|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Är på väg att köpa BMW för första gången, det blir blott min andra bil totalt. Tillökning väntar och vi har siktat in oss på en 5-serie. Just bilen jag vill ha tips på är en 523 från 2000. Bilen i sig gav ett positivt intryck som helhet. Men några funderingar har jag som förhoppningsvis någon här ute kan ge mig tips och svar på. Bakluckan inkl "shoppingluckan" går jäkligt trögt. Är detta vanligt? Bara att smörja upp gångjärnen? Bilen har gått strax över 20k mil. Är det någon service som ska vara i närheten av detta, ingen är nämligen gjord enligt ägaren, tror att han menar den service som är närmast 20k som inte är gjord. Vad innehåller den servicen? Något viktigt som man inte kan göra själv? Displayen som visar felmeddelanden, är trasig. Något man kan hitta på en skrot och byta ut? Tack för mig | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hej börja med att läsa begagnatguiden. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för länken. Nu vart man dock avskräckt från att köpa.. :-) Det var inte bara en barnsjukdom E39 led av. | |
| Ja, så ser det ut när man samlar alla tänkbara felkällor på ett ställe. Troligen ser det lika ut om man gör lika med andra märken också. | |
|
Tycker absolut inte du ska bli avskräckt att köpa en e39, visst har den en massa sjukdommar som bilen KAN råka ut för. Mycker är förmodligen åtgärdat av tidigare ägare med tanke på miltalet. Jag skulle dessutom vilja hävda att bmw och framför allt e39 är otroligt lättmeckade, mycket fixar du själv utan några större problem. Största problemet är rosten på dem, leta ordentligt, annars är det som vilket begköp som helst. 523 är dessutom riktig bensinsnåla och är det en svensksåld bil går det att få tag på riktigt billig försäkring. Jag har haft min 523'a i 6 år och njuter fortfarande att få köra den. |
|
|
523i nämndes som "Världens bästa bil,iaf i sin klass" av Teknikens Värld när det begav sig i mitten på nittiotalet...så dålig är inte bilen i sig utan det handlar mest om småsaker och hur f.d ägarna behandlat och servat den huruvida du ska få ett hyfsat problemfritt ägande.. Det du sett på ditt tilltänkta objekt är väl inga stora frågetecken förutom det där med displayen som kan kosta att "få till"..OM du inte hittar en på skroten som passar. Lite mer "oroväckande" dock att bilen inte är servad?!...Ta reda på vad ägaren menar där! Jag har en som synes och den och jag har inte gjort annat än oljeservicar på under min tid(sedan förra sommaren)...Köpte den av första ägaren som råkade vara min far :) Han hade inga direkta problem med den heller annat än vissa barnsjukdomar som avhjälptes mest under garantitiden typ bromssköldar och diverse gummilister+ iofs så bytte han stötdämparna fram+effekttransistorn till kupéfläkten innan jag tog över den...ungefär så. Kanonbil att ha som bruksfordon,och det är frugan som mest kör den..hon är ski*nöjd. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att byta display är nog inte så enkelt utan det blir nog instrumentbyte i såfall och ett begagnat är inte kodningsbart på normala vägar, måste kodas med chassienummer för att synka med Ljusmodulen annars överförs inte mätasrställningsinfo och servcieintervall och mätasrställningen står still i en enhet och bara nya enheter är kodningsbara normalt. Ett begagnad instrumenthus från en liknande bil kan fungerar funktionsmässigt men systemet hamnar i modulationsläge och du får en extra röd dot i trippmätardisplayen som indikering på detta. Det finns dock programvaror/utrustning som kan koda om ett beggat instrument men vem som helst fixar det inte och BMW har inte utrustnng till detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har även tittat lite på en 528 från 98. Vad tror ni det skiljer i bränslekostnader på dessa två bilar? 528:an är automat, medan 523 är manuell. | |
|
Kan bara säga att min 523i(Man) är så snål som man kan begära...drar nu i snitt med den körning vi har mellan 0.91-0,94l/mil...blandad körning kan man kanske skriva att det blir...1/3 stad och resten 70-90 väg.. Dessutom saknar min vagn ac (hör och häpna ;)!, vilket sänker en smula till.. En 528 med automat(iA) modell -98 och ac skulle jag nog svårligen komma under litern/mil med samma körning...TROR jag..skulle tippa på kring 1,05 eller något åt det hållet.. Men det finns trådar i detta ämne om du söker en smula...Prova gärna "sök inläggs funktionen" här ovan...finns mycket läsvärt där. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.