AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.631

j-vla koppling!

har precis haft nere lådan o kollat kopplingen, den var bytt 06, satte upp den igen, frikopplar inte helt, väldigt trög att få i växlarna, vad tusan kan vara fel? kan det sitta fel cylindrar, har det nån betydelse isåfall?har luftat ordentligt. kan det vara fel sorts koppling. nån som haft samma problem!!!!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan det vara lagret som sitter i änden på vevaxeln som är dåligt? Då kan ingående axeln i lådan snurra med fastän kopplingen kopplar ur.
det bytte jag! blir snart knäpp! hade samma problem för många år sen på en 518, samma känsla med lådan, trodde då det var lådan, men blev inte bättre efter byte! mycket skumt! står man på tomgång och skiftar mellan 1an o back så dunkar det till i bakvagnen, så det funkar ju inte som det skall!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är tryckstången/kolven i slavcylindern intakt? pos.17 Länk
I.o.f.s borde det innebära atett lågt dragläge på pedalen. Tar den "normalhögt"?
allt ser bra ut! har delat både slav o huvudcylindern, tycker det e konstigt om tryckplattan skulle vara sliten på dom milen/ åren, antingen sitter det fel koppling på den om det nu går? eller så fel cylinder cylindrar, om det nu har nån betydelse. kanske hjälper det att förlänga tryckstången där nere? men då vill kanske pedalen högre upp, hade man kunnat trycka gaffeln innåt för hand kunde man sett om det gjorde nån skillnad. vet snart varken ut eller in!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, svårt att säga, men om kopplingen inte tar onormalt långt ner nu, tror jag inte det hjälper att förlänga tryckstången.
jag skaffar nog en annan bil sålänge, orkar inte riva lådan en gång till just nu!
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite off-topic (som inte hjälper dig med ditt problem) men vilken typ av verktyg använde du för centrering av koppling (skall själv slänga dit kopplingen om några dar).

Du tog kopplingskit till ett dubbelmassesvänghjul (eller bytte du ändåså)? Smorjde in splinesen på växellådans ingående (men detta ska absolut inte kunna orsaka det problem du har)?

Kan den excentriska bulten vid kopplingshuvudcylindern orsaka detta om den är i fel läge? Tänkte på detta när jag såg du hade gått igenom kopplingshuvudcylindern också.
jag gjorde som jag alltid gjort när jag bytt koppling, lite fett på glidytorna, kollade alla delar noga, satte dit den gamla kopplingen( kanske dumt) men den var ifrån 06 o såg hur fin ut som helst, men nåt fel är där ju! använde ett universal centreringsverktyg, finns på biltema, funkade perfekt. allt verkar funka, den frikopplar inte helt!! fan, hållt på med bilar o speciellt bmw i 20 år nu och så får man ett sånt här problem! blir nog en annan bil ett tag istället! det e ju lätt att riva lådan men inte två gånger på två dagar!
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Fjädrarna i tryckplattan utmattade? Hände mig en gång med precis samma symptom som du beskrev.
Då går ju inte lamellen helt fri.
idag provade jag med en längre stång i slavcylindern, men samma resultat, så ja, nåt med tryckplattan är det väl! konstigt, den är ett par år gammal!! hittade två plåtbitar bakom svänghjulet som låg på en gjutkant på blocket, kunde inte se att dom fattades på tryckplattan dock, och hur tusan kunde dom hoppa bak där o lägga sig bägge på samma ställe! möjligtvis har dom som bytte kopplingen innan bara bytt lamellen hmm! så tryckplattan har kanske suttit där i alla milen!=trött!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har ungefärr samma problem, fast när bilen rullar lite gran och man växlar mellan 1an och 2an. Stillastående så har jag inga problem
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har varit med om att tryckplattan blivit defekt och att den bara frikopplat på delar av kopplingen, vilket ungerför gav samma fel som du har till en början och till slut så gick det inte frikoppla alls.. Krävdes en riktigt nogrann inspektion för att se felet.
nu funkar kopplingen ganska bra faktiskt! enda problemet är att den hugger, men den frikopplar iallafall! ganska konstigt att den rättar till sig själv, så nu får den rulla på detta viset tills vintervilan! hände en annan "rolig sak häromdan" inne i stan låg jag o kökörde och slirade lite på kopplingen, rätt vad det var small det till så nätt, sen drev den inte längre, pga sänkningen kunde jag inte se in under bilen, efter bogsering hem hissade jag upp den och kunde konstatera att vänster inre drivknut hoppat av!!! alla bultarna hade släppt, jag hade av dem när jag köpte bilen för att byta packboxar, men har ju kört en hel del efter det! säker på att jag spände dem då!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.