AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.271

Stenskott längs ner på bakskärmar

Hej! Längst ner på mina bakskärmar är det blästrat. Det finns inte stänkskydd att köpa till ljulhusen! Är det någon som har tips på hur man lagar dessa utan att lackera om? Ditec-bahandling kanske?

Det finns stänkskydd
Går det att köpa i Sverige? Enligt BMW själva finns det inte.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Blästringen på de nedre skämkanterna beror egentligen på tidigare ägares mindre noggranna bilvård.

Om du tänker hur du ska använda bilen i framtiden samt hur pedantisk du är har du egentligen skrivit vad du kan göra.

Superpedant: Lämna i bilen på bättringslackering/ spackling av de nedre delarna hos en erkänt duktig lackerare. Vänta nån månad, gör en ditec behandling samt montera stänkskydd. Om bilen hyar stora fälgar, sälj dessa och montera t ex 16":s fälgar. Nej varken billigt(halvgalet men bra?:)) eller enkelt men är bilen i sig ett konstverk och man uppskattar perfektion....

Ditec hjälper bara till att försegla och skydda den befintliga lackytan. Du kan laga stenskotten men likt sjutton kommer du nog störa dig på det:)

Stänkskydden är också bra i förebyggande syfte mot fler stenskott. Lite beroende på vad du har för motorstorlek kan vara avgörande om det finns stänkskydd.

Om du åker förbi Doktor Per på Bil&Motorteknik, Länk så kan han hjälpa dig med allt som skrivs i tråden förutom Ditecbehandlingen. Få tag på han på telefon är svårt, han är "något populär":) och mail, varför använda sånt när det finns fax?:)

Lycka till!
Asken
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Köp "helikoptertejp". sån som sitter på nybilar när dom levereras. En genomskinlig tjock tape som skyddar mot stenskott. Köp en stor bit och klipp ut egna stänkskydd o klistra på. helt genomskinlig tape så det syns knappt.
Jag har satt sån tape på mina trösklar i framkant för o skydda den nya lacken.
Var köper man helikoptertejp?
DITEC hade en variant och det skulle kosta runt 1000:- inkl. montering för en Z3.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Asken
du nämner att att lämna bilen till lackare och bättringslackera och spackla????? är det en annan skola idag?

På min tid då det begav sig så var spackling av stenskott första klassens fusk av yttersta rang då skulle alla stenskott slipas ned till plåten och därefter grundas och lackas, jag märker hur jag reagerar på hur dagens yrekesmän arbetar, men om det är som du skriver, inte undra på att många gör inlägg om jobb som man inte är nöjd med, men det kanske är andra tider nu och jobben ska gå fortare
mvh Uffe/bildock
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Om där är rost i stenskottet ska du slipa ner ett stenskott till plåten, men där blir där en stor krater där du slipat som inte kan fyllas på något annat sätt än med spackel.. Möjligt vis om du lägger 3 varv med füllprimer bränner det, mattar ner och lägger 3 varv till för att bygga upp en massa nytt material i "hålet". vilket tar lång tid och tid är pengar.
Om man då har en motorhuv med 15 stenskott på så hade man fått slipa hela huven plåtren för att för att få ett bra resultat i stället för en massa svackor överallt. Vilket inte är på tal om på en skadeverkstad.

Isolerar du spacklet med grund primer t.ex standox non-stop. så är det lika skyddat som resten av bilen. Det enda som kan hända är att du får sättningar i spacklet vilket visar sig som en liten "ring" i klarlacken där spacklet ligger. Går att våtslipa och polera bort. Är absoult inget tecken på ett dåligt utfört jobb.

Men har lackeraren bara mattat ner klarlacken och spacklat över rosten, så är det givet att rosten kommer fram igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.