efter just det miltalet på min 735:a och de var "ganska så slut" då..
Annars brukar jag försöka "hinna" byta dessa efter max 1500mil..då är det slitna, men inte så våldsamt som jag märkte de var efter 2000mil..

Flerelektrodsstift har jag bl.a. kört med i min M535:a, och de höll,eller jag bytte dessa, vid 4000mil(såg inte så speciellt slitna ut då heller)...
Så egentligen kan man ju prova Bosch Super 4 eller varför inte NGK flerelektrodare,iaf någon gång...livslängden blev iaf jag lite imponerad av(Bosch Super 4)

Jag kände ingen skillnad i motorgång eller så mellan dessa stift..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är många som är nöjda med NGK stiften till 535:an. Dess fullständiga namn är NGK ZGR5A. Denna modell kallas även NGK V-Line 15.

Konceptet V-Line är något som NGK tog fram för ca 15 år sedan för att förenkla hanteringen. De valde ut de vanligaste tändstiften och gav de ett V-Line nummer. Med endast 32 V-Line typer kunde man täcka in runt 4000 olika personbilsmotorer (tror de är uppe i 35 V-Line typer nu).

Men blanda inte ihop V-Line konceptet med NGK:s patenterade V-snitt på mittelektroden! Dock finns V-snittet på V-Line 2-12, 14-19 samt 28, 32, 33 och 35.

Går man in på Mekonomen hittar man ett tändstift som heter "NGK" (artikelnummer 18-ZGR5A) och ett som heter "NGK V-line" (artikelnummer 18-VL15). Men det är exakt samma tändstift fast bara olika beteckningar. Fast alla där vet inte om detta.
Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
Tack Janne för alla svar.

Men en fråga till den jag funderar på är även chippad så jag undrar om det har ngn betydelse vad de gäller drift säkerheten?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..."chippad"...
Oftast är väl det inga problem med det annat än att i vissa amatörmässiga chippningsmanövrar så plockas varvtalspärren bort vilket INTE är bra alls..Ofta(alltid?) höjs dock spärren en smula för att då kunna ge lite extra hk,men det är ju ingen fara egentligen..men en M30 maskin tål inte hur mycket varv som helst av förståeliga skäl..
Motor Nord t.ex hade ett "chip" som gav 18hk extra(som de stod) på M30 motorn med motronic för några år sedan iaf..
Kul kanske...men jag undrar om det verkligen kändes :/

Beror ju också på om f.d. ägare "utnyttjat" den uppflyttade spärren alltför ofta vilket en cippad vagn säkerligen gjort..
Ökad belastning blir det ju då..

Gör också gärna ett kompressionstest INNAN köp..Ska ligga närmare 14bar på alla burkar...eller åtminstone jämnt och gärna över 13.

Mvh Janne.
Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
Tack för svaret. Men jag avblåste köpet för säljaren visste ingenting om bilen han var helt okunnig eller "spela han".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.