|
|
|
|---|---|
|
Hej på er , Jag lyckades klanta till de lite idag va ute o provkörde en bil , kör på en 90 väg o känner på bilen , Då plötsligt hoppar de ut en polis på vägen o viftar o har sej. Slutar med 3200 kr i böter Nu har jag lyckats samla på mej 2st fortkörningsbotar på en månad eller nått, Hur Är de med varningar o sånt ryker lappen nästa gång eller hur fungerar de där igentligen??? | |
|
Eftersom du fick 3200 kr i böter på en 90-sträcka har du alltså kört mellan 26-30km/h för fort. Hastighetsöverträdelser över 25km/h är varningsgrundande hos länsstyrelsen, om du får indraget körkort kan bara de svara på. De kommer höra av sig till dig. Hoppas du klarar dig med en varning och får behålla körkortet. |
|
| Körde i 75 på 50, hade haft körkort i tre månader då men fick ingen varning. Men har för maj att man bara får åka dit 3 gånger på en månad sen får man nog varning eller så tar dom kortet. | |
|
Henke e30: Det krävs mindre än så för att dom ska dra kortet. Länsstyrelsen gör en bedömning från fall till fall. En polis sa till mig att det gäller under en 6 månaders period. |
|
|
Jagade en vilde i en 528 E39 i över 200 på en 90 väg - okej - han muppade upp sig mot min gamla 330ci 01 - ingen polis och inga böter. :-) Men satan vad han plågade sin gamla betta - trodde kanske att han kunde köra ifrån mig, he he he he... Länk |
|
|
Varning från länsstyrelsen finns kvar i två år. Tanken är att när man fått en varning skall köra försiktigare eftersom man nu kan bli av med körkortet mycket lättare. (Vilket trafikbrott som helst kan vara droppen som får bägaren att rinna över.) Efter att man kört ordentligt i två år skall man ha lärt sig en ny, mer trafiksäker körstil och inte återgå till sin gamla. Detta är tanken med varningen, hur det funkar i verkligheten är ju en annan sak. |
|
|
då får man nog försöka skärpa sej lite. en sak till, polisen sa att jag borde ringt och meddelat innan om jag skulle köra för fort men att jag hadde handlat på eget bevåg den här gången vet att vi gjort så innan ett par gånger, vad säger lagen om sådant kan man få dispens vid provkörningar eller är de non lokal företeelse som inte riktigt håller ? |
|
|
Det är ju ganska självklart att du INTE får överskrida hastighetsbegränsningarna! Lagen bryr sig inte om att du provkör en ny bil eller ej. Den polisen som uttalade sig måste ha syftat för egen räkning, dvs. att han kanske skulle sitta på kontoret just då och rulla tummarna medan du gasar loss :) Mvh/ Niclas |
|
FredricF |
ZZZ444: Jag hade låtit honom köra, men det betyder nog bara att jag är äldre och klokare. Jag vill inte sticka under stol med att jag gärna rejsar ibland men "tävlingar" när det bara handlar om vem som vågar trycka hårdast på gasen tycker jag inte är så mycket värda att vinna att jag riskerar körkort och ev. bådas våra liv i onödan. Jag har lärt mig att man kan lämna W.O. Så tråkig är jag. Fast försök inte ta mig vid rödljuset ;-) /Fredric |
| Av egen erfarenhet (tyvärr) gör Länsstyrelsen en åtskillnad mellan ringa och grövre överträdelse. Precis som P225 skriver är hastigheter över 25 km/h i de flesta fall varningsgrundande. Jag fick böter när jag körde 135 km/h på 110 väg, men ingen varning. Ca 6 månader senare blir det böter igen, 138 km/h på 110 väg. När jag fick hem papperen från Länsstyrelsen lämnade jag min redogörelse och yrkade på att jag skulle få en varning (hade ingen förseelse på många, många år). Väntade mig en varning men blev av med kortet i 1 månad (skulle normalt ha fått två månader, men fick ”rabatt” pga. behov av körkort). Så två tillfällen över 25 km/h är grovt och då ryker nog kortet ett tag… Vilket alltså kan ske även om man inte fått en varning vid första tillfället. | |
kilroy |
"en sak till, polisen sa att jag borde ringt och meddelat innan om jag skulle köra för fort men att jag hadde handlat på eget bevåg den här gången vet att vi gjort så innan ett par gånger, vad säger lagen om sådant kan man få dispens vid provkörningar eller är de non lokal företeelse som inte riktigt håller ?" Den skrönan passar helt klart här... Länk Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
ja de kanske är en skröna , har hört gubbarna på jobbet prata om att dom ringt non polis o sagt att dom behövde köra fort , då har polisen sagt väg och tid,dom brukar vara där o ränna eftersom vi reparerar polisbilarna. Har aldrig provat själv de låter ju helt befängt , blev bara så paff när polisen säger till mej på fullt allvar att jag borde ringt o frågat innan. De gäller inte privat provkörning för nöjes skull utan bilar som har reparerats och ska kontrolleras, den bilen jag åkte dit med va innlämnad för att den spårade konstigt vid högre hastigheter jag valde just denna 90 väg pga att den är ojämn i asfalten så de känns lättare om den spårar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.