|
|
|
|---|---|
|
Är de sant att en imolaröd bil är känsligare för sol osv? Är riktigt sugen på just den färgen men parkeringen på jobbet är helt öppen ingen skugga alls:( Är detta något att vara orolig för? | |
| Röd bil över huvudtaget är känsligare för sol, sen vet jag inte om vissa typer av röd är bättre än andra. | |
|
Har en kollega med en Imolaröd 523iM -99 och den såg väldigt trött ut i lacken hela det senaste året men nu verkar den har fått en översyn och blänkte rejält på avstånd när jag såg den igår. Ska man har den lacken och inte sköter om den så kommer den att se tristare ut än många andra men regelbunden polering/vaxning eller ett bra lackskydd så tror jag inte att problemen är så stora. ___ //Ulf |
|
| Okej Tror du de räcker med en typ ditec behandling å regelbunden handtvätt varje år för den ska hålla sig fin ? | |
|
Vad jag vet så lackerar bmw även alla sina solida lacker med klarlack. Så problemet med att röd lack bleks i solen finns inte längre. Någonstans 99-00 infördes klarlack på solida lacker. Länk |
|
| Okej va skönt att höra=) Tack för svaren | |
|
Innebär klarlacken ett hundraprocentigt UV-skydd för pigmenten i den underliggande basfärgen? Att basfärgen inte oxiderar är ju klart då klarlacken i alla fall skyddar mot syret, men bleks inte färgen fortfarande? Det är ju i så fall jobbigt att det ligger klarlack på, för då kommer man ju inte åt att polera av det skadade lackskicktet. :-) Hursomhelst så är väl oxideringen ett större problem än blekningen, och den stoppar ju klarlacken bra. |
|
|
Jag har ALDRIG sett en solid röd bil med klarlack som visat någon tendens till förändring i kulören. Länk |
|
|
Ang. röda färger så är dessa mycket mer känsliga för sol och värme, ang, värmen så tar huven stryk något enormt i jämförelse mot övriga delar på bilen men är ändå ömtåliga. Det beror alldeles på hur du ser bilägandet, ska du ha bilen som bruksbil och du ska ha den på en solig parkering hela dagarna skulle jag i varje fall inte välja en röd bil och det gäller alla röda kulörer. Det här fick jag lära mig en gång i tiden jobbade som lackerar lärling och jag minns för att demonstrera det hela visades en bil som var några år och man öppnade dörren, runt i dörrgångarna var bilens kulör intakt i detta fall en något mörkare röd kulör medan bilen för övrigt visade en helt annan röd kulör. Eftersom du ställer frågan här i forumet så har du väl en anledning därtill och du kanske träffat ägare som bekräftat detta och vill att du ska vara lite försiktig med rött. Med min kunskap om rött så valde jag ändå på min Z3 den vinröda metallic lacken Siennaröd, då bilen är så läcker i en mörkare röd färg, din Imola är ännu läckrare men var otroligt svår att finna och det var även min färg. Då jag har min Z endast för hobby och inte någon brukskörning blir inte bilen utsatt på samma sätt, trots det ställer jag alltid bilen i skuggan om jag kan och när jag kommer hem åker bilen in i garaget OCH tar upp huven så jag inte utsätter huven för den värme motorn avger, allt detta för att bevara bilens vackra kulör så länge som möjligt, men som en bruksbil stå på en solvarm parkering skulle jag absolut avråda dig ifrån och om du läst igenom mitt inlägg så kanske du förstår bakgrunden till det, men visst kulören är mycket mycket läcker så jag förstår dig, och tro inte att recond räddar dig i längden, rött är rött mvh UUffe/bildock |
|
|
Det ska inte vara något problem med att lacken skiner ur eller ändrar kulör pga av solsken då klarlacken skyddar basfärgen.Däremot så är den ju extremt svår att hålla repfri då allt syns så otroligt bra i solen.Men den är ju helt klart den snyggaste färgen men dock svår att få tag på. Min Imola Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.